Új év, új trendek – a logótervezés területén is. : ) Lássuk, hogy milyen újdonságok és milyen visszatérő elemek kerülnek a logók színpadára 2018-ban!
2017-ben két ízben is beszámoltunk a logótrendekről, hiszen a várható trendek mellett gyakran kerülnek időközben is porondra újdonságok, még jobb, követendőbb trendek.
Logódesign trendek – 2017
Logódesign trendek – 2017 – folytatás
Ha e két bejegyzésünk alapján néhány kifejező szóban kellene összefoglalni a tavalyi év logótrendjeit, akkor ezek lennének azok: minimál, kézzel rajzolt/kézzel írt, fehér negatív terek/térközök, egy vonallal, vintage, modern, izgő-mozgó, töredezett betűk, geometrikus és absztrakt formák, minták/mintázatok, színesen, duplán, kerekdeden, halványan, sok vonalból, központosan, kanyargósan, színátmenetesen, árnyékosan, rétegesen, dobozosan, szárnyasan, beburkoltan, Ying-Yang-osan.
Lássuk is, hogy ezekhez képest mit tartogat logók terén 2018?
Túl sok újdonságról egyelőre nem tudunk beszámolni, inkább azt lehet mondani, hogy az elmúlt évek trendjei köszönnek vissza idén is, hol megújulva, hol jobban felerősödve. A jó példák tárháza pedig folyamatosan bővül, hozzuk is a szemrevaló példákat! : )
Rugalmas logók
Ez nem is annyira trend, sokkal inkább a mai kor „kihívásainak” való helytállás, amely az új évben egyre inkább előtérbe kerül.
A logót alapvetően is sok helyen, sokféle felületen használjuk, de mai modern világunkban még több és még változatosabb helyszíneken alkalmazzuk (gondoljunk csak a mobilalkalmazásokra, a legkülönfélébb eszközökön való megjelenésre, stb).
Sok vállalkozás, márka éppen ezért is kényszerült rá arra, hogy felújítsa, modernizálja a logóját, ezzel eleget tegyen a mai kor „kihívásainak”. A legtöbb logót ma már az egyszerűség, a minimalizmus jegyében redizájnolták, hiszen egy egyszerű, minimál stílusú logóval a gyakorlatban is könnyebb bánni.
Természetesen a logó felépítésétől is függ, de fontos lehet, hogy mindig az adott kontextusba legyen illeszthető, többféleképpen, többféle formában, elrendezésben lehessen alkalmazni, egyszóval legyen rugalmas, hiszen a logó felhasználási területe is jelentősen kitágult.
Ha igazán előrelátóak akarunk lenni, jó, ha az adott logó egy képzeletbeli körbe/négyzetbe foglalható bele, vízszintes és függőleges tengelye között vizuális egyensúlyt alkot, hiszen így a legtöbb platformon (pl. a közösségi média utat tör magának, dominánsan jelen van a cégek, márkák életében – a közösségi oldalak jellemzően kis négyzetbe vagy körbe engedik beilleszteni a profilfotót, amely jó esetben maga a logó) helyt tud állni. Vagy van egy olyan domináns eleme, amely egyértelműen felismerhető a célközönség számára, önmagában is képes képviselni az egész brandet.
Magukról a „rugalmas” logókról ebben a bejegyzésünkben is írtunk, szemléltető példákat is mutatunk:
Rugalmas logók
Tipográf logók
A tipográf logók örök életűek. : )
A betűkkel, a betűkkel való tervezéssel mindig is kísérleteztek (az új tipográfiai formák fejlesztésétől kezdve a már létező betűtípusok módosításáig), ez most sem ér véget, hiszen a technológia újítások, a kreatív technikák, az innovatív koncepciók ezt lehetővé is teszik, és mindez a logókban is megjelenik.
A betűkkel és magával a monogrammal való logótervezéshez gondos betűválasztásra, precíz kivitelezésre van szükség, nem mellesleg némi kreativitás sem árt, hiszen néhány betűvel és nagyon minimális grafikai elemmel kell kifejezni mindazt, amit az adott márka/vállalkozás képvisel.
A szabályos és a szabálytalanabb (kézírásos) karaktereknek egyaránt van helye a logókban, de a gondos tervezés ezeknél a logóknál sem maradhat el.
Egyre több olyan logó lát napvilágot, melyek alapvetően tipográf logók, de a fehér tereknek köszönhetően alakzatok is ki tudnak bennük rajzolódni, illetve el lehet bennük rejteni. Az ilyen típusú logók mindig a nézők figyelméért versenyeznek, az értelmezésükhöz odafigyelésre van szükség.
A hosszú márkanevekkel, feliratokkal sem lesz probléma, ha a betűket, szavakat megfelelően egymásra halmozzuk, egymásra építjük, így egy jóval egységesebb, összetettebb tipográf logót kapunk, és nem egy végeláthatatlan hosszú „mondatot”.
Minták/textúrák, színátmenetek, színátfedések
Ezek továbbra is fel-feltűnnek a logókban. Színes, izgalmas logók alkotói a minták, a színátmenetek látványosan alkalmazhatók alakzatokon, ikonokon és a főként a nagyobb, terjedelmesebb betűkön, az átfedésekkel különleges vizuális hatást hozhatunk létre, új színt, színeket kreálhatunk a logón belül.
Geometriai formák
Szintén visszatérő elemek a logókban. A szabályosság miatt letisztult, kiegyensúlyozott, egységes, precíz logókat kapunk végeredményül. Az egyszerűség, minimál stílus nem jelent hátrányt, „szegénységet”, ugyanis ha ütősen tervezzük meg a logót, akkor ezek a geometriai formák is ütős vizuális megjelenést tudnak kölcsönözni a logónak.
Metaforák
A metaforák mindig is nagy szerepet játszottak a logókban – ezek egyrészt a tervező kreativitását, másrészt a célközönség kíváncsiságát feltételezik. A tervezőnek egyrészt kreatív módon, átgondoltan és okosan kell valamilyen többletjelentést belerejtenie a logóba, a célközönségnek pedig tudnia kell ezt értelmeznie.
Ez egy cipőfűzőmárka logója, mely „szét is húzható”, ezzel a futóversenyek útvonalát prezentálják.
Ez egy borászat tipográf logója, valójában egy „kémiai diagram”, mely remekül kifejezi azt is, hogy a borászat különös figyelmet fordít az összetevőkre, az arányokra és a tudományra a borászati folyamatban.
Negatív üres terekkel való tervezés
Ezekkel is mindig lehet számolni a logókban. Továbbá megjelennek olyan logók is, melyekben fehér széles vonalak felszeletelik a logókat. Ezek egyrészt szellőssé, légiessé teszik a logót, másrészt különleges vizuális hatást tudunk velük elérni, harmadrészt a logónak textúrált, háromdimenziós megjelenést is adnak.
Tervezés rácsszerkezettel
A grafikai tervezésben, de a logótervezésben is régóta jelen van a rács segítségével való tervezés. Ez a rácsalapú tervezési módszer az új évben sem áll meg, a tervezők egyre kreatívabban használják a rácsszerkezetet, egyre változatosabb, színesebb formában jelenik meg maga a rács a logókban is.
Ti milyen 2018-as logótrenddel találkoztatok? : )
Illusztrációk forrása:
99designs.com
thenextweb.com
crowdspring.com