Barion Pixel

DesignAkadémia

Hogyan tervezzünk ütős kiadványt?

Bejegyzésünkben az ütős kiadványok elkészítéséhez hozunk tippeket-tanácsokat, és remek példákból sem lesz hiány! : )

Ma már „online világban élünk”, a weboldalak, közösségi oldalak, online hirdetések, digitális tartalmak a mérvadóak a vállalkozások marketingjében, hiszen ezek segítségével célzottan és hatékonyabban tudják elérni potenciális ügyfeleiket. Azonban nem egy esetben és nem egy cég életében jön jól egy-egy nyomtatott anyag, kiadvány, melyek a személyes találkozások alkalmával játszhatnak fontos szerepet, valamint a potenciális vásárlók számára emlékeztetőül szolgálhatnak a későbbiek során.

Sokan szívesebben vesznek kézbe és vesznek szemügyre egy szó szerint kézzel fogható, friss, ropogós, papírillatú szórólapot, brosúrát, katalógust, és választják ki abból az adott terméket, rendelik meg az adott szolgáltatást, hatására látogatnak el eseményekre. Természetesen ehhez az is kell, hogy szemrevaló anyagokat készítsünk Megrendelőinknek, de akár saját vállalkozásunk számára is. : )

Hoztunk is néhány tanácsot kiadványtervezéshez, valamint néhány remek példát.

Célozzunk!

A tervezést addig ne is kezdjük el, amíg nem vagyunk pontosan tisztában azzal, hogy a kiadvány milyen téma köré szerveződik (gyermek téma, komoly téma, termék vagy esemény, gasztronómia vagy tudomány?), az adott témán belül mi a központi téma (pl. ha a gasztronómia a fő téma, akkor a főzés vagy a kulináris élvezetek kerülnek előtérbe?) milyen célt szolgál, milyen szerepet tölt be (kampánysorozat, hirdetés, pr, imázsnövelés, eladás vagy hírnévnövelés?) kiket, milyen célpiacot céloz meg (férfiakat-nőket, helyi közösséget, 40 év feletti-városban élő-két diplomás hölgyeket?).

Ezek mind fontos információk ahhoz, hogy magát a designt megtervezzük, hiszen első blikkre és elsődlegesen a design kommunikál a célközönséggel.

Legyünk eredetiek és egyediek!

Közhelyes megállapítás, azonban annál fontosabb. : ) Eredeti és kreatív megoldásokkal nemcsak hogy a tömegből emelkedik ki a munkánk (szórólapok, brosúrák „kupacából”), de az egyedi megjelenéssel az adott márka/termék identitását is erősíthetjük.

Ne magunknak tervezzünk!

Mindig a célközönséget, annak befogadóképességét és igényeit kell szem előtt tartani, egyszóval nekik kell terveznünk. Például lehet, hogy nem szeretjük alkalmazni a kék színt a designban, de ha a közönség erre a színre reagál a legjobban, ennek hatására vásárol, vesz igénybe szolgáltatásokat – akkor bizony a kék színnel kell dolgoznunk, beépítenünk a kiadvány designjába.

Betűzzünk!

Ha az adott vállalkozásnak/márkának már van(nnak) saját (arculati) betűtípusa(i), akkor az(oka)t alkalmazzuk a nyomtatott anyagokon is! Ha esetleg egy „bevált” betűtípus már van, azonban nekünk az adott kiadvány szövegezéséhez többféle fontra lenne szükségünk, akkor válasszunk még egy, a meglévő betűtípussal harmonizáló fontot. (Az aranyszabályt pedig már ismerjük: max. 2-3 betűtípussal dolgozzunk!)


Még néhány hasznosság:

Betűkeverés egy kis segítséggel

Tipográfiai hibák – ezeket kerüld el!


Színezzünk!

Lsd.: Betűzzünk! – használjuk a vállalkozás/márka arculati színeit, illetve ezek különböző árnyalatait, fenntartva a teljes összhangot és harmóniát! A színek jelentéssel bírnak, üzeneteket közvetítenek, képesek befolyásolni a célközönséget, tehát átgondoltan válasszuk ki a kiadványokon alkalmazott színeket!


Még néhány hasznosság:

Színre szín!

Színkalauz – hogyan válasszunk színt az arculathoz?


Dolgozzunk fotókkal!

Jó minőségű, témához illeszkedő fotók nélkül mit sem érne bármelyik kiadvány. A fotók a legfontosabb (vizuális) kommunikációs eszközök, jóval erősebb vonzerővel bírnak, mint például a szöveges tartalmak, termékeket/szolgáltatásokat képesek eladni. Ezek ragadják meg a szemlélő figyelmét, hatással vannak rá, befolyásolják őt döntései meghozásában (pl. vásárlás). Ne sajnáljuk tehát az időt-energiát-pénzt a megfelelő fotók elkészítésére, megválogatására, kiválasztására.

Fogjuk vissza magunkat – már ami az információk tengerét illeti!

Brosúrát készítünk és nem könyvet írunk! Az adott kiadványon mindig csak a lényeget, a legfontosabb információkat, a központi üzeneteket jelenítsük meg, a történetmesélést pedig hagyjuk a nagy mesélőkre, illetve a weboldal Rólunk aloldalára! : ) Továbbá kerüljük a barokkos körmondatokat és a jelzőkkel teletűzdelt szavak felsorolását, ugyanis ezek csak megzavarják (és lefárasztják) az olvasót, a lényegről pedig teljesen elterelődik a figyelmük. Nem mellesleg a túlzott „szó/mondathalmozás” miatt a vállalkozás/márka hitelessége is könnyen megkérdőjeleződhet…

Aktivizáljuk a közönséget!

A fő üzenetet mindig a kiadvány előlapjára, címoldalára (ha több oldalas) és annak is a központi részére, azaz a fókuszpontba kell helyezni – ez azonnal elárulja, hogy miről is van szó, mire hívja fel a szemlélő figyelmét, mit kell tennie a felhasználónak, mit tehet a potenciális ügyfél. Tehát ne a cégadatok feltüntetése legyen a legfontosabb a címoldalon… : )

Továbbá lehet egy prospektus szép, gondosan megtervezett, azonban a marektingcélokat (eladás, megrendelés, stb) nem fogja szolgálni, ha nem tüntetünk fel rajta call-to-action-öket, azaz konkrét cselekvésre felszólító mondatokat. Tehát csak azért, mert szép egy kiadvány, a célközönség még nem fog vásárolni, rendezvényre ellátogatni, stb.

Az ütős cím és szöveg mellett az ütős design is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy cselekvésre tudjuk-e ösztözni a szemrevaló brosúránkat kézbe vevő vásárlót, ügyfelet.

Helyezzük el az elérhetőségeket!

Ahhoz viszont, hogy az érdeklődők kapcsolatba is tudjanak lépni a vállalkozással, el tudják végezni az adott cselekvést (pl. megrendelés leadása), amelyre kiadványunkkal ösztönöztük őket, jól látható helyen és nem utolsó sorban jól láthatóan fel kell tüntetnünk a különböző elérhetőségeket, kontaktokat.

Készítsünk többféle verziót!

Ha lehetőségünk van, akkor érdemes akár többféle verziót is készíteni az adott kiadványból – az információk és az üzenetek maradnak, csak a design változik, természetesen az adott keretek között maradva. Így nemcsak azt prezentáljuk, hogy milyen változatosak, sokszínűek vagyunk, hanem azt is letesztelhetjük, hogy a célközönség számára melyik kiadvány-verziónk a szimpatikusabb, melyik ér el jobb eredményeket.

Válasszunk megfelelő papírt!

A silány minőségű papír egyenlő a „döglötthal” kézfogással. Ha a szemrevaló brosúrát, szórólapot, prospektust rossz minőségű, vagy nem a stílusnak megfelelő (pl. újrahasznosított papír, fényes papír, stb) papírra nyomtatjuk, igen éles kontraszt támadhat, amely csakis negatív hatással lehet eredményeinkre. Azzal, hogy jó minőségű, az adott vállalkozáshoz és az általa képviselt értékekhez passzoló papírt választunk, jó benyomást keltünk a célközönség felé, akik bizalma is növekedhet a márka/vállalkozás felé.

+

Olyan kiadványt készítsünk, hogy azt érdemes legyen megtartani!  Úgy tervezzük meg a designját, hogy az növelje a kiadvány értékét, így biztosan mindenki szívesen elteszi, megőrzi, nem mellesleg a célját is eléri. : )


Fotók forrása: Creative Market

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük