DesignAkadémia

Hogyan készíts ügyfélvonzó fotós portfóliót?

Fotósként a fotóidat, a referenciamunkáidat be kell mutatnod a célközönségednek. Egyetértesz? : ) Lássuk, hogy milyen portfólióval rukkolj elő!

Portfólióval elsősorban az alkotó tevékenységét végző (szak)emberek, rendelkeznek. A portfólió tehát az alkotások, a referenciamunkák bemutatására szolgáló „eszköz”. Lehet digitális, online felületen elérhető, de lehet nyomtatott, kézbe vehető is.

Nem kérdés, hogy ha akár kezdő, akár már tapasztaltabb fotós vagy, a fotóidon, a munkáidon keresztül tudod bemutatni azt a tevékenységet, amit végzel. Továbbá a megfelelően összeállított portfólió arról is árulkodik, hogy milyen témákban vagy jártas, milyen területeken fotózol szívesen, mire specializálódtál, milyen fotós készségekkel bírsz, és ami a legfőbb, milyen stílusban fotózol, milyen hangulat járja át a fotóidat. Az érdeklődők, a célközönség a portfóliód által tehát pontos képet kaphat arról, hogy ki vagy, fotósként mit képviselsz, mi az az egyedi jellemző, mely minden fotódon visszaköszön, mely elárulja, hogy az adott fotó csakis a Te fotód lehet.

A portfólió összeállítása folyamatos, intenzív munkát jelent. Portfólió kapcsán sincsenek kőbe vésett szabályok – talán azon az egy aranyszabályon kívül, hogy az igényes, ízléses, szemrevaló tálalás elengedhetetlen. Ezzel minden bizonnyal egyetérthetünk. : ) Kreatív szakma a fotós szakma/hivatás, ahogyan a többi alkotótevékenység is, így a kreatív szakemberektől, alkotóktól és Tőled mint fotóstól is elvárás, hogy munkáidat is szemrevalóan mutasd be a nagyérdeműnek.

Összegyűjtöttünk néhány tippet-tanácsot, melyek segíthetnek a saját portfóliód összeállításában.

#

Legyen saját weboldalad, mutasd be azon (is) a referenciamunkáidat!

Manapság létfontosságú a weboldal, nem lehet ügyfeleket bevonzani online jelenlét – és tegyük hozzá marketing – nélkül. Lehet, hogy már van aktív Facebook/Instagram/Pinterest, stb oldalad, ahol a munkáidat közzéteszed, de ne feledd, nem mindenki van jelen a közösségi oldalakon. A weboldalon egyszerre minden megmutatható, a bemutatkozásodtól, a személyes történetedtől kezdve a referenciamunkáidon és a munkadíjakon át egészen az ügyfélvéleményekig.

A fotóid az első képkockától az utolsóig beszéljenek Rólad a weboldalon is. A munkáidnak hűen kell prezentálniuk azt, hogy ki vagy, mit és milyen stílusban fotózol, de legyenek annyira rejtélyesek és emlékezetesek is, hogy vonzzák a célközönséget, és arra késztessék őket, hogy elmerüljenek a láttottakban, térjenek vissza az oldalra akár a későbbiekben is, a szolgáltatásod igénybevételére ösztönözzék őket.

#

Ne mutasd be minden munkádat a portfóliódban!

Lehet, hogy elsőre “meredeknek” hangzik, de az arany középút elve a portfólió esetében is betartandó, tehát ne akarj mindent megmutatni, még akkor sem, ha rengeteg profi munkád van. : )

Hidd el, hogy már egy-két munkán keresztül látni fogja a célközönség, hogy milyen területek fotós specialistája vagy, mit képviselsz, milyen stílusban fotózol, milyen egyedi megoldásokkal állsz elő.

Ha több területen is fotózol, akkor érdemes kategóriákba rendezetten, tematikusan, szervezetten felvonultatni a munkáidat, így a célközönség számára is átláthatóbbak, célirányosan áttekinthetőek a fotóid. Lehet, hogy esküvőket és ruhakollekciókat egyaránt fényképezel, miközben céges rendezvényeken készült fotókat is felvonultatsz a weboldaladon – egy potenciális ügyfél számára mindez túl széles portfólió lehet, ami rendezetlennek és céltalannak tűnhet.


És ha már területeket említettünk!

A kulcs itt is a pozicionálás! Lehetsz fotós, igen, de fontos, hogy leszűkítsd a fotózási „területedet”, és azon a területen Te legyél a profi fotós.

Fókuszálj egy-egy célcsoportra, egy-egy területre/témára, egyszóval specializálódj! Például lehetsz ingatlanfotós, aki kifejezetten eladó lakásokat/házakat fotóz ingatlanirodák számára. De lehetsz például gasztrofotós, aki gasztrobloggerek és receptmagazinok számára készít étvágygerjesztő fotókat. Ha portréfotózásba kezdesz, akkor is pozicionáld magad, hiszen még a portréfotózáson belül is többféle terület van (pl. üzleti portré fotózás vs. családi fotóalbum bővítése). Igen, lehetsz „sokadik” esküvői fotós is, miért ne?! Azonban találd meg a saját stílusodat, a fotóidat egyedi, csakis Rád jellemző hangulat járja át.


Bár a fotók magukért beszélnek, de ha mégis van olyan fotósorozatod, melyhez történet is társul, szívesen írnál róla, akkor a vizuálisan látottakat színes leírásokkal, sztorikkal is megfűszerezheted. A történetmesélés évezredek óta jelen van a kultúránkban, mindenki szereti az érzelmekre ható történeteket. Nincs ez másként a fotók esetében sem! : )

#

Készíts kézbe vehető portfóliót is!

A fényképek előhívásának/kinyomtatásának gondolata mára már szinte furcsának tűnhet, mivel manapság leginkább online eszközöket használunk. De soha nem gond, ha kinyomtatod a fotóidat, a portfóliódat. Ez a típusú porfólió tulajdonképpen egy albumot jelent, amely a személyes találkozások alkalmával lehet nagyon hasznos, illetve olyan megrendelők esetében, akik szeretik a “papíralapú anyagokat”. Gondolj bele, hogy milyen jó benyomást keltesz, ha a találkozóra kézbe vehető, igényesen összeállított portfólióval, egy lapozható, megtapintható albummal érkezel! 

#

kezdőként…

Kezdő fotósként még nem biztos, hogy van elegendő referenciamunkád, vagy úgy érzed, hogy az eddigi munkáid még nem alkalmasak arra, hogy felvedd őket a portfóliódba, bemutasd őket az érdeklődőknek. Nos, ezeket a kezdeti félelmeket gyorsan felejtsd is el, és „csapj bele a lecsóba”! A meglévő munkáid még mindig kézzelfoghatóbbak, láthatóbbak, mint az el nem készültek, és bizony a kész jobb, mint a tökéletes. Azonban ebben az esetben is ügyelj a fotóid tudatos és gondos összeválogatására, az “első” fotók is már beszéljenek Rólad, a szárnyait bontogató fotósról. : )

A szakértői tanácsok nagy segítséget nyújthatnak. Az elején bátran kérj meg egy hivatásos fotóst, fotószerkesztőt vagy mentort, hogy segítségedre legyen a megfelelő fotók kiválasztásában, irányt mutasson.

Próbáld meg már a kezdet kezdetén felismerni/meghatározni a saját stílusodat. Ezzel betekintést adsz a személyiségedbe, és ki is fogja emelni, meg fogja különbözteti a fotóidat a többi fotós munkájától.

Természetesen a folyamatos önképzés, tanulás és tapasztalás, és persze az idő múlása is formálhatja a saját stílusodat. Ettől ne félj, változunk, minden változik! : )

Kezdetben szűkös eszközparkod lehet, de ez se tántorítson el a munkádtól! Lehet bármilyen szuper géped, a fotót Neked kell elkészítened. Ne feledd! – egy jó látásmód, a szépérzék és a részletekre való odafigyelés sokkal többet ér, mint egy drága fényképezőgép.


Ezt tartsd szem előtt:

a portfóliódat is valójában a fotóid határozzák meg, a portfóliód is csak akkor lehet vevővonzó, ha fotóid is Rólad “beszélnek”!



A Fotózás és retusálás online tanfolyamunkon remekül megtanulhatod a fotózás és az utómunka rejtelmeit.

Neked való ez a kurzus, ha hobbi fotósként a gyermekedet, a kutyádat, és egyáltalán bármit szívesen fotóznál. : )

Ha hobbi szinten fotózol, de nem érzed, hogy a fotóid “szuperek” lennének, a kurzus segítségével megtanulhatod, hogyan dobd fel a “színtelen”, “lapos” hangulatú fotóidat egy kis utómunkával. 


Hozzászólás írása

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

A felhasználói élmény fokozásra ún. cookie-kat használunk. Reméljük, nem gond számodra, ha mégis, kattints a további infó gombra.
OK, üzenet bezárása