Barion Pixel

DesignAkadémia

Készítsünk nyári „tájat” az Illustrator programban!

Bejegyzésünkben nyárias „tájképet” készítünk egyszerű alakzatokból és ezek kombinálásából, valamint színátmenetekkel az Illustrator vektorgrafikus programban. Lesd meg és készítsd el Te is! : )

Itt a nyár, ideje, hogy kreatív alkotásainkban is visszaköszönjenek a nyárias elemek, a nyári színvilág, hangulat. : )

Vágjunk is bele! : )

Nyissunk egy 1000 x 1000 px méretű munkaterületet az Illustrator programban.

A nyári “tájkép” hátterét rajzoljuk meg – tulajdonképpen ennek bemutatásáról szól az egész bejegyzés. Először a napos/naplementés égboltot, majd ezt követően a tengert készítjük el.

A bal oldalon található eszköztárban jobb egérgombbal kattintsunk a Téglalap eszközre és azon belül válasszuk ki az Ellipszis eszközt, majd kattintsunk a munkaterületre. A megjelenő Ellipszis ablakban a szélesség és a magasság értékéhez is egyaránt 800 px-et írjunk, és nyomjunk az OK gombra – ezzel el is készült a 800×800 px méretű ellipszisünk. A kitöltésének/körvonalának most nincs jelentősége, ezek beállítására még külön visszatérünk.

Akár már most a munkaterület közepére rendezhetjük az ellipszis alakzatot. Az ellipszis maradjon kijelölve, majd a felső menüsor alatti beállításoknál (a Vezérlőn) válasszuk a Középre igazítás vízszintesen, majd pedig a Középre igazítás függőlegesen lehetőséget – ezáltal a kör alakzatunk a munkaterület közepére rendeződik.

Ha Nálad nem lennének jelen a felső menüsor alatti beállítások, az Ablak/Vezérlő menüpontra kattintva tudod előhívni.

Színátmenetes kitöltést adunk az alakzatunknak. Váltsunk Kijelölés eszközre (a kör alakzat továbbra is maradjon kijelölve), majd a felső menüsorban kattintsunk az Ablak/Színátmenet menüpontra – ennek következtében a Színátmenet panel megjelenik a munkaterületünkön.

A panelen a „Színátmenet” felirat alatt található szürkés színátmenet jobb oldalán található lefelé mutató kis nyílra kattintsunk – ezáltal megjelennek a további alapértelmezett színátmenetek.

A „Narancs, Sárga/Aranypor” elnevezésű alapértelmezett színátmenet megfelelő is lesz számunkra, kattintsunk is rá. Azonban természetesen akár saját színátmenetet is készíthetünk egyedi színek alapján.

A Szög legördülő lehetőségre kattintsunk és a -90°-ot válasszuk. Ezáltal „elforgatásra” kerül a színátmenet, a kör felső része sötétebb, míg annak alsó része világosabb lesz. Ha esetleg nem ezt az eredményt kapnánk, akkor érdemes más értékű elforgatást választani, vagy a színcsúszka segítségével módosítani a színátmenetet – a lényeg, hogy a kör forma felső része legyen a sárgás színű, a világosabb, lefelé haladva pedig egyre sötétebb narancs színbe váltson át a színátmenet. A Színátmenet panelt be is zárhatjuk, már nem lesz rá szükségünk.

További kör alakzatokat rajzolunk, melyekből végül összeáll a napsütötte/naplementés égbolt. Ismét az Ellipszis eszköz legyen aktív, azaz válasszuk ki az eszköztárból, majd kattintsunk vele a munkaterületre. A megjelenő alakban a szélesség és a magasság értékéhez is 650 px-et írjunk.

Az alakzat maradjon kijelölve, majd a bal oldalon található eszköztárban duplán kattintsunk a Kitöltésre. Ennek következtében megjelenik a Színválasztó panel. Itt adjunk meg egy sötétebb narancssárga színt a kisebb kör alakzat színkitöltésének. VAGY a felső menüsorban az első, azaz a kitöltőszín lehetőséget lenyitva az alapértelmezett színek közül is választhatunk színt. Ezután kattintsunk a Körvonal lehetőségre, és a „Nincs” opciót válasszuk, tehát ne legyen körvonala az alakzatnak.

Kijelölés eszközzel jelöljük ki a nagyobb, színátmenetes színkitöltéssel rendelkező kör alakzatot is, és ennek az elemnek is vegyük le a körvonalát.

Továbbra is a Kijelölés eszköz legyen aktív, és kattintsunk vele a kisebb kör alakzatra, majd a jobb oldalon található Tulajdonságok panelen vegyük le az alakzat az opacitását, áttetszőségét az Opacitás lehetőségnél 50%-ra.

Ha Nálad nem lenne jelen a Tulajdonságok panel, a felső menüsorban az Ablak/Tulajdonságok menüpontra kattintva tudod előhívni. Ezen a panelen, egy helyen találod meg az adott objektummal kapcsolatos beállítási lehetőségeket. De az opacitás, illetve egyéb beállítások akár a Vezérlőn is megadhatók.

Az Ellipszis eszközzel ismét készítsünk egy kört, melynek szélessége és magassága ezúttal 500 px legyen. Mivel az előző kör alakzat színbeállításait elvégeztük, ezáltal a most elkészített alakzatunk is automatikusan ezeket a beállításokat kapja meg. Tehát narancssárga színkitöltése van, körvonala pedig nincsen.

A Tulajdonságok panelen ennek az alakzatnak az opacitását vegyük le 70%-ra.

Készítsünk egy utolsó, az eddigieknél is kisebb méretű, 350 px szélességű és magasságú kör alakzatot az Ellipszis eszköz segítségével.

Kijelölés eszközzel vonjunk keretet a kör alakzatok köré vagy a Shift billentyűt nyomva tartva egyesével kattintsunk az alakzatokra, hogy azok kijelölésre kerüljenek (nyugodtan jelöljük az eredeti, legnagyobb, már középre igazított alakzatot is). Ezután a felső menüsor alatti beállításoknál (Vezérlő) kattintsunk a Középre igazítás vízszintesen, majd pedig a Középre igazítás függőlegesen ikonokra – így a kör alakzatok megfelelően egymáshoz igazodnak, egymáson, „egymás közepén” helyezkednek el.

Ha ezzel megvagyunk, a felső menüsor alatti beállításoknál kattintsunk a Kijelöléshez igazítás lenyíló opcióra és válasszuk a Rajztáblához igazítás lehetőséget, és ismét kattintsunk a Középre igazítás vízszintesen, majd Középre igazítás függőlegesen ikonokra, hogy az alakzatok pontosan a munkaterületünk közepén kapjanak helyet.

A következő lépésben segédvonalakat húzunk, de ehhez szükségünk lesz a vonalzókra is. A segédvonalak pedig a háttér egy következő elemének elhelyezésében lesznek a segítségünkre.

Ha esetleg a vonalzók még nem lennének bekapcsolva a programban, akkor a felső menüsorban kattintsunk a Nézet/Vonalzó/Vonalzók megjelenítése menüpontra.

TIPP: Az Illustrator program segít nekünk mind a segédvonalak, mind maguknak az objektumoknak a pontos elhelyezésében, ha be vannak kapcsolva az intelligens segédvonalak (Nézet/Intelligens segédvonalak opció legyen kipipálva).

A bal oldalon található függőleges vonalzóra kattintva, majd onnan indulva kezdjünk el húzni egy segédvonalat a legnagyobb kör bal oldalára, majd egyet pedig a jobb oldalára.

A munkaterület felett található vízszintes vonalzótól indulva pedig húzzunk egy vízszintes segédvonalat a kör alakzatok vízszintes közepére.

Ha ezzel megvagyunk, akkor húzzunk egy vízszintes segédvonalat a legnagyobb kör alakzat alsó peremére, tehát a segédvonal “súrolja” a legnagyobb kör alakzatot.

A következő lépésben elkészítjük a víz/a tenger elemet.

Váltsunk Téglalap eszközre, majd a kör alakzat alsó részén elhelyezkedő segédvonalakkal határolt területre rajzoljunk meg egy fekvő tájolású téglalap alakzatot.

A felső menüsorban az Ablak/Színátmenet menüpontra kattintsunk, majd a Színátmenet lenyíló lehetőségre klikkelve válasszuk a másik alapértelmezett, vagyis a „Halványuló égbolt/Kék égbolt” elnevezésű színátmenetet.

A szög értékének ebben az esetben 90°-ot adjunk, tehát fentről lefelé legyen egyre sötétebb az átmenet. (Ha esetleg más beállításokkal lenne jelen a színátmenet, akkor természetesen a szög értékével és/vagy a színátmenetet alkotó színek beállításával érhetjük el, hogy fentről lefelé legyen egyre sötétebb az átmenet.)

Majd a színátmenetcsúszka jobb oldalán található kis jelölőre kattintsunk – ezáltal a csúszka alatt megjelennek a további beállítási lehetőségek. Az Opacitás értéket emeljük fel 100%-ra.

A csúszka jobb oldalán található jelölőre most duplán kattintsunk, ennek hatására megjelennek a további színek, színbeállítási lehetőségek. A megnyíló panel bal oldalán a második, a Színtárak ikonra/fülre kattintsunk, és itt válasszunk ki a jelenleginél világosabb kék színt.

A bal oldalon található jelölőre duplán kattintva pedig vegyünk fel a jelenleginél sötétebb kék árnyalatot.

Természetesen ezeket a színeket a másik két lehetőség, a Szín vagy akár a Színválasztó segítségével is kiválaszthatjuk.

A Színátmenet panelen klikkeljünk a Színátmenet szerkesztése gombra – ezáltal a munkaterületen a téglalap alakzatban megjelenik egy függőleges csúszka. A csúszka bal oldalán található kis négyzetet húzzuk egy kicsit lejjebb, hogy az alakzat középső része is világosabb legyen, tehát a téglalap alakzatban inkább a világos szín legyen nagyobb arányban jelen. Tehát ezzel a csúszkával tudjuk szabályozni a két szín (világos-sötét) közötti átmenetet.

A Színátmenet panelt be is zárhatjuk, majd váltsunk Kijelölés eszközre.

A jobb oldalon található Rétegek panelen (előhívása: Ablak/Rétegek) minden eddig elkészített rétegünket a “Réteg 1” elnevezésű csoportban találjuk. Ahhoz, hogy lássunk minden réteget, kattintsunk a jobbra mutató kis nyílra, azaz bontsuk ki a “Réteg 1” réteget.

Klikkeljünk a legalsó réteg, azaz a legnagyobb kör rétege mellett található kis kör ikonra – ezáltal ez az elem kijelölésre kerül a munkaterületen is. Majd nyomjunk Ctrl + C, majd Ctrl + V billentyűkombinációt, vagyis készítsünk a legnagyobb kör alakzatból egy másolatot. A másolat a Rétegek panelen a legfelső réteg lesz.

FIGYELEM! Ha ez az alakzat kissé „el lenne csúszva”, igazítsuk pontosan rá legnagyobb kör alakzatra.

Kijelölő eszközzel jelöljük ki egyszerre az imént megrajzolt kör alakzatot, valamint a korábban megrajzolt téglalapot, jobbklikkeljünk és válasszuk a Vágómaszk készítése lehetőséget – ezáltal a kék téglalapunk “megvágásra” kerül, mely így csak a kör alakzat alsó részét tölti ki, tulajdonképpen félkör formát vesz fel – ez lesz a víz/a tenger, és ezzel egyben szépen összeillesztésre kerül a napos égbolt és a tenger. A plusz kör alakzatra tehát azért volt szükség, hogy elérjük ezt a vizes háttérrel kitöltött félkör formát.

vágómaszkok olyan objektumok, amelyek alakja maszkolja a többi rajzelemet. Ez azt jelenti, hogy csak az alakzaton belüli objektumok láthatók, azaz a vágómaszkok valójában a maszk alakja alapján vágják a rajzelemeket.

A továbbiakban már nem lesz szükségünk a segédvonalakra, így törölhetjük is őket a Nézet/Segédvonalak/Segédvonalak törlése menüpontban.

Most pedig a tengerbe hullámokat/tükröződéseket készítünk.

Ismét a Téglalap eszközre lesz szükségünk. Kitöltőszínnek vegyünk fel fehéret, körvonalra nincs szükség.

Készítsünk egy kisebb, vízszintesen széles, hosszúkás téglalapot, majd ezt az elemet rendezzük a kék alakzatunk felső részére, annak közepére, a napos égbolt és a tenger találkozásához.

Ezután a Shift billentyűt nyomva készítsünk egy szabályos kör alakzatot az Ellipszis eszközzel a téglalap bal oldalára úgy, hogy az egy kicsit nagyobb/magasabb legyen, mint a téglalap magassága. Ennek az elemnek se legyen körvonala, a színkitöltése pedig maradhat fehér. A kör alakzatot úgy illesszük a téglalap bal oldalára, hogy kb. a fele „rálógjon”. Ezt az elemet ki fogjuk vonni a téglalapból, ez lesz a tükröződés egyik része.

A kör továbbra is maradjon kijelölve és az Alt billentyűt nyomva készítsünk belőle egy másolatot, ezt pedig a billentyűzetünk nyilaival a mozgassuk át a téglalap jobb oldalára, úgy, hogy szintén a kör alakzat fele “lógjon rá” a téglalap alakzatra.

Váltsunk át Kijelölés eszközre és a Shift billentyűt nyomva jelöljük ki egyszerre mindkét fehér színű kör alakzatot, valamint a téglalapot. Az Ablak/Görbekezelő menüpontra klikkelve nyissuk meg a Görbekezelőt, majd a panelen az Elülső kivonása lehetőséget válasszuk. Ezáltal a kör alakzatok kivonásra kerülnek a téglalap alakzatból.

A továbbiakban is szükségünk lesz a Görbekezelőre, ezért még ne zárjuk be. : )

Téglalap eszközzel készítsünk egy, az előzőnél valamivel hosszabb téglalapot, majd illesszük a korábban elkészített téglalap alakzat után.

Ellipszis eszközzel készítsünk egy szabályos kör alakzatot. Azonban most ügyeljünk rá, hogy a kör magassága azonos méretű legyen a téglalap magasságával. Ezt az elemet pedig illesszük a téglalap bal oldalára (szintén kb. a fele “lógjon rá”), majd készítsünk belőle egy másolatot a jobb oldalra is.

Váltsunk Kijelölés eszközre és a Shift billentyűt nyomva jelöljük ki a téglalapot és a köröket. A Görbekezelő panelen ezúttal az Egyesítés opciót válasszuk. A kör alakzatok “beleolvadnak” a téglalap alakzatba, azaz egy jócskán kerekített, “kerekded téglalap” alakzatot kapunk.

Jelöljük ki az elsőként elkészített fehér színű téglalapot és az Alt billentyűt nyomva készítsünk belőle egy másolatot, amit a második téglalapot követően helyezzünk el (ahhoz pontosan hozzáillesztve), tehát ez lesz a harmadik elem.

A másolás után a harmadik téglalap kijelölése maradjon aktív, a befoglaló kerete bal oldali, majd jobb oldali pontját megfogva vegyük kisebbre a téglalap szélességét. Tehát a harmadik téglalap legyen rövidebb/keskenyebb, mint az első. A téglalap továbbra is pontosan középen helyezkedjen el.

A második, vagyis a legszélesebb téglalapot is másoljuk, illesszük a harmadik téglalap alá, és ezt az elemet is méretezzük át, vegyük a második téglalapnál keskenyebbre/rövidebbre.

Újból a Téglalap eszközre váltunk és az ötödik, egyben az utolsó téglalapot is elkészítjük. Rajzoljunk egy kisebb, már-már négyzetes alakzatot. Ezt követően hozzunk létre egy, a téglalap szélességével megegyező kört is, és illesszük rá a téglalapra úgy, hogy alul egy vonalban helyezkedjen el (tehát ha a kör nagyobb, mint a téglalap magassága, túlnyúlik azon, az nem probléma).

Kijelölés eszközzel jelöljük ki egyszerre a téglalapot és a kört, majd a Görbekezelő panelen a Felosztás opciót válasszuk.

Duplán klikkeljünk a kör felső részére – ezáltal elkülönített módba lépünk – majd ismét kattintsunk a kör felső részére és a Delete billentyűvel töröljük. A munkaterületre duplán kattintva kiléphetünk az elkülönített módból.

A téglalap bal vagy jobb alsó részére/sarkára duplán kattintva jelöljük ki ezt a darabot – ismét elkülönített módba lépünk – és a bal, majd a jobb sarokelemre kattintva, a Delete billentyűvel ezeket a darabokat is töröljük. A munkaterületre duplán klikkelve szüntessük meg az elkülönített módot.

Kijelölés eszközzel jelöljük ki az összes fehér elemünket és a Görbekezelő segítségével egyesítsük őket az Egyesítés opcióval, hogy a továbbiakban egy elemként tudjuk szerkeszteni.

Ellipszis eszközzel készítsünk egy szabályos kör alakzatot, majd illesszük a legkisebb, időközben már formát váltó “téglalap” alakzat bal felső részére, a felette lévő “téglalappal” való találkozáshoz, azaz úgy, hogy az eredeti “téglalapok” találkozását lefedje. Az Alt billentyűt nyomva készítsünk egy másolatot a körből a jobb oldalra is, és ugyanígy helyezzük el.

Jelöljük ki mindkét kört, valamint az előzőekben egyesített téglalapokat, és a Görbekezelő panelen nyomjunk az Elülső kivonása opcióra. Ennek következtében a kis körök kivágásra kerülnek az egyesített elemből.

A nagy fehér alakzat továbbra is legyen kijelölve, és az eszköztárból válasszuk a Shaper eszköz (ha nem lenne jelen, akkor a Speciális eszköztárat kell előhívni – a bal oldali eszközsoron: “Eszköztár szerkesztése” lehetőség / jobb felső sarok >>> lenyitható ikon / “Speciális” kipipálása) alatt található Simítás eszközt, és az eszközváltás hatására megjelenő szerkesztőpontok mentén a „hullámunk” töréspontjait, sarokpontjait simítsuk vele végig, hogy azok szép ívesek legyenek. Egyedül a kék és a narancs rész találkozásánál hagyjuk „élesen” a sarokpontot.

A hullámok/tükröződés elem maradjon kijelölve és a Tulajdonságok panelen csökkentsük az Opacitás értékét kb. 60%-ra.

Váltsunk Kijelölés eszközre, és az Alt billentyűt nyomva készítsünk belőle egy másolatot, majd ezt a másolatot tetszés szerint arányosan/aránytalanul méretezzük kisebbre, és rendezzük az eredeti alakzat közepébe, a napos/naplementés égbolt és a tenger határvonalához.

További hullámokat rajzolunk a tengerbe. A Téglalap eszközt vesszük használatba. Rajzoljunk egy keskeny téglalapot és a már jól ismert módszerrel illesszünk a két végére egy-egy, a téglalappal azonos magasságú szabályos kört, és egyesítsük ezeket az elemeket, hogy egy “kerekded” téglalapot kapjunk.

Ennek a tükröződésnek, “foltnak” is csökkentsük az opacitását kb. 60%-ra.

Ezután tetszőlegesen pozicionáljuk ezt az elemet a hullámok/tükröződés köré és tetszés szerint készítsünk belőle néhány másolatot, melyeket kedvünkre méretezzünk.

Ezzel el is készült a víz/a tenger, benne a hullámokkal, tükröződésekkel.

Végeredményként tehát kaptunk egy remek “nyári alapot”, egy hátteret, melyet tetszés szerint megtölthetünk további grafikákkal.

A táj elemeit ezúttal nem mi rajzoljuk, ugyanis az túlságosan sok lépésből állna. Az illusztráció lelőhelyeken számtalan remek alapanyagot találunk.

>>> https://designakademia.hu/kedvenc-alapanyag-lelohelyeink-te-mar-ismered-oket/
>>> https://designakademia.hu/kedvenc-fotos-es-vektorgrafikus-lelohelyeink/

Tehát töltsük le a számunkra megfelelő illusztrációkat .AI vagy .EPS formátumban, nyissuk meg őket az Illustrator programban, majd ezeket az elemeket akár kedvünkre át is színezhetjük, hogy remekül passzoljanak a „tájhoz”, és „fogd és vidd” módszerrel húzzuk át őket a munkaterületünkre, és tetszés szerint méretezzük és helyezzük el őket a háttéren.

A tükröződéshez használt technikával készítsünk néhány felhőt az égre. Tetszés szerint rendezgessük, méretezzük az elemeket.

Hogy még izgalmasabb legyen az alkotás, szemcséssé varázsoljuk! : )

Ehhez készítsünk egy, az eredeti körrel (maga a nyári “tájképpel”) megegyező méretű, fekete színkitöltéssel rendelkező kört, azaz egy 800 x 800 px széles alakzatot, melyet pontosan illesszünk is rá a munkánkra.

A felső menüsorban válasszuk a Hatás/Textúra/Szemcse… menüpontot. A felugró Szemcse panelen a Textúra lenyíló menüből a Szemcse opciót válasszuk. Az Intenzitás értékhez 90 körüli értéket írjunk, a Kontraszt 50 körüli érték legyen. A Szemcsetípus pedig legyen az alapértelmezett Normál – nyomjunk az OK gombra. A fekete kör alakzat megkapta a szemcsés hatást, de a Tulajdonságok panelen vegyük le az opacitását 20-30% körüli értékre.

Végeredményként (képregénybe illő) szemcsés hatást kapott a nyári tájkép.

És a végeredmény. : )

Forrás, inspiráció: design.tutsplus.com

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük