Talpas betűtípusok – több van belőlük, mint gondolnád

Ismered a talpas betűtípusokat? És azt is tudod, hogy talpas és talpas font között igencsak nagy különbségek lehetnek? Bizony! Vegyük is őket szemügyre!

A betűkkel nem csak információkat tudunk közvetíteni. Természetesen elsődleges funkciójuk ez, de sok esetben design funkciót is betöltenek, a színekhez hasonlóan tudatunkra, érzéseinkre is hatással vannak, egyszerre nyújtanak vizuális-esztétikai élményt, tükröznek hangulatokat, érzéseket. Egy „átlagos” szórólapon a betűk által megjelenített információk a lényegesek, de ha például egy design poszteren egy ütős fonttal jelenítünk meg egy idézetet vagy csak egy kulcsszót, akkor a betű formája, stílusa, hangulata plusz értékkel, többletjelentéssel ruházza fel az adott szöveges tartalmat.

 

A két alapvető betűtípusnak a talpas és a talpatlan betűtípust tekinthetjük, hiszen alapvetően ezeket használjuk grafikai munkáink során, arculatokban, kiadványokban, weboldalakon. Címsorok, feliratok, törzsszövegek szedésére kiválóan alkalmasak, hiszen különféle méretben, mindig minden körülmények között jól olvashatók, nem fárasztó az olvasásuk, szemünk/agyunk is könnyebben boldogul velük. : )

Alapvető különbség a két betűtípus között, hogy a talpas, más néven Serif betűtípusnak van egy kis talpa. A talpatlan, más néven Sans Serif (vagy talp nélküli) betűtípusnak pedig nincsen.

 

Összességében véve a talpatlan betűtípusok inkább modernebb fontok, letisztultak, egyszerűek, míg a talpas betűtípusok tradicionálisabb, elegánsabb, nemesebb hatást, stílust képviselnek.

És azért is érdemes a talpas fontokról szót ejteni, mert igencsak előtérbe kerülnek a legújabb tipográfiai trendekben is, előszeretettel használják őket a grafikusok, a webdesignerek.

Rendben van, hogy talpas betűtípus, de képzeld, még a talpas betűtípusok is további kategóriákba sorolhatók – értelemszerűen a talpuk és a szerkezetük alapján. : )

 

A medievális betűtípusokkal időutazást tehetünk, hiszen a hegyes, ferdén vágott és dőlten tartott lúdtollal megrajzolt betűk formáján alapulnak.

 

A klasszikus fontok már a kifinomultabb betűmetszési technikákat tükrözik, a betűk szerkezete szabályos, vonalait erőteljes vastag-vékony átmenetek, kontrasztok jellemzik, decens, elegáns fontok.

 

A lineáris betűtípusok az ipari forradalom vívmányai, állandó vagy csak kis mértékben váltakozik a vonalvastagságuk, volumenesebb, messziről is jól olvasható modernebb betűtípusok.

 

Továbbá vannak egészen vékony talpacskájú és ezzel együtt vékonyszárú, illetve vékonyabb és vastagabb szárral váltakozó fontok is, melyek között a még kifinomultabbak már abszolút modern stílust tükröznek.

 

És természetesen vannak igencsak „dundi” kerekded, volumenesebb talpas fontok is.

 

És ha tovább szeretnénk menni: még ezeken a kategóriákon belül is további típusokat (kissé váltakozó szárú, erőteljesen váltakozó szárú, éles, kerek, szögletes, kevert stílusú, stb) tudnánk megkülönböztetni. 🙂

A bőség zavarában pont úgy érezhetünk, mint Gombóc Artúr a csokoládéval, aki szereti a kerek csokoládét, a szögletes csokoládét, a hosszú csokoládét, a rövid csokoládét, a gömbölyű csokoládét, a lapos csokoládét, a tömör csokoládét, a lyukas csokoládét, a csomagolt csokoládét, a meztelen csokoládét, az egész csokoládét, a megkezdett csokoládét, az édes csokoládét, a keserű csokoládét, a csöves csokoládét,a mogyorós csokoládét, a tejcsokoládét,a likőrös csokoládét, a tavalyi csokoládét, az idei csokoládét…

 

Inspirálódásnak és betűtípus-begyűjtésnek is remek oldal az igen népszerű fontletöltő oldal, a dafont.com 

Miután kiválasztottuk a “Serif” kategóriát, alaposan szemügyre vehetjük, hogy milyen sokféle talpas betűtípus áll a rendelkezésünkre.

 

Talpas font-gyűjteményekért, összeállításokért a Pinterest-re is ellátogathatunk.

 

Fizetős fontok tekintetében pedig remek lelőhely például a CreativeMarket, ahol igazán szemrevaló talpas fontkészletek várnak ránk.

 

Nos, ahogyan csokoládéból is sokféle van, úgy a talpas betűtípusokból is: rendben van, hogy talpas, de azon belül is még rengeteg típus vár ránk – az adott munka stílusának, a szöveges tartalom típusának, kedvünknek, hangulatunknak megfelelően – ahogyan Gombóc Artúr van a csokikkal 🙂

 

Dátum: 2019. 04. 15.  //  Kategóriák: digitális grafika, kiadványszerkesztés, logó- és arculattervezés  //  Címkék:

Hozzászólások

Összesen 0 hozzászólás

Szólj hozzá te is