Bejegyzésünkben újabb ismert márkák izgalmasabbnál izgalmasabb logótörténeteit gyűjtöttük csokorba. Ismerd meg őket Te is! : )
Korábbi bejegyzésünkben már körbejártuk négy világhírű brand logójának történetét. Bemutattuk, hogy az IKEA márkanév pontosan milyen szavakból áll össze, hogy honnan is indult a Canon neves logója, ki tervezte meg a Coca-Cola logóját, ami mára már a világ egyik leghíresebb védjegyévé nőtte ki magát, valamint, hogy miket is szimbolizál pontosan a Toyota nagyszerű logója. Most pedig újabb világmárkák csodalogóit mutatjuk be.
Lássuk is őket! : )
# FedEx
Az első FedEx logót 1973-ban hozták létre. Ebben a logóban a teljes „Federal Express” márkanév szerepelt, amely egy téglalap alakzatban, kissé elforgatva kapott helyet. A cégnév feliratai egymás alatt helyezkedtek el, a feliratokat pedig egy átlós vonal választotta el egymástól. Az első logóban a fehér, a kék és a piros árnyalatok köszöntek vissza, melyek hatalmat és professzionizmust sugallnak.
1991-ben egy egyszerűbb logó látott napvilágot, melyben a teljes név helyett annak egy rövidebb változata, a FedEx felirat kapott helyet.
1994-ben a korábbinál is egyszerűbb, letisztultabb logó készült, amely azóta is töretlenül használatban van.
A FedEx név a cég eredeti légiforgalmi „osztályának”, a Federal Express-nek a nevéből áll össze – ez volt a cég neve 1973-2000 között. A logóban szereplő „E” és „X” karakterek között tökéletesen kivehető egy fehér nyíl, amely a gyorsaságot, a pontosságot, a célok elérésében való kitartást, valamint a tökéletességre való törekvést szimbolizálja. A márkanév „Ex” része a vállalat különböző részlegeinek megkülönböztethetősége érdekében a logókban eltérő színekkel köszön vissza: a már jól ismert FedEx Express logóban narancssárga, a FedEx Freight logóban piros, míg a FedEx Ground logóban zöld színben szerepel.
Forrás: https://www.fedex.com/hu-hu/about/company-info/history.html
# Apple
A világ egyik legismertebb vállalatát, az Apple-t Steve Jobs, Steve Wozniak, valamint Roland Wayne alapította 1976-ban azzal a céllal, hogy az akkori hatalmas méretű számítógépeket hordozhatóbbá tegyék, valamint, hogy javítsák a felhasználói élményt.
Rengeteg teória terjeng arról, hogy ez a világszerte ismert márka miért is kapta az Apple nevet, azonban a legegyszerűbb, legvalószínűbb oka a márkanév kitalálásának az volt, hogy Steve Jobs szerette az almát. : )
Az első logót Ronald Wayne tervezte 1976-ban, amely Isaac Newtont ábrázolja, aki egy almafa alatt olvas, és azt a pillanatot örökíti meg, mielőtt az a bizonyos alma a fejére esett. A „kép”, a grafikai elem körül pedig egy szalagra írva a márkanév „futott körül”.
1977-ben Steve Jobs már úgy gondolta, hogy a jelenlegi logó túlságosan régimódi és aprólékos, emiatt pedig kisebb méretben való felhasználása során már nem megfelelő. Ezért Steve Jobs felkérte Rob Janoff logótervezőt, hogy tervezzen egy olyan logót a vállalat számára, amely köthető az Apple márkanévhez, valamint a modern számítógép-dizájn fontosságát képviseli. Így született meg egy kétdimenziós alma, amelyet szivárványszínű vízszintes „sávok” töltöttek ki, ezekkel utalva az Apple II, vagyis a világ első színes kijelzős számítógépére. Az almát – melybe „bele van harapva” – szándékosan tervezték úgy, hogy könnyen meg lehessen különböztetni egyéb gyümölcsöktől. Továbbá a „harapás” íve pontosan illeszkedik a márkanév feliratához.
1987-ben a márkanév eltávolításra került a logóból, így jött létre a mára már mindenki által ismert grafikai elem.
1997-ben Steve Jobs az eddigi szivárványos logó színét áttetsző kék színre módosította, hogy az passzoljon az első iMac-hez. Majd 1998-ban egyszínű feketére módosult a logó, hogy kapcsolódjon az új, ezüstszínű számítógépmodellekkel, továbbá, hogy a márkát luxusmárkaként tüntesse fel.
2001-2007 között vált ismertté az „aqua” Apple logó, amely az iPod-hoz hasonlóan népszerű termékeken köszönt vissza.
2007-ben a logó krómszínűre, kissé „üveg-hatásúra” változott, hogy illeszkedjen az alumínium alapú termékekhez. Majd ezt követően az „üveg-hatású” logót egy egyszerűbb, lapos dizájn váltotta fel, amely egészen máig használatban van.
Forrás: https://hasznaltalma.hu/almablogger/2023/01/27/az-apple-logo-tortenete
# Nestlé
Henri Nestlé már a cég alapításakor tudta, hogy egy jó logó kulcsfontosságú egy vállalkozás számára, ezért a vállalkozás első logójának szimbólumában a családi címert használta, amelynek egyik részlete egy fészekben ülő madár. A szimbólum utalás a Nestlé név jelentésére is, hiszen a „nest” szó fészket jelent.
Azonban a logó hamar módosításra került, egy olyan változat készült, amely kifejezi az életmentő csecsemőtápszerekkel foglalkozó vállalkozást. 1868-ban Henri Nestlé némileg átalakította a címert, még két madarat adott hozzá, amiket egy anyamadár etetett – ezzel vizuális kapcsolatot teremtve a saját neve, valamint a cég termékei között, amelyek elsősorban kisgyermekeknek készültek. Ez a logó annyira kifejező, hogy máig ennek a logónak a modernizált változatával találkozhatunk a mindennapokban. Idővel a három kismadarat kettőre csökkentették, valamint az anyamadár szájából az eleséget eltávolították, azonban a mai napig ennek a remek logónak a modernebb, letisztultabb változata van használatban.
Forrás: https://www.nestle.hu/rolunk/150-ev/a-nestle-logo
# Shell
A „Shell” szó először 1891-ben jelent meg annak a petróleumnak a védjegyeként, melyet a Marcus Samuel and Company társaság szállított a Távol-Keletre. A cég akkoriban régiségekkel és keleti kagylóhéjakkal foglalkozott. A kagylóhéj által olyan népszerűségre tettek szert, hogy hamar megalapozták a vállalat import- és exporttevékenységét.
A „Shell” szó 1897-ben került be a vállalat nevébe, az első logó pedig 1900-ban készült, amely ekkor még csak egy egyszerűbb kagylót ábrázolt. A cég 1904-ben az egyszerű kagylót fésűkagylóra cserélte, amely még pontosabb, kifejezőbb vizuális megjelenést nyújtott a márkanévnek.
A Royal Dutch Petroleum Company és a Shell Transport and Trading társaság 1907-ben összeforrt, a Shell Transport and Trading társaság márkaneve, valamint a logóban található szimbólum lett az új Royal Dutch Shell-csoport rövid neve és logója.
1948-ban a kagyló már piros és sárga színben került használatra a fekete-fehér változat helyett. A jelenlegi emblémát 1971-ben vezették be, 1999-ben pedig a cég úgy döntött, hogy eltávolítja a nevet a logóról, csak a kagyló grafikai elemre hagyatkozik.
Forrás: https://www.shell.hu/about-us/the-shell-brand.html