Megszámlálhatatlan mennyiségű logóval találkozhatunk, de köztük sok olyan akad, amelyek nagyban hasonlítanak egymásra a “megszokott” elemek miatt. Most ezeket a gyakran visszaköszönő kivitelezéseket vesszük sorra.
A “logótengerből” egyre nehezebb kitűnni, az egyedi, valóban figyelmet megragadó logók megtervezése nem könnyű feladat. Kreatív szakemberként azt érezhetjük, hogy már minden jó tervet megalkottak előttünk.
Ugyanakkor a sokféle logó között olyanokat is találunk, amelyek ugyan kisebb-nagyobb eltérésekkel, de mégis ugyanazon az elnyűtt, unalmas megvalósításon alapulnak. Ha egy bizonyos „típusú” logót már sokszor láttak az emberek, az elveszti az egyediségét, valamint nem tudja betölteni a neki rendelt funkciót, nem tud érzelmi hatást kiváltani a szemlélőkből, ezáltal a célközönség nem is tud kapcsolódni az adott márkához/brandhez.
Lássuk, hogy melyek is ezek a gyakran ismétlődő logó-elemek, sablonos tervezési megoldások! : )
# Ív
Sokan a mozgás, a rugalmasság, a megbízhatóság, a versenytársak fölé emelkedés szimbolizálása miatt alkalmaznak íves összetevőket a logóban, azonban most már annyi vállalkozás logójában köszönnek vissza, hogy túlságosan elcsépeltnek bizonyulnak. A sok megoldás közül azonban kitör az Amazon logója, amelyben nem csak egy egyszerű ív jelenik meg, hanem egy íves nyilat láthatunk, ami az „a” és az „z” karaktereket köti össze, ezzel arra utalva, hogy a célközönségük a-tól z-ig mindent megtalál nála.
# Gyakran használt betűtípusok alkalmazása
A logók egyik legfontosabb komponense a betű, ez is rendkívül lényeges hatással van az érzelmekre. Talán az egyik legismertebb betűtípusnak mondható a Helvetica, melyet az óriási világmárkák is előszeretettel használtak/használnak a logóikban. Éppen a gyakori használata miatt érdemes alaposan meggondolni, hogy alkalmazzuk-e a saját munkáinkban. Sok designer azért választja ezt a fontot, mert azt gondolják, hogy ha ez több ismert cégnek, vállalatnak (pl. Microsoft, Jeep, Panasonic, FedEx stb.) is bevált, akkor nekünk is be fog – ez viszont nem garancia arra, hogy más vállalkozások, brandek esetében is így lesz. Jelenleg is több millió betűtípus közül válogathatunk, melyek sokkal egyedibbek, és minden bizonnyal az adott márka stílusához, mondanivalójához is jobban passzolnak. Továbbá egy kis egyediség is vihető a betűtípusokba, ahogyan a FedEx is tette a világszerte ismert „E” és az „x” karakter között kirajzolódó kis nyíllal – ezzel tökéletesen feldobva az egyszerű talpatlan betűtípust.
# Kezdőbetűkből álló, iniciálés logók
Az átfedéssel, „összefűzött” karakterekből álló, kör/téglalap alakzatban elhelyezett, iniciálés kezdőbetűk, monogramok is nagy sikernek örvendhettek néhány évvel ezelőtt, de mostanság ezek is olyan alkotóelemek, melyek a gyakori használat miatt sablonossá váltak. Ettől függetlenül időről időre előkerülnek a logókban, de így a logók idejétmúlttá, kevésbé kifejezőkké válnak.
# Fatörzset formáló emberi alak
Minden bizonnyal Te is találkoztál már olyan logóval, amelyben a fa törzsét emberi alak(ok) formálják, a karok pedig a faágakat szimbolizálják. Mindez néhány éve még akár trendi is volt, azonban manapság rengeteg olyan egészségügyi, családdal kapcsolatos vállalkozás logójában és egyéb márkák logóiban tűnt fel, hogy a szemlélők idővel nem igazán tartják érdekesnek, figyelemfelkeltőnek. Sőt, sok olyan ingyenesen letölthető, vagy éppen megvásárolható verzióval is találkozhatunk, amelyek letöltését követően „csak” át kell írni a vállalkozás, márka nevét, és már használatba is vehető a logó – ez persze nem a legjobb alternatíva, hiszen egy ilyen emblémával nem tűnünk ki a tömegből, a konkurensek közül.
# Egyéb stilizált emberi alakzatok
Az előző elcsépelt verzióhoz hasonlóan itt is az emberi alakzatoké a főszerep. A stilizált emberi alakzatok sok esetben tűnnek/tűntek fel emberközpontú (pl. munkaerő-közvetítéssel, különféle tanácsadásokkal, mozgással kapcsolatos stb.) vállalatok logóiban. Ezekkel a grafikai elemekkel a mozgást és a dinamizmust próbálják meg szimbolizálni, ellenben már ezek is „agyonhasznált”, unalmas végeredményt adnak.
# Iparágakat ábrázoló elemek
Bizonyos iparágak esetében találkozhatunk olyan objektumokkal, melyek többsége „egy kaptafára” készült. Ilyenek többek között a különféle építőipari cégek logóiban megjelenő tető- és házforma, a kivitelezők logóiban megjelenő jellegzetes szerszámok (pl. festék, ecset; ácsszerszámok), az autókkal/motorokkal foglalkozó vállalkozások logóiban stilizált autó/motor, a webes cégek esetében a földgömb.
# Földgömb illusztrációk
Nagyon sok vállalat globális márkaként határozza meg magát, ezért a logókban megjelenő (stilizált) földgömb napjainkban szintén elnyűtt megoldásnak számít. A földgömböt a legtöbb esetben egyszerű földgömb formaként, akár nyilakkal, hullámokkal, vonalazásokkal ellátva, vagy éppen internet-szerűen is ábrázolják. A legtöbb esetben kék színben találkozhatunk vele, azonban sok olyan „előre elkészített” logót is beszerezhetünk, melyben a márkanév és a színvilág is az adott brandhez igazítható – ettől sajnos még a logó nem lesz egyedi, hiszen egy elcsépelt, „agyonhasznált” szimbólum díszeleg benne.
# Fogaskerék
Ez az összetevő leginkább a technológiát, az ipart vagy éppen a mérnöki tevékenységet szimbolizálja. Ma már olyan sok technológiai és ipari vállalat használja ezt az elemet a logóiban, hogy az ismétlődése miatt elvesztette az egyediségét, nem bizonyul kreatív kivitelezésnek.
# (Világító) izzó/villanykörte
Eredetileg az innováció, az ötlet és a kreativitás szimbóluma, azonban manapság szinte minden kreatív iparág logójában megjelenik, számtalan terület emblémájában találkozhatunk vele. A gyakori használat miatt az emberek nem tartják egyedi ötletnek, hanem inkább klisének tekintik.
# Levelek
A természetesség, a környezettudatosság, az organikus termékek jelképe. Rengeteg környezetvédelmi, organikus, fenntartható vállalat alkalmazza a logóiban, ezért ez a forma is kezdi elveszíteni az egyediségét és a korábbi természetközeli értékét.
Ezek a logótípusok éppen azért váltak ilyen sablonossá, mert a túlzott használat miatt eltűnt az egyediségük. Ma már egyre inkább arra fektetik a hangsúlyt a tervezők, hogy a logók grafikai eleme egyszerű, de mégis egyedi, könnyen felismerhető maradjon, továbbá elkerüljék a sablonos, unalmas megoldásokat.
Illusztrációk forrása: Pinterest