Barion Pixel

DesignAkadémia

Mesterséges intelligencia a designerek munkájában – minden, amit tudni akartál

Sokan úgy gondolják, hogy az AI “elveszi a munkájukat”. Bejegyzésünkben körbejárjuk, hogy miként is hat a MI a kreatív szakemberek munkájára.

A mesterséges intelligencia kifejezéssel leginkább rövidítve találkozhatunk.

magyarul: M.I. = mesterséges intelligencia

angolul: A.I. = artificial intelligence

Mesterséges intelligenciának egy gép, egy program vagy egy mesterségesen létrehozott tudat által megnyilvánuló intelligenciát nevezzük.

Érzékeli a környezetét, foglalkozik azzal, amit észlel, ezáltal problémákat old meg, és egy adott konkrét cél elérése érdekében megtervezi a lépéseit/feladatait.

Tehát a MI összességében a gépek emberekhez hasonló képességeit jelenti (például érvelés, tervezés, tanulás, kreativitás stb). Egy számítástechnikai algoritmus, amely hatalmas adatbázisokban, mintázatokon képes tanulni, ezekből pedig komplex cselekvéseket is képes létrehozni (például bizonyos helyzetek felismerése, elemzés, tanulás, tervezés).

A mesterséges intelligencia nem egy új technológia, bizonyos területei már több mint 50 éve körülöttünk vannak. Azonban az elmúlt évtizedek fejlesztései, az egyre több adat, információ és a fejlődő algoritmusok miatt jelentős áttörések jelentek meg ebben a “szektorban”. Tehát lényegében az AI évtizedek óta velünk van, de most látszik kiteljesedni igazán, amikor is már a mindennapi élet szinte minden területén találkozhatunk vele. Mindenhol ott van.

Egyre több cég használja a mesterséges intelligenciát arra, hogy minél inkább személyre szabottabb hirdetéseket, tartalmakat mutassanak nekünk az online felületeken. Ehhez többek között a korábbi kereséseinkkel, vásárlásainkkal kapcsolatos adatokat, információkat használják fel. Ha rákeresünk egy adott termékre/szolgáltatásra – például kiadványszerkesztő szakembert keresünk egy könyv tördelésére –, akkor a keresést követően arra lehetünk figyelmesek, hogy időről időre egyre több kiadványszerkesztő szakember, cég/vállalkozás hirdetésével, tartalmaival találjuk szembe magunkat.

A hirdetések mellett nagyon lényeges szerep jut az AI-nak a kereskedelem területén is, például a termékek optimalizálásához, készletezéséhez, a logisztikai folyamatok megtervezéséhez, áttekinthetővé tételéhez használják fel.

Az internetes keresőrobotok a felhasználók kereséseiből tanulnak, az azokkal kapcsolatos adatokat, információkat elemzik, hogy a felhasználói keresésekre még relevánsabb tartalmakat adjanak.

Sok honlapon „találkozhatunk” online asszisztensekkel, akik megválaszolják az oldalra érkező látogatók kérdéseit, sok esetben az adott honlapon található chat mögött is ők “állnak”.

Számtalan esetben a fordítások, az egyes fordítók, feliratozások is a mesterséges intelligencián alapulnak.

Az „okoskütyük” pl. okostelefon, okosóra, robotporszívó stb. mind-mind a mesterséges intelligenciát használja.

Az önvezető autók jelenleg még nincsenek forgalomban, azonban folyamatosan tesztelik, fejlesztik őket. Emellett azonban az ágazat többi területe sem szorul hátrányba, hiszen már automata metrón is utazhatunk, és folyamatosan velünk vannak a veszélyes helyzetek érzékelését és kivédését segítő eszközök, valamint a navigációs rendszerek is.

Az AI rendszerek a folyamatos adatfeldolgozás, a minták felismerése és a támadások visszakövetése alapján segíthetnek a kibertámadások és egyéb fenyegetések kiküszöbölésében.

A kutatók folyamatosan tanulmányozzák, hogy hogyan lehet nagy mennyiségű egészségügyi adat elemzésére hasznosítani a mesterséges intelligenciát, és így olyan mintákat találjanak, amelyek által új felfedezéseket tehetnek az orvostudományban, ezáltal javítva a diagnosztikai lehetőségeket.

Az AI a gyártásban, a logisztika optimalizálásában, a gyárak karbantartásában és a lehetséges üzemzavarok előrejelzésében is hasznosítható.

A fenntarthatóbb élelmiszer-rendszerek kiépítésében, a műtrágyázás, permetezés csökkentésében, az állatok takarmányfogyasztásának pontosabb mérésében, valamint az ültetéssel kapcsolatos rendszerek használatában is szerephez jut a mesterséges intelligencia.

A mesterséges intelligencia egy igazán hasznos eszköz a kreatív szakemberek, például a grafikusok, a kiadványszerkesztők, a fotósok és a lakberendezők számára is. Nem leváltja, „helyettesíti” őket, hanem segíti a munkájukat. : ) Egy kimeríthetetlen erőforrásokkal bíró kolléga.

Az AI egyre több ágazatban, területen jelenik meg, könnyít meg és gyorsít fel bizonyos munkafolyamatokat. Aki nem használja ki, lemarad, nem tudja felvenni a versenyt azokkal, akiknek már jó barátja az AI.

A kreatív szakembereknek is igencsak ajánlott megtanulni együtt dolgozni, együtt működni a mesterséges intelligenciával. Egy eszköz, amit meg kell tanulni használni: piaci előnyre tehetünk szert általa, hiszen időt takarít meg nekünk, inspirál minket, nagyobb produktivitásra sarkall minket.

Néhány terület, melyben jelentős segítség lehet az AI a kreatív szakemberek számára:

A különféle inspirációs felületek az eddiginél is egyedibb, újabb ötleteket, különféle megvalósítási lehetőségeket nyújthatnak a kreatív alkotók számára. Ha nem is a végeredményt (legyen az egy szöveges tartalom vagy egy kép) alkotjuk meg a mesterséges intelligenciával, remek ötletcsírákat, inspirációkat tud adni a kreatív szakemberek munkájához.

Az AI lehetővé teszi, hogy az új technikák és eszközök által (pl. képalkotás, szövegírás stb.) még személyre szabottabb, még egyedibb tartalmak készüljenek. Ha ezekkel az alkalmazásokkal megtanul együtt dolgozni a designer, akkor szó szerint páratlan, különleges munkát tud kiadni a kezéből.

Az AI képgenerálók terén ma már igazán széles a paletta, segítségükkel szebbnél szebb fotókat, illusztrációkat generálhatunk. További hatalmas előnyük, hogy olyan fotókat, illusztrációkat hoznak létre, melyek szó szerint egyediek, azaz még soha nem léteztek és nem is fog egy ugyanolyan szembejönni. Nincs két egyformán legenerált fotó, illusztráció. Ez óriási előny az elcsépelt, „agyonhasznált” stockfotókkal szemben. A képgenerálás többek között a grafikusoknak, a kiadványszerkesztőknek, a lakberendezőknek is nagy segítség lehet egy-egy plakát, szórólap, magazin illusztrációjának el/előkészítéséhez. Ezeknek az AI alapú képkészítőknek az is nagy előnye, hogy a sok esetben több órányi fotókeresés helyett az adott fotót néhány perc alatt legenerálják, ezzel jelentős időt és energiát spórolva a kreatív szakember számára.

A fotósok munkája is felgyorsítható, az AI ugyanis segítségükre lehet a fotók tömeges optimalizálásában és feljavításában (pl. fényerő, színegyensúly javítása, zaj csökkentése, fotók átméretezése, képek kiterjesztése).

Bizonyos adminisztrációs folyamatokban is hasznosítható az AI, vagy akár az emailek, chat-en érkező megkeresések válaszadási ideje is lecsökkenthető, hiszen a válaszok akár a jól ismert ChatGPT chatbot segítségével pillanatok alatt megírhatók. De egy hirdetési kreatív vagy éppen egy szórólap hirdetési szövegének megírásához is használható a MI. Így több idő jut a kreatív munkára, vagyis a munkavégzés is hatékonyabb lesz.

Az AI rendszerek képesek elemezni a stílusokat, amelyek alapján ajánlásokat is tudnak adni, hogy melyik stílusok passzolnak leginkább egy-egy vállalkozáshoz, márkához, projekthez. Ez pedig szintén segíthet az inspirálódásban, ötletelésben, és a tervezési folyamat ezen részét is jelentősen meggyorsítja.

Ma már bizonyos tervezési folyamatok is automatizálhatók az AI beiktatásával, mint például a logótervezés, szín- és betűtípusválasztás egy adott munkához stb. Ez szintén időt takaríthat meg a designernek. Tehát ma már néhány kulcsszavas, vagy éppen rövid mondatban megfogalmazott instrukció alapján szinte “bármit” legenerálhatunk.


Tegyünk is egy kis kitérőt. : )

Akár a képgenerálásban, akár a szövegírásban alkalmazzuk az AI-t, fontos tudunk, hogy hogyan is kell használni ezeket az alkalmazásokat, hogyan tudjuk jól elmondani, hogy mit is szeretnénk, hogyan is értessük meg vele, hogy milyen végeredményt várunk tőle.

Jelenleg az egyik legnagyobb kihívás az, hogy a felhasználók által használt nyelveket értsék az AI algoritmusok, és a legjobb választ, megoldást tudják nyújtani végeredményként a felhasználók számára.
Már meg is jelent egy újabb terület, „szakma”, amely nem más, mint a prompt engineering.

Promptnak nevezzük magát a parancsot, utasítást, amelyet megadunk az AI-nak, erre pedig rövid időn belül megkapjuk a választ. A végeredmény lehet egy szöveg, egy kép, illusztráció, grafika, videó, hanganyag, vagy akár egy kódsor. Minél specifikusabban, minél alaposabban és részletesebben írjuk körbe, hogy mit is szeretnénk, annál pontosabb megoldást kapunk.

Az engineering pedig tervezést jelent.

Maga a prompt engineering kifejezés tehát azt a tervezési folyamatot jelenti, hogy hogyan adjuk a legmegfelelőbb utasítást a nyelvi modellnek, hogyan tudjuk úgy felépíteni az adott parancsot, utasítást az AI számára, hogy az a legjobb választ adhassa számunkra. Minél pontosabb utasítást adunk, annál pontosabb végeredményt kapunk.

Vegyünk alapul egy képgeneráló programot, amelynek elegendő, ha egyszerűen szöveges formában megadjuk, hogy mit is szeretnénk látni a képen. A bevitt szöveges parancsot számsorozattá, számára értelmezhető kóddá alakítja, vagyis a szöveget fordítja le, és így képes a szöveges parancsból képet generálni. Ha túlságosan egyszerű, „általános” promptot adunk meg, annál „hétköznapibb” eredményt kapunk. Viszont minél részletesebb, pontosabb utasítást írunk – legyen szó a kép alanyáról, tárgyáról, stílusáról, színeiről, képarányról, fényviszonyokról, érzelmekről, hangulatokról és egyéb technikai részletekről –, annál pontosabb végeredményt kapunk. A legtöbb képalkotó több verziót, „megoldást” is nyújt, és a legmegfelelőbb változatot akár tovább módosíthatjuk további finomhangolt promptok megadásával.

Mindez természetesen igaz a szöveggeneráló platformokra (pl. ChatGPT) is. A ChatGPT lényegében egy chatbot, amely a felhasználókkal való kommunikáció során értelmezőmodelleket/nyelvi modelleket használ, ezáltal a bevitt információkat, adatokat azonnal interaktívan kezeli. Lényegében annyit tesz, hogy az interneten fellelhető információkat (pl. online fórumok, cikkek, blogok, könyvek, közösségi médiában megjelenő tartalmak) „összeollózza”, és előállítja a végeredményt, amely lehet egy kérdésre adott válasz, egy téma megmagyarázása, egy összefoglaló, egy szövegelemzés, egy lista összeállítása, egy levél, egy webszöveg, blogposzt, vers, dalszöveg stb. A ChatGPT alapos, igazán részletes válaszokat ad, első személyben kommunikál, vagyis nagyon emberi, valódi intelligencia illúzióját kelti, azonban a tudása az interneten fellelhető tartalmakra korlátozott, azaz önálló gondolkodásra és érzelmek kinyilvánítására nem képes. Továbbá bizonyos esetekben pontatlan, tehát a vele íratott szöveges tartalmak minden esetben alapos átnézést igényelnek!


Napjainkban technikai forradalom zajlik, amelyben egymás után, sorra jelennek meg az AI alapú megoldások, különféle rendszerek. Az AI elkerülhetetlenül meg fog jelenni a munka világában is, ezt semmiképpen sem tudjuk elkerülni – azonban ha minél előbb megtanuljuk okosan használni, beépíteni a munkánkba, akkor segítségként tudunk rá tekinteni.

Nemcsak a kreatív területeken kellene „összeszoknunk” az AI használatával, hanem lényegében minden olyan területen, munkakörben, amelyhez valamiféle számítógépes tudásra, ismeretre van szükség. Lényegében meg kell tanulni jó prompt engineernek lenni, hogy mindezt könnyedén és a lehető legjobban tudjuk kihasználni a munkáinkban.

A mesterséges intelligencia nagy valószínűséggel új szakmákat is fog teremteni – lsd. prompt engineer, a különféle eszközök által pedig további izgalmas lehetőségek jelennek meg –, már csak ebből a szempontból is érdemes megpróbálnunk lépést tartani vele. A versenyképességünket az határozza meg, hogy a folyamatosan fejlődő AI eszközöket be tudjuk-e építeni a mindennapos munkánkba annak érdekében, hogy minél gyorsabb és eredményesebb munkavégzésre legyünk képesek.

Idővel a jövő munkaerőpiaca is megváltozik, a munkaadók sok esetben már nem a szakképesítést fogják figyelembe venni, hanem olyan munkaerőt keresnek, akiknek kiemelkedő a kommunikációs készsége, a kreativitása, rugalmas, együttműködő, képes a csapatmunkára, nyitott az új ismeretek megszerzésére, fejlődőképes, motivált, empatikus, felelősségteljes, és partnerként segíti a cég munkáját.

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük