Bejegyzésünkben ezúttal azt vesszük sorra, hogy mikor, milyen okokból lehet szükség arculatfrissítésre, rebrandingre. Légy résen, és vedd észre a jeleket Te is! : )
Bizonyos időközönként az újabb trendek, irányzatok megjelenésével, a cégen/vállalkozáson/márkán belüli változások (például vállalatok egyesülése, kiválása, cégnövekedés, termék/szolgáltatásbővülés stb.) miatt szükség lehet a meglévő logó, arculat kisebb-nagyobb módosítására. Alaposan sorra vesszük azokat a lehetséges eseteket, amikor feladattá válhat az arculatfrissítés.
Lássuk, hogy mikor van szükség rebrandingre! : )
# „divatjamúlt” arculat
A logótrendek évről évre változnak, újabb irányzatok jelennek meg, vagy éppen régebben ismert trendek törnek ismét felszínre. Értelemszerűen nem azt javasoljuk, hogy a logót, a teljes arculatot minden évben újra kell tervezni, azonban érdemes naprakésznek maradni velük kapcsolatban – az arculat esetlegesen időt múlt dizájnjára néha ráfér egy kis frissítés, finomhangolás.
# a cég/vállalkozás logója már nem tükrözi a brandet
Az idő múlásával az évekkel ezelőtt készített/készíttetett logó már nem minden esetben tükrözi hűen a márkát, az adott brandet. Ezekben az esetekben is érdemes megfontolni az arculatfrissítést, hogy olyan arculattal tudjunk a célközönség elé állni, amely megfelelően visszaadja mindazt, amit a brand képvisel.
# cég/vállalkozás fókuszának megváltozása
Természetes, ha a cég/vállalkozás/szakember az idő múlásával újabb termékeket és/vagy szolgáltatásokat is kínál a fogyasztói, ügyfelei számára, vagy éppen új termék(ek)re/szolgáltatás(ok)ra helyezi át a hangsúlyt. Ha a korábbi logó, arculat már nem ad egy átfogó képet a vállalkozás/szakember termékeiről/szolgáltatásairól, hanem inkább csak a régebben kínált termékeket/szolgáltatásokat „adja vissza”, érdemes lehet elgondolkodni az arculatfrissítésen. Mint tudjuk, a logó a legfontosabb arculati elem, általa az adott cég/márka könnyen felismerhető. A rebranding ebben az esetben is segíthet kommunikálni a változás és a márka új üzeneteit a célközönség felé.
# rossz reputáció, hírnévkezelés
Az arculatfrissítés negatív változások esetében is hasznos lehet. Ilyen lehet például egy hírnévválság – a rebranding segíthet abban, hogy a cég/vállalkozás eltávolodjon a negatív asszociációktól, valamint, hogy pozitívabb képet, megítélést alakítson ki magáról. Egy kis „vérfrissítéssel”, összeszedett, hatékony stratégiával egy rosszabb imázsból is „kilábalhat” a cég.
# konkurenciához való hasonlóság
Ha a meglévő arculatunk (természetesen nem szándékosan) nagyban hajaz a konkurenciáéra, akkor ebben az esetben is jó megoldás lehet az arculatfrissítés, hogy azt követően a márkánk könnyen beazonosítható és megkülönböztethető legyen a versenytársakétól.
# felvásárlás vagy összeolvadás
Akár mi vásárolunk fel más cégeket, akár összeolvadás, egyesülés történik egy másik vállalattal, a legtöbb esetben arculatváltásra, frissítésre lehet szükség, hogy az újonnan megalakult szervezet márkáját összhangba hozzuk az új identitással és az értékekkel. Az új brand nagyon lényeges a cég üzeneteinek definiálásában, közvetítésében, valamint a pozicionálásban.
# új célközönség vagy piac megközelítése
Ha „terjeszkedni” szeretnénk, új célcsoport(ok) felé szeretnénk nyitni, kulcsfontosságú újragondolni a márkastratégiát, a közvetíteni kívánt üzeneteket, érzéseket, ehhez pedig elengedhetetlen egy ütős, figyelemfelkeltő, szerethető arculat, amely célba talál a fogyasztóknál/ügyfeleknél.
Ahogyan a logótervezés, úgy az átalakítás során is lényeges, hogy:
# a logó legyen egyszerű, mentes mindenféle extra effekttől, designtól (pl. árnyékolás, torzítás, hajlítás stb.)
# a logó ne tartalmazzon túlzottan összetett grafikai elemeket, kompozíciókat
# a logó által az adott cég/márka legyen könnyen beazonosítható, felismerhető
# a logó az adott cég/márka által képviselt jellegzetességeket, értékeket hűen tükrözze
# a logó legyen könnyen megjegyezhető és emlékezetes
# a logó monokróm (pl. fekete-fehér) verzióban is mutasson jól, online és offline, nyomtatott formában, kisebb és nagyobb (pl. egy reklámtollon és egy óriásplakáton) felületeken egyaránt kitűnő minőségben jelenjen meg
# a logó legyen „időtlen”
Adunk is néhány tippet-tanácsot az arculatfrissítéshez:
# Ha nem feltétlen szükséges, akkor ne változtassunk a logón!
Ha nincs jelentős okunk – pl. az előbbiekben felsoroltak – akkor „csak úgy” ne essünk neki a logó átalakításának, hiszen felesleges „elrontani”, „megbolygatni” mindazt, ami már egy ideje megfelelően működik, és a célközönségünknél is betalált.
# Határozzunk meg egyértelmű célokat!
Alapvető, hogy világos elképzeléseink legyenek az arculatfrissítéssel kapcsolatban. Mindez magában foglalja a célközönség, a közvetíteni kívánt üzenetek és az (új) márka egyedi értékének és céljának meghatározását is. Nagyon lényeges, hogy ezek irányítsák a rebranding folyamatát.
# Ne törjük meg a márka/cég identitását!
A logóátalakítást mindig alaposan átgondolva, apró finom módosításokkal kell elvégezni, ugyanis a drasztikus változtatások mély nyomot hagyhatnak mind a márka életében, mind a fogyasztók megítélésében, hiszen ezáltal a célcsoportunk már nem az általuk megszokott arculatot látja, ezért a márka felismerhetősége megkérdőjeleződhet.
# Maradjunk hűek az alapokhoz!
Az arculatot meghatározó elemeket, „alapanyagokat” (színeket, betűtípusokat, grafikai elemeket, formákat) nem szabad csak úgy „eldobnunk”, ezeket az elemeket használnunk kell, hiszen (ahogyan az előző pontban is írtuk) a felhasználók ezeket ismerik, ezek alapján tudják beazonosítani az adott brandet. Természetesen apróbb változtatásokat eszközölhetünk, például a régies stílusú talpas betűtípusokat modernebb talpatlan fontokra válthatjuk, valamint a már jól ismert grafikai elemeket finoman módosíthatjuk, modernizálhatjuk.
# Kérjük ki a fogyasztóink/ügyfeleink véleményét!
Rengeteg példa van arra, hogy az adott brand logójának átalakítását fontolgatják, majd az elkészült terveket bocsátják szavazásra a fogyasztók és/vagy az ügyfelek körében. Bizonyos esetekben azonban az is kiderülhet, hogy vélemények szerint nincs is szükség új logóra, megjelenésre, valamint, hogy az elkészült látványtervek egyáltalán nem nyerik el a fogyasztók/ügyfelek tetszését. Az arculatfrissítés előtt tehát érdemes a célközönség véleményét is figyelembe venni.