A tervezéstől a jóváhagyásig, avagy hogyan valósítsuk meg hatékonyan a megrendelt munkát?

Ha nem magunknak tervezünk például logót, arculatot, grafikai és design munkákat, akkor a tervezés nem egy magányos, egyoldalú munkafolyamat. Ha megrendelőnek dolgozunk, akkor bizony a tervezés egy közös munka, egy együttműködés, amely mindkét fél részéről erőfeszítéseket, közös gondolkodást, hasonló elképzeléseket és koncepciókat követel meg. Ez a munkafolyamat akkor tud igazán hatékony és eredményes lenni, ha egyrészt az ügyfél részéről van egy világos, egyértelmű brief (vázlat, feladatok, elképzelések összefoglalója), másrészt a megrendelő és a designer/grafikus között nyílt, folyamatos kommunikáció, párbeszéd zajlik. Továbbá tisztáznunk kell magunkban, hogy nem magunknak tervezünk, ami nekünk tetszik, ami számunkra ütős megoldás, nem biztos, hogy az a megrendelő számára is az. Fontos, hogy az ügyfél társszerkesztő, társtervező legyen a munka során, végig azt érezze, hogy a tervezés alatt álló munka az ő tulajdona, „beleszólási joga” van felette.

A közös, hatékony munka 5 lépését vesszük most sorra!

5 nagyon egyszerű, de annál fontosabb lépésről van szó, melyek elengedhetetlenek a grafikus-ügyfél kapcsolatban. 🙂

 

#1 Szemtől szembe

Egy jól összeállított brief remek kiinduló, hasznos segítség lehet. (Hogy milyen egy jól összeállított brief? Ez már egy másik történet, erről ebben a bejegyzésünkben írtunk.) Azonban a brief mellett további kérdéseket is érdemes intéznünk az adott munka megrendelőjéhez. A jó kérdéseknek és a világosan megfogalmazott válaszoknak köszönhetően időt spórolhatunk meg, nem kell felesleges köröket futnunk, a találgatások helyett konkrét célokat, elképzeléseket ismerhetünk meg.

A személyes találkozások, beszélgetések egyébként is meghatározó jelentőséggel bírnak. Nyugodtan vegyük „lazábbra” az első személyes megbeszéléseket, nem kell komplett prezentációt előadnunk a vállalkozásunkról, a munkánkról, nem kell bizonygatnunk a hozzáértésünket. Az ügyfél hozzánk fordult, nagy valószínűséggel (valamiért :)) velünk szeretne együtt dolgozni.

Az egyeztetések során az ügyfelet is könnyebben megismerhetjük, sokkal jobban tudunk azonosulni az adott céggel/termékkel/szolgáltatással is, az ügyféligényeknek is jobban meg tudunk felelni, nem mellesleg a megrendelő is jobban megismer minket. Nemcsak egy weboldalon olvasott bemutatkozás vagy egy alaposan szemügyre vett portfólió, esetleg egy más által írt ügyfélvélemény fog a szemei előtt lebegni a munka megrendelésekor, hanem egy konkrét személlyel találkozik, beszélget, együttműködik. Ezek a személyes benyomások a bizalomépítéshez is jelentősen hozzájárulnak – mindkét fél részéről, mely mindenképpen segíti az eredményes munkát.

1-1

1-2

 

#2 Merni vagy nem merni?

Elvállaljuk a munkát vagy nem vállaljuk el? Miután megismertük az ügyfelet és magát a projektet, már tudunk mérlegelni és dönteni. Ez egy fontos lépés, hiszen valójában ilyenkor arról döntünk, hogy képesek leszünk-e az ügyfél elvárásainak és igényeinek megfelelni, tudunk-e az elképzeléseivel azonosulni, tudjuk-e (100%-osan) a ránk bízott munkát teljesíteni? A helyes döntéssel a későbbi frusztráltságtól, csalódottságtól kímélhetjük meg magunkat (kezdeti nézeteltérések tovább fokozódása, alacsony munkadíj, stb).

Természetesen kezdő vállalkozóként „mindent” el kell vállalnunk, be kell vállalnunk. Azonban mindenáron ne tegyük! Ha nem tudunk az előzőekben feltett kérdésekre egyértelmű és „biztos” választ adni, akkor inkább hagyjuk ki ezt a lehetőséget, mert „nyögve-nyelősen” nem lehet kiváló (referencia)munkát kiadni a kezünkből. Később bánhatjuk, hogy időt-energiát fordítottunk ilyen, számunkra nem gyümölcsöző munkára, és esetleg emiatt sokkal jobb lehetőségektől estünk el.

2

 

#3 Tervezés – a tényleges munka

A munkához kapcsolódó brief, valamint az előzetes beszélgetések alapján neki is látunk a valódi munkának. Ez a designer számára már az önálló munkát jelenti, de ennek során is nagyon fontos a megrendelővel való folyamatos kapcsolattartás, az állandó egyeztetések, a javaslatok megosztása, az időközben megszülető újabb ötletek megtárgyalása, stb. Egyébként is nagyon sok mindenről kell ahhoz beszélni, hogy aztán a végső koncepció mentén legyen miből válogatni, lefaragni. 🙂

3

#4 Feedback, azaz visszajelzés

Mivel az ügyfél (jellemzően) nincs jelen a tervezési fázisban, ezért az adott munka legújabb változatairól kapott visszajelzések nagyon fontosak. Ezek kapaszkodókat jelentenek a designer számára, így tudja, hogy merre tovább, ezek függvényében, ezek mentén dolgozhat tovább a munkán. 🙂  Ezen a ponton jellemző az adott munka sokszori oda-vissza küldözgetése, folyamatos módosítása, redizájnolása, az állandó levélváltás/kommunikáció. Ez mindkét fél számára közös együttműködésük egy igen nehéz, frusztráló szakasza.

Megérteni és megvalósítani az ügyfél elképzeléseit, megtalálni pontosan azt a hamvas kék színt, amire a megrendelő gondol. Elmagyarázni azt, hogy ha teljesen új arculatot szeretne, akkor tényleg túl kell lépnie a megrögzött dolgokon, „a mi úgy szoktuk – elven”, stb. Megfejteni az olyan homályos megjegyzéseit, hogy pl. „túl feltűnő”, „túl sok”, „egy kicsivel odébb” – kinek mi a túl feltűnő és a túl sok, vagy éppen a kicsi, nemde? 🙂 A tervezett logó tetszik neki függőleges, és tetszik neki vízszintes elrendezésben is. Akkor melyik legyen? 🙂

Ügyelni kell arra, hogy ebben a szakaszban ne alakuljon ki konfliktus, amely a munka rovására menne, nehezítené a további egyeztetéseket, kommunikációt.

4-1 4-2 4-3

#5 Finish: végső jóváhagyás

Ez egy olyan lépés, amely mindkét felet 100%-osan magában foglalja. A designer részéről azt, hogy teljesítette-e a rá bízott feladatot, az elvégzett munka összhangban van-e az ügyfél elképzeléseivel, az általa megrendelt munkával, az ügyfél részéről pedig azt, hogy azt kapta-e, amit kért, amit ígértek neki.

 

Láthatjuk, hogy minden fázisban fontos a kommunikáció. A grafikusok, designerek számára is a legjobb fegyver, a legjobb szövetséges a kommunikáció. A hatékony kommunikáció még több elégedett ügyfelet jelenthet. A mindkét fél részéről személyesen megtapasztalt, jó munkakapcsolat pedig szintén a jövőbeli újabb együttműködéseket, munkákat segíti elő.

És persze igyekezzünk olyan munkát (vagy még jobbat) kiadnia a kezünkből, amilyet az ügyfél elvár! 🙂

5

 

 

 

Dátum: 2016. 10. 10.  //  Kategóriák: digitális grafika, kiadványszerkesztés, logó- és arculattervezés  //  Címkék: ,

Hozzászólások

Összesen 0 hozzászólás

Szólj hozzá te is