Tudtátok, hogy a színek alapján évszaktípusokat különböztethetünk meg? Az évszaktípusokat pedig ráhúzhatjuk személyekre, arculatokra, brandekre, célközönségre, adott munkára, projektre. Miért is jó ez nekünk?
A célközönségünket, a cégünket, a márkánkat a külső-belső tulajdonságaik alapján évszaktípusokba sorolhatjuk, így megkülönböztethetünk tavasz-nyár-ősz-téltípust.
Ezekhez az évszakokhoz, évszaktípusokhoz pedig jellegzetes színek, továbbá érzések, hangulatok, stílusok kapcsolódnak, melyek mentén nagyon tudatosan és célirányosan alkothatjuk meg az adott munkát, közelíthetünk a célcsoport felé, pozicionálhatjuk a márkát.
Johannes Itten (1888-1967) svájci festő és művészetpedagógus, a Bauhaus korai korszakának meghatározó személyisége alkotta meg az évszaktípusokat. Megfigyelte, hogy növendékei olyan színcsoportokhoz vonzódtak, mely a saját megjelenésük összhatásával is megegyezett.
Itten 4 színcsoportot határozott meg, a négy évszak és azok jellemzői alapján.
Könyvének címe: A színek művészete, Göncöl Kiadó, 2002
Az 1980-as években ezt tovább bővítették, és az évszakok közös tulajdonságait is figyelembe véve a 4 fő csoportot 3 alcsoportra osztották, így ma már ez a 12 alcsoportot magában foglaló évszaktípus/színpaletta/évszakpaletta az ismert, és sok területen (pl. arculattervezés, stílustanácsadás) a gyakorlatban is használt.
Honnan tudhatjuk meg, hogy mi vagy egy másik személy, a márkánk vagy éppen személyes brandünk, továbbá a cégünk, valamint a célközönségünk melyik évszaktípusba tartozik?
Nem a születési hónapunk vagy éppen az a döntő, hogy melyik a kedvenc évszakunk. Természetesen lehetnek összefüggések, de ha meg szeretnénk állapítani, hogy ki/mi melyik csoportba tartozik, akkor a külső és belső tulajdonságok, jellemzők, a domináns típus megismerése, a tipizálás során tudhatjuk meg, hogy milyen az évszaktípusa – legyen szó személyről, márkáról, cégről, célcsoportról, termékről.
Tehát a tulajdonságok alapján tudjuk ezeket beazonosítani és adott évszaktípusba sorolni, és ebben az évszaktípusban gondolkodni, ennek megfelelően „dolgozni” velük, rajtuk. : )
TAVASZ
tulajdonságok: megújuló, friss, pörgős, nyitott, könnyed, életvidám, élettel teli, eleven, mindig ragyog, fiatalos, előrelátó
(a külső tulajdonságok a design munkáink során kevésbé fontosak, egy stílustanácsadás esetén nagyobb jelentőségük lenne)
színek: a nagyon világos színektől az élénkebb árnyalatokig, egészen a közepesen sötét tónusú, meleg színekig
betűtípusok: laza kalligrafikus és kézírásos fontok + talpatlan fontok
textúrák: áttetszőség, finom vonalak, apró minták mint pl. pöttyök, körök, virágmotívumok
Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző a tavasz típus?
Pl. kreatív munkát végzők, mint pl. kreatív ügynökségek, fotósok, designerek, grafikusok, cukrászok, dekorosok, virágkötők, továbbá baba-gyermektéma, játékok, esküvők, divat
NYÁR
tulajdonságok: szelíd, visszafogott, zárkózott, finom elegancia, bájos, misztikus, egyensúlyra törekvő, gondolkodó-elemző, realisztikus, alapos, precíz
színek: világos színek, lágy, visszafogott pasztellszínek, valamint a hideg színek, melyek világosak, ködösek, árnyaltak, továbbá a tört színek
betűtípusok: kézírásos fontok
textúrák: részletgazdag minták, mintázatok, motívumok, vintage stílus, szabálytalanabb geometriai formák, mozaikok, vízfestékhatás, grafikus stílus
Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző a nyár típus?
Pl. esküvők, partik, egyéb rendezvények (pl. fesztivál), nyaralás, utazás, továbbá ügyvédi irodák, könyvelők, tanácsadók, nyelviskolák
ŐSZ
tulajdonságok: natúr, természetközeli, régi dolgok rajongója, gyűjtögető, ambiciózus, attraktív, élethosszig tanuló, családcentrikus, „földanya”, melegség, sokszínűség, sportos
színek: meleg, mély, sötét színek és földszínek +aranyszín
betűtípusok: erős, hangsúlyos, vaskos talpas és talpatlan fontok, esetleg erősen szedett kézírásos fontok
textúrák: természetes mintázatok, felületek
Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző az ősz típus?
családdal kapcsolatos területek (pl. családterapeuta), természettel kapcsolatos területek (pl. bio/natúrtermékek, asztalos), régmúlttal kapcsolatos témák (pl. manufaktúrák, hagyományápolás, történész)
TÉL
tulajdonságok: erő, dominancia, hatalom, magabiztosság, határozottság, „ellentétek vonzása”/szélsőséges, extrém, feltűnő, luxus
színek: hideg színek, élénk színek, erős színek, kontrasztos színek
betűtípusok: minimál talpatlan (esetleg talpas) fontok (esetleg boldozott formában is)
textúrák: csillámok, csillogó felületek, lakkos felületek, fémes felületek, szabályos geometriai formák, domináns minták, mintázatok, motívumok
Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző a tél típus?
luxusmárkák, exkluzív, luxus termékeket/szolgáltatásokat kínáló cégek – szépségipar, autóipar, divat, ékszerek, hotelek
Tudod már a címben feltett kérdésre a választ? : )
Illusztrációk forrása:
design-seeds.com és Pinterest