Te melyik évszaktípushoz tartozol?

Tudtátok, hogy a színek alapján évszaktípusokat különböztethetünk meg? Az évszaktípusokat pedig ráhúzhatjuk személyekre, arculatokra, brandekre, célközönségre, adott munkára, projektre. Miért is jó ez nekünk? A célközönségünket, a cégünket, a márkánkat a külső-belső tulajdonságaik alapján évszaktípusokba sorolhatjuk, így megkülönböztethetünk tavasz-nyár-ősz-téltípust. Ezekhez az évszakokhoz, évszaktípusokhoz pedig jellegzetes színek, továbbá érzések, hangulatok, stílusok kapcsolódnak, melyek mentén nagyon tudatosan és célirányosan alkothatjuk meg az adott munkát, közelíthetünk a célcsoport felé, pozicionálhatjuk a márkát.

Johannes Itten (1888-1967) svájci festő és művészetpedagógus, a Bauhaus korai korszakának meghatározó személyisége alkotta meg az évszaktípusokat. Megfigyelte, hogy növendékei olyan színcsoportokhoz vonzódtak, mely a saját megjelenésük összhatásával is megegyezett. Itten 4 színcsoportot határozott meg, a négy évszak és azok jellemzői alapján.

Könyvének címe: A színek művészete, Göncöl Kiadó, 2002

itten-tanitvanyok

 

Az 1980-as években ezt tovább bővítették, és az évszakok közös tulajdonságait is figyelembe véve a 4 fő csoportot 3 alcsoportra osztották, így ma már ez a 12 alcsoportot magában foglaló évszaktípus/színpaletta/évszakpaletta az ismert, és sok területen (pl. arculattervezés, stílustanácsadás) a gyakorlatban is használt.

evszaktipusok

 

Honnan tudhatjuk meg, hogy mi vagy egy másik személy, a márkánk vagy éppen személyes brandünk, továbbá a cégünk, valamint a célközönségünk melyik évszaktípusba tartozik?

Nem a születési hónapunk vagy éppen az a döntő, hogy melyik a kedvenc évszakunk. Természetesen lehetnek összefüggések, de ha meg szeretnénk állapítani, hogy ki/mi melyik csoportba tartozik, akkor a külső és belső tulajdonságok, jellemzők, a domináns típus megismerése, a tipizálás során tudhatjuk meg, hogy milyen az évszaktípusa – legyen szó személyről, márkáról, cégről, célcsoportról, termékről. Tehát a tulajdonságok alapján tudjuk ezeket beazonosítani és adott évszaktípusba sorolni, és ebben az évszaktípusban gondolkodni, ennek megfelelően „dolgozni” velük, rajtuk. 🙂

 

TAVASZ

tulajdonságok: megújuló, friss, pörgős, nyitott, könnyed, életvidám, élettel teli, eleven, mindig ragyog, fiatalos, előrelátó

(a külső tulajdonságok a design munkáink során kevésbé fontosak, egy stílustanácsadás esetén nagyobb jelentőségük lenne)

színek: a nagyon világos színektől az élénkebb árnyalatokig, egészen a közepesen sötét tónusú, meleg színekig

betűtípusok: laza kalligrafikus és kézírásos fontok + talpatlan fontok

textúrák: áttetszőség, finom vonalak, apró minták mint pl. pöttyök, körök, virágmotívumok

Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző a tavasz típus?

Pl. kreatív munkát végzők, mint pl. kreatív ügynökségek, fotósok, designerek, grafikusok, cukrászok, dekorosok, virágkötők, továbbá baba-gyermektéma, játékok, esküvők, divat

SpringTones_cristina_colli

4_22_FloraDreams_paperave._Donna

4_26_SpringHues_Sue

2c0a744569156f8bb8ddf86c4135907c 63c00138e9b67b88ff7784ef2dc9dadd

 

ee66604cab040e703ce52f6f3de129d8

cc743d53d4344cd897d97dd7c5bd510c

1cb8df3e27df91f615f45133d2bc9727


NYÁR

tulajdonságok: szelíd, visszafogott, zárkózott, finom elegancia, bájos, misztikus, egyensúlyra törekvő, gondolkodó-elemző, realisztikus, alapos, precíz

színek: világos színek, lágy, visszafogott pasztellszínek, valamint a hideg színek, melyek világosak, ködösek, árnyaltak, továbbá a tört színek

betűtípusok: kézírásos fontok

textúrák: részletgazdag minták, mintázatok, motívumok, vintage stílus, szabálytalanabb geometriai formák, mozaikok, vízfestékhatás, grafikus stílus

Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző a nyár típus?

Pl. esküvők, partik, egyéb rendezvények (pl. fesztivál), nyaralás, utazás, továbbá ügyvédi irodák, könyvelők, tanácsadók, nyelviskolák

MentalVacation_Kerry

3_23_ColorCurrancy_Steph

2_19_2ColorShore_Michelle

7061a8de4a811f4cb8c405ea550e3802

e0c04bbbb63c3972840412a094edc749

4e6cec275350a9239708d844d2b02dc4

5ed6409de3c6877e7cc5e57f6a2e156b

22f983f4dfe19387386060dd6f10cc75


ŐSZ

tulajdonságok: natúr, természetközeli, régi dolgok rajongója, gyűjtögető, ambiciózus, attraktív, élethosszig tanuló, családcentrikus, „földanya”, melegség, sokszínűség, sportos

színek: meleg, mély, sötét színek és földszínek +aranyszín

betűtípusok: erős, hangsúlyos, vaskos talpas és talpatlan fontok, esetleg erősen szedett kézírásos fontok

textúrák: természetes mintázatok, felületek

Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző az ősz típus?

családdal kapcsolatos területek (pl. családterapeuta), természettel kapcsolatos területek (pl. bio/natúrtermékek, asztalos), régmúlttal kapcsolatos témák (pl. manufaktúrák, hagyományápolás, történész)

ForagedTones_150

ColorWander_150 (1)

ColorPreserve_150

FallenHues_150

 

a6a69749b5e24f9d12849b0343edcac0

 

12acbaa074e6a4eca94caa3d122972bc

2d7be0e135d3b88d0aeeedf8d3ba7dc0

06319e8c9cbb2c850a0174116b8af01b

545613982aa25f2970815975117d95f7

bb5f28528e54ce0fd96cf49bdc9258ad


TÉL

tulajdonságok: erő, dominancia, hatalom, magabiztosság, határozottság, „ellentétek vonzása”/szélsőséges, extrém, feltűnő, luxus

színek: hideg színek, élénk színek, erős színek, kontrasztos színek

betűtípusok: minimál talpatlan (esetleg talpas) fontok (esetleg boldozott formában is)

textúrák: csillámok, csillogó felületek, lakkos felületek, fémes felületek, szabályos geometriai formák, domináns minták, mintázatok, motívumok

Milyen márkára, cégre, munkára lehet jellemző a tél típus?

luxusmárkák, exkluzív, luxus termékeket/szolgáltatásokat kínáló cégek – szépségipar, autóipar, divat, ékszerek, hotelek

11_25_2WinterTones_Sarah

ColorShard1_150

12_31_2ColorCelebration_Julia

576aca7fbec4fdbdae978ce18c0a8f48

f02e9e7fe2b023ed419a674136784fcb

0fff8012fe4970a46494cb6b63a1cb41 57b57d9a2887033f1f44eafe454c9974

Tudod már a címben feltett kérdésre a választ? 🙂

 

Illusztrációk forrása: design-seeds.com és Pinterest

 

Hozzászólások

Összesen 0 hozzászólás

Szólj hozzá te is