Barion Pixel

DesignAkadémia

Részekből egész – I. rész

Egy-egy kompozíció akkor lehet igazán ütős, ha az építőelemek összetartó egységet alkotnak. Összegyűjtöttük azokat a tanácsokat, melyekkel a kis puzzledarabokból kirakhatjuk a nagy egészt.

Bármilyen munkán is dolgozunk, legyen az egy „egyszerű” logó, egy összetettebb szórólap vagy egy több oldalas magazin, mindegyik részekből (pl. színekből, betűkből, szövegekből, grafikákból, képekből) épül fel, a részek pedig teljes egészt alkotnak.

Egy-egy kompozíció akkor lehet igazán ütős, ha az egyes elemek összetartó, egységes designt alkotnak. Elkészíthetjük mi a legszebb grafikai elemeket, dolgozhatunk a legklasszabb betűkkel, a legjobb fotókkal, ezek mit sem érnek, ha nem állnak össze  egy egésszé. Azonban fontos, hogy a megfelelően elrendezett, felosztott, összeállított kompozíció ne csak jól nézzen ki, hanem töltse be a neki rendelt funkciókat is, legyen hatással, befolyással a szemlélőkre (pl. információk hatékony átadása, vásárlásra/részvételre ösztönzés).

Két bejegyzésben gyűjtöttük össze azokat a tudnivalókat és tanácsokat, amelyekkel a puzzledarabokból kirakathatjuk a teljes puzzlet. : )

#Fókuszáljunk!

Minden kompozíció legfontosabb része a fókuszpont. Ez az a központi rész, amelybe a legfontosabb mondanivalónkat helyezzük. Ez lehet fotó, illusztráció, szöveges tartalom, amelyekkel konkrét üzeneteket akarunk közvetíteni, vagy éppen érzéseket, érzelmeket, hangulatokat szeretnénk velük átadni. A fókuszpontnak azért is kell alaposan kidolgozottnak lenni, mert a szemlélő figyelme azonnal erre irányul, ha megpillant egy plakátot, kezébe vesz egy újságot, egy szórólapot.

Példa:

A plakáton a férfi fotóján van a hangsúly, már csak azért is, mert szó szerint középen van elhelyezve és „keretbe van foglalva”, továbbá a körülötte megrajzolt grafika is rá irányítja a figyelmet.

#Vezessük a figyelmet!

A kompozíciókban vonalakkal és különböző formákkal vezethetjük a szemlélő figyelmét. A szemlélő az információk tengerében  pontról-pontra, szintről-szintre, infocsoportról-infocsoportra (pl. időpont, helyszín, előadók listája) haladva eljuthat a lényegi információig (pl. nagy kedvezmény, ”Már csak X hely maradt a konferenciára!”).

Példa:

Ezen a plakáton a látványos vonalak rögtön a központi információhoz irányítják a figyelmet, majd ezt követően szépen sorban a további információkhoz.

Példa:

Természetesen nem minden téma, kompozíció alkalmas arra, hogy vonalakkal tereljük rajta a figyelmet, sokszor egy-egy illusztráció is alkalmas arra, hogy a lényegi részre irányítsuk vele a szemlélő szemeit.

#Állítsunk fel hierarchiát!

Az adott kompozícióban lehetnek fontos és kevésbé fontos részek. Ezek között vizuális hierarchiát állíthatunk fel, azaz a fontosabb részeket nagyítással, erősítésekkel, kontrasztokkal kiemelhetjük, a kevésbé fontosakat például kisebb méretben, halványításokkal, másfajta effektekkel készíthetjük el. A hierarchia szintén a figyelem terelésében segít, hiszen a vizuálisan kiemelt információk kerülnek a szemlélő figyelmének középpontjába.

Példa:

Egyértelműen a nagy méretű fotó az, amely vonza a szemlélő figyelmét, még ha nem is teljes egészében látszik. A kompozíció szöveges részében a legfontosabb tartalom, a név/cím a legnagyobb méretű és félkövér betűvel van szedve, tehát a többi szöveghez képest ki van emelve.

#Teremtsünk egyensúlyt!

A kompozíciót alkotó elemek között egyensúlyt kell teremtenünk, melyet legegyszerűbben a szimmetria vagy az aszimmetria elvének érvényesítésével érhetünk el.

Példa:

Követhetjük a szimmetria elvét, amikor is az elemek a függőleges és a vízszintes tengely mentén egymáshoz képest arányosan, szabályosan, egymással egyensúlyban, „egymást tükrözve” helyezkednek el. Így igazán kiegyensúlyozott, harmonikus, letisztult, elegáns designt, kompozíciót alkothatunk.

Példa:

Követhetjük az aszimmetria elvét is, amikor az elemek a függőleges és vízszintes tengelyhez, valamint egymáshoz képest is eltolva helyezkednek el a kompozícióban. Ebben a példában az elemek között jelentős méretbeli különbségek is vannak, azonban a finom vonalak, a szöveges részek és a bal alsó sarokban található kicsi, de erősen textúrált kör megteremti az egyensúlyt az egész kompozícióban. Ha az aszimmetria elvét alkalmazzuk, akkor nagyon fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az egymástól igen eltérő elemek között!

#Használjunk egymást kiegészítő elemeket!

A kompozíció elemeit mindig alaposan és céltudatosan kell kiválasztanunk, hiszen az egységes design kialakításának ez az egyik alapja. Például egy-egy kompozícióban több fotó is helyet kaphat, ilyen esetben a fotók egymás közötti összhangjára, harmoniájára kell figyelnünk. Ehhez például válasszuk őket ugyanabból a fotósorozatból, legyenek azonos színvilágúak, tónusúak, stílusuk, hangulatuk egyezzen meg. A fotók mellett a színekkel, valamint a betűtípusokkal és azok kombinálásával is ugyanez a helyzet, az adott témához, az adott grafikai elemekhez illeszkedjenek, egymást harmonikusan egészítsék ki.


Folytatás következik!


Illusztrációk forrása: Designschool

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük