Egy-egy kompozíció akkor lehet igazán ütős, ha az építőelemek összetartó egységet alkotnak. Összegyűjtöttük azokat a tanácsokat, melyekkel a kis puzzledarabokból kirakhatjuk a nagy egészt.
Bármilyen munkán is dolgozunk, legyen az egy „egyszerű” logó, egy összetettebb szórólap vagy egy több oldalas magazin, mindegyik részekből (pl. színekből, betűkből, szövegekből, grafikákból, képekből) épül fel, a részek pedig teljes egészt alkotnak.
Egy-egy kompozíció akkor lehet igazán ütős, ha az egyes elemek összetartó, egységes designt alkotnak. Elkészíthetjük mi a legszebb grafikai elemeket, dolgozhatunk a legklasszabb betűkkel, a legjobb fotókkal, ezek mit sem érnek, ha nem állnak össze egy egésszé. Azonban fontos, hogy a megfelelően elrendezett, felosztott, összeállított kompozíció ne csak jól nézzen ki, hanem töltse be a neki rendelt funkciókat is, legyen hatással, befolyással a szemlélőkre (pl. információk hatékony átadása, vásárlásra/részvételre ösztönzés).
Két bejegyzésben gyűjtöttük össze azokat a tudnivalókat és tanácsokat, amelyekkel a puzzledarabokból kirakathatjuk a teljes puzzlet. : )
#Fókuszáljunk!
Minden kompozíció legfontosabb része a fókuszpont. Ez az a központi rész, amelybe a legfontosabb mondanivalónkat helyezzük. Ez lehet fotó, illusztráció, szöveges tartalom, amelyekkel konkrét üzeneteket akarunk közvetíteni, vagy éppen érzéseket, érzelmeket, hangulatokat szeretnénk velük átadni. A fókuszpontnak azért is kell alaposan kidolgozottnak lenni, mert a szemlélő figyelme azonnal erre irányul, ha megpillant egy plakátot, kezébe vesz egy újságot, egy szórólapot.
Példa:
#Vezessük a figyelmet!
A kompozíciókban vonalakkal és különböző formákkal vezethetjük a szemlélő figyelmét. A szemlélő az információk tengerében pontról-pontra, szintről-szintre, infocsoportról-infocsoportra (pl. időpont, helyszín, előadók listája) haladva eljuthat a lényegi információig (pl. nagy kedvezmény, ”Már csak X hely maradt a konferenciára!”).
Példa:
Példa:
#Állítsunk fel hierarchiát!
Az adott kompozícióban lehetnek fontos és kevésbé fontos részek. Ezek között vizuális hierarchiát állíthatunk fel, azaz a fontosabb részeket nagyítással, erősítésekkel, kontrasztokkal kiemelhetjük, a kevésbé fontosakat például kisebb méretben, halványításokkal, másfajta effektekkel készíthetjük el. A hierarchia szintén a figyelem terelésében segít, hiszen a vizuálisan kiemelt információk kerülnek a szemlélő figyelmének középpontjába.
Példa:
#Teremtsünk egyensúlyt!
A kompozíciót alkotó elemek között egyensúlyt kell teremtenünk, melyet legegyszerűbben a szimmetria vagy az aszimmetria elvének érvényesítésével érhetünk el.
Példa:
Példa:
#Használjunk egymást kiegészítő elemeket!
A kompozíció elemeit mindig alaposan és céltudatosan kell kiválasztanunk, hiszen az egységes design kialakításának ez az egyik alapja. Például egy-egy kompozícióban több fotó is helyet kaphat, ilyen esetben a fotók egymás közötti összhangjára, harmoniájára kell figyelnünk. Ehhez például válasszuk őket ugyanabból a fotósorozatból, legyenek azonos színvilágúak, tónusúak, stílusuk, hangulatuk egyezzen meg. A fotók mellett a színekkel, valamint a betűtípusokkal és azok kombinálásával is ugyanez a helyzet, az adott témához, az adott grafikai elemekhez illeszkedjenek, egymást harmonikusan egészítsék ki.
Folytatás következik!
Illusztrációk forrása: Designschool