Összegyűjtöttük, hogy milyen formátumokban ajánlott átadni az elkészített grafikai munkát a megrendelő számára.
Designerként különféle szolgáltatásokat nyújthatsz ügyfeleidnek – legyen az logókészítés, névjegy-, plakát-, szórólaptervezés, vagy akár különféle kiadványok kivitelezése.
Mindkettőtöknek könnyebb és hasznosabb, ha az adott munka többféle formátumban is elérhető az ügyfeled számára, hiszen ki tudja, éppen mikor, milyen formában lesz rá szüksége. Ha pedig az elkészült grafikai munka minden szükséges formátumban az ügyfél “kezében van”, nem fog minden alkalommal Téged “zargatni”, ha éppen neki egy másik formátumban van rá szüksége.
Vegyük is sorra, hogy milyen munkákat milyen fájlokként adj át a megrendelő számára!
# logó
Logót minden esetben vektorgrafikus programban (pl. Illustrator) készítünk, hiszen egyrészt ebben olyan eszközök állnak rendelkezésünkre, melyekkel könnyen megrajzolhatjuk, szerkeszthetjük, másrészt a vektorgrafikus programban készített logók vektorgrafikusak, azaz élfinomított vonalakból és görbékből állnak, ezért átméretezés/átszínezés után is megőrzik élességüket.
Azonban az ügyfelek általában úgy gondolják, hogy számukra nem igazán fontos, hogy a logó vektorgrafikus formátumban is rendelkezésükre álljon, hiszen “nem tudnak vele mit kezdeni”. : ) Ellenben nagyon is hasznos, ha az elkészült logó vektorgrafikus formátumban, azaz például AI, EPS és PDF formátumban is kéznél van, ugyanis ezekkel a fájlformátumokkal kell dolgozni, ha a logót különféle méretekben és felületeken szeretnék használni (pl. névjegyen, pendrive-on, munkaruházaton, roll-up-on, óriásplakáton, stb).
AI >>> Illustrator programból menthető formátum
EPS >>> vektorgrafikus programból (pl. Illustrator) menthető formátum
PDF >>> vektorgrafikus programból menthető és szerkeszthető formátum
A vektoros, szerkeszthető formátumok mellett a logót fontos olyan formátumokban is átadni, amelyek online, digitális platformokon is használhatók, hiszen ezekre a felületekre a logó már nem vektorgrafikus formátumban, hanem “egyszerű képként” pixelgrafikus/raszteres formátumban kerül használatra.
Pixelgrafikus/rasztergrafikus az a kép, amely nem képpontokból, azaz pixelekből, a színek képpontoknak nevezett hálójából épül fel. A pixelgrafikus képek esetén objektumok helyett képpontok csoportjait szerkesztjük. A pixelgrafikus képek hátránya, hogy adott számú képpontot tartalmaznak, ezért elveszíthetik részletgazdagságukat és “széteshetnek”, ha a képernyőn felnagyítjuk vagy az ideálisnál alacsonyabb felbontásban kerülnek nyomtatásra, hiszen ilyenkor veszítenek a minőségükből, amely abban nyilvánul meg, hogy szemcsések, pixelesek, homályosak lesznek.
Pixelgrafikus fájlok, amelyekben fontos átadni a logót:
PNG >>> például WordPress weboldalra minden esetben áttetsző hátterű PNG fájlként töltjük fel a logót, illetve ez a formátum közösségi platformok profiljához is hasznosítható.
PNG az a webes formátum, amely elsősorban grafikákhoz, logókhoz, szöveges tartalmakhoz és éles vonalakat tartalmazó grafikákhoz ajánlott, hiszen veszteségmentes tömörítésre alkalmas, tehát semmilyen információ nem veszhet el vagy torzulhat a tömörítés (mentés) során. Továbbá átlátszó képeket tesz lehetővé, azaz az adott alakzat mögött nincs jelen fehér színű háttér, csak az alakzat van jelen a képen.
JPG >>> például a logó megtekintésére alkalmas formátum.
Szintén webes formátum, képek és egyéb folytonos tónusú képek megjelenítésére alkalmas. Az adott képen lévő információt szintén veszteségmentesen tömöríti.
+ SVG >>> a webfejlesztők, programozók ebben a formátumban használják a logót webes felületeken.
XML alapú, statikus vagy animált elemeket tartalmazó, kétdimenziós képfájl; tartalmazhat vektorgrafikus, bitmap és szöveges objektum típusokat; az XML felépítésű leíró nyelv miatt kereshető, indexelhető, scriptelhető és tömöríthető (svg); linkeket is (XLinks) tartalmazhat.
A logók esetében a fájlformátumok mellett nagyon fontos tényező a színmód, hiszen a logónak nyomtatott és online felületeken is azonos színvilágúnak kell lennie, azonban nyomtatásban és az online platformokon is eltérő színmódokkal kerülnek felhasználásra. Éppen ezért érdemes elkészíteni a logó különböző színmódú verzióit is – nyomtatáshoz CMYK, webes felületeken történő használatra pedig RGB színmódban.
Az RGB az online felületeken való használatra, a digitális eszközökre szánt anyagok színmódja, 16 millió színt képes megjeleníteni. Az RGB színrendszerben a színek a három alapszín, a vörös (R), a zöld (G) és a kék (B) egymásra vetítésével (összeadásával) állíthatók elő.
A CMYK az offline, nyomtatott anyagok színmodellje. A négyfestékes nyomtatásban szabványosan használt négy szín: a cián (C), a bíborvörös (M=magenta), a sárga (Y) és a fekete, mint kulcsszín (K=key). A nyomtatás során ezek a színek egymás után kerülnek a papírra, így adják ki végül a grafika színeit.
Tehát a nyomtatott anyagokon történő használathoz a logó vektorgrafikus fájljait (AI, EPS, PDF), CMYK színmódban kell átadni a megrendelőnek.
Webes és digitális felületeken való alkalmazáshoz a logó pixegrafikus fájljait (pl. áttetsző hátterű PNG) RGB színmódban kell átadni az ügyfélnek.
# online felületekre készített anyagok
A webdes, digitális felületekre készített anyag lehet például hirdetési kreatív, rendezvényplakát, egyéb kreatív anyagok. Ezeket a munkákat minden esetben az adott platformnak megfelelően, ideális méretben, RGB színmódban PNG/JPG formátumban kell elkészíteni – attól függően, hogy az adott munka hol és milyen formában kerül felhasználásra – és átadni az ügyfél részére.
A letölthető, többoldalas kiadványokat, e-book-okat, munkafüzeteket, egyéb kiadványokat interaktív PDF formátumban lehet elmenteni és átadni a megrendelő számára.
A PDF (Portable Document Format) az Adobe által fejlesztett formátum, mely szövegeket, képeket és ábrákat, sokféle színt és betűtípust tartalmazó dokumentumok tárolására alkalmas. Digitális (akár interaktív, kitölthető mezőkkel) és nyomtatásra szánt anyagokhoz egyaránt alkalmas formátum, éppen azért, mert képes megőrizni a különféle alkalmazásokban és platformokon (pl. Photoshop, InDesign) készített forrásdokumentumok betűtípusait, képeit és kinézetét.
# nyomtatásra szánt anyagok
Nyomtatásra szánt munka lehet például névjegy, szórólap, plakát, kiadvány, stb.
Az adott munkát a legtöbb nyomda PDF formátumban, nyomtatási jelekkel (kifutó, vágójelek, stb.) ellátva kéri. Azonban mindig egyeztess az
adott nyomdával, hogy milyen formában, hogyan kérik a nyomtatásra szánt anyagot! És a próbanyomatról se felejtkezz el!
Míg a webes használatra szánt anyagokat RGB színmódban, addig a nyomtatott anyagokat CMYK színmódban készítjük el.
HASZNOS TIPP: A webes, digitális felületekre és a nyomtatásra szánt munkák esetében a PDF fájl mellett érdemes egyfajta “biztonsági mentésként” az adott munka szerkeszthető (pl. PSD, AI, stb.) fájlját is átadni az ügyfélnek.