Bejegyzésünkben részletesen körbejárjuk, hogy mit is rejtenek a logóformák, milyen tulajdonságok kapcsolódnak hozzájuk.
A különböző geometrikus, absztrakt és organikus formáknak nagy szerepük van a grafikai tervezésben: esztétikai és vizuális élményt adnak, érzelmeket váltanak ki, érzéseket keltenek, hatást gyakorolnak a szemlélőkre, befolyásolnak, üzeneteket közvetítenek, valamilyen pluszt adnak az adott kompozícióhoz, nem mellesleg szoros összhangban vannak a márka identitásával. A formák pszichológiája igenis létezik. : )
Ezúttal azt nézzük meg, hogy logók esetében milyen szerepük van a különféle formáknak.
A logók – aszerint, hogy milyen forma szerepel bennük – három fő csoportba sorolhatók:
- geometrikus
- absztrakt
- organikus (természetes)
Ma már több millió logóval találkozhatunk, azonban az emberek többségének a geometrikus logók rögzülnek leginkább, hiszen szabályosak, könnyen megjegyezhetők. Míg az absztrakt és az organikus formák szabálytalanok, sok esetben nehezebben felismerhetők, beazonosíthatók.
Az ovális alakú logók az elegancia és a kifinomultság érzetét keltik, míg az absztrakt formák kreativitást és egyediséget szimbolizálnak. A geometriai minták a precizitás és a modernség érzetét nyújtják. Az organikus alakzatok a természetességre és a nyugalomra asszociálnak, míg a különféle formák kombinációja a sokoldalúságra és a történetmesélésre utalnak – de ismerjük meg őket közelebbről is! : )
Lássuk a logókban használatos formákat és az azokhoz kapcsolódó jelentéseket, tulajdonságokat! : )
# kör, ellipszis
A kör alakzatból álló logók bizonyulnak a legnépszerűbbnek a világmárkák körében.
A kör alakú elemek az egységet, a közösséget, a tökéletességet, az örökkévalóságot, valamint a mozgás érzését sugározzák. Azok a márkák, melyeknek a logója kör alakú, a bizalom, a folytonosság és a megbízhatóság üzenetét közvetítik a célközönségük felé. Az élek és a sarkok hiánya kellemesebb és barátságosabb a szemnek, valamint pozitív érzelmeket, például barátságot, szeretetet, sok esetben nőiességet, titokzatosságot sugároznak. Ilyen többek között a Burger King, a BMW, vagy éppen a Dell logója.
# négyzet, téglalap
A képzeletbeli dobogó második helyén a szögletesebb logók állnak. A négyzetben és a téglalapban lévő tér az egyenlőséget, az egyensúlyt és a biztonságot szimbolizálja. A négyzetes alakú logókhoz kapcsolódó márkák a megbízhatóság, a szilárdság, a rend és a stabilitás, a professzionalizmus üzenetét közvetítik. Manapság a négyzetes forma azonban már túl egyszerűnek hat a szemlélők körében, ugyanakkor a modern, high tech brandek kedvelt eleme. Többek között a Dropbox, a Microsoft és a GoPro logójában találkozhatunk ezekkel a formákkal.
# háromszög
Ez az alakzat az energia, a dinamizmus, az egyensúly érzetét nyújtja. Továbbá a háromszög a férfiasságot, az erőt, az izgalmat és a veszélyt fejezi ki. Erős élei hierarchiát, figyelmet követelnek, miközben a folyamatos mozgás hatását kelti. Azok a márkák, melyeknek grafikai eleme(i) háromszög alakú(ak), az innovációt és a haladást sugallják a célközönségük felé. Gyakran az innovatív és a spirituális márkákhoz társítják őket.
# vonalak
Nem gyakran találkozunk egyszerű, szabályos vonalakból álló logókkal, azonban ezek a logók igazán szemrevalók, nagyszerűen felkeltik a szemlélő figyelmét. A vízszintes vonalak a közösséget, a nyugalmat, a védelmet szimbolizálják. Ezzel ellentétben a függőleges vonalak az erőt, az agressziót, a férfiasságot tükrözik, azonban a kifinomultság érzetét is keltik.
# spirálok, természetesebb formák
Az íves, spirálos elemek, természetesebb, kevésbé szabályos formák sokkal barátságosabbnak, „szerethetőbbnek” tűnnek a közönség számára, mint az éles, sarkos alakzatok. Ezek a formák egyedibbek, figyelemfelkeltőbbek, mint a szabályos geometriai formák. A természetesebb formák megnyugvást, eredetiséget, egyensúlyt, frissességet közvetítenek.
A spirál forma a növekedés, a változás és a termékenység hatását kelti. Éppen ezért sokszor alkalmazzák az egészségügyi márkák logóiban.
# absztrakt formák
Ezek az egyedi, sokszor nehezebben felismerhető vagy éppen összetettebb formák éppen a bonyolultságuk miatt az egyediséget és a kidolgozottságot, az alaposságot sugározzák.
Ezeken felül például ötszögű, hatszögű vagy éppen több forma összekapcsolódásából álló logókkal is találkozhatunk.
Nagyon lényeges, hogy a logó „formájának” kiválasztásakor szem előtt tartsuk a márkaidentitást, valamint azt, hogy milyen üzeneteket szeretnénk közvetíteni a célközönség, a fogyasztók, felhasználók felé, hiszen ezek a formák különböző üzeneteket sugallnak, érzéseket, hangulatokat váltanak ki belőlük.
Logók forrása:
1000logos.net
clipartmax.com