DesignAkadémia

Így válaszd ki a számodra megfelelő kreatív szakembert!

Ezúttal azt járjuk körbe, hogy mi alapján válasszuk ki a megfelelő designert vállalkozásunk kreatív anyagainak elkészítéséhez.

Akár valamilyen grafikai munkáról (pl. arculattervezés, névjegykártya/szórólap/plakát stb. készítés), esetleg fotózásról, vagy éppen kiadványok és 3D látványtervek készítéséről legyen is szó, nem könnyű megtalálni a tökéletes szakembert. Ennek oka, hogy ma már a Google keresőben is rengeteg találatot kapunk erre a „kérdésre”, továbbá maguk a kreatív szolgáltatók/szakemberek is eltérők, más-más szolgáltatásokkal, csomagajánlatokkal, feltételekkel, lehetőségekkel és árakkal dolgoznak, mindegyikőjük igyekszik mást/máshogyan nyújtani adott célközönségek számára.

Ezért is járjuk körbe azokat a főbb szempontokat, amelyeket érdemes figyelembe venni a megfelelő kreatív szakember kiválasztásakor.

Lássuk is a szempontokat! : )

Legyenek meg az elképzeléseid az adott munkával kapcsolatban!

Mindenekelőtt talán az egyik legfontosabb pont éppen Rád vonatkozik, miszerint legyen (konkrét) elképzelésed azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen munkával kívánod megbízni a designert. Ez alatt nem arra gondolunk, hogy előre határozd meg, hogy milyen betűtípusokat, színeket, elrendezéseket stb. szeretnél viszontlátni a munkában, hanem nagy vonalakban legyen egy elképzelésed arról, hogy milyen munkát szeretnél készíttetni (pl. logó) a céged/vállalkozásod számára. Abban az esetben, ha például komplett arculatot szeretnél terveztetni, különféle arculati anyagokkal stb. együtt, akkor érdemes olyan vállalkozót választani, aki ezeket teljes egészében el tudja készíteni, “egy kézben tart mindent”, nem csak egy-egy területre, feladatra (pl. arculati anyagok készítése) szakosodott.

Ha vannak ötleteid arra vonatkozóan is, hogy milyen stílusú munkát szeretnél készíttetni, akkor ez alapján máris tudod „szűrni” a cégeket, ki tudod választani azt, aki az elképzeléseidnek megfelelő stílusban alkot. Nem mellesleg a designer számára is hasznos lehet, ha már konkrét elképzelésekkel állsz elé a konzultáción.

Rendelkezzen referenciákkal!

Ahogyan egy “régi motorosnak”, úgy egy kezdőnek is lehetnek profi munkái. Egy biztos: célszerű olyan designert választani, aki többféle referenciamunkával is rendelkezik, melyek alapján láthatod, hogy milyen munkákat készít, eldöntheted, hogy tetszenek-e az általa készített alkotások. Tehát már a kapcsolatfelvétel és az árajánlatkérés előtt érdemes körültekintően áttekinteni a portfólióját.

Előnyt jelent, ha a referenciamunkák között találsz olyan munkát is, ami témájában, esetleg stílusában, vagy éppen csak egy-egy részletében közel áll a saját elképzeléseidhez.

Emellett érdemes azt is szemügyre venned, hogy milyen típusú munkák (pl. logók, arculati anyagok stb.) szerepelnek (többségében) a portfóliójában. Ha a tervező portfóliójában több logó is szerepel, akkor ő nagyobb eséllyel tud számodra profi logót tervezni, mint az, aki inkább kiadványokra specializálódott, és csak időnként tervez egy-egy logót.

Ha a látott munkák között találsz olyat, amely valamilyen szinten közel áll az elképzeléseidhez – akár csak egy-egy apró részletében (pl. színek, betűtípusok stb.) –, akkor máris közelebb kerültél a számodra ideális szakember megtalálásához.

Rendelkezzen egyedi stílussal!

A designer portfóliójának megtekintése során azonnal kirajzolódik, hogy milyen stílusban készíti a munkáit, van-e egyedi stílusa, amely megkülönbözteti az általa készített munkákat másokétól. Ha olyan szakembert találsz, aki a saját, egyedi stílusát is beleviszi az alkotásaiba, akkor az jelzésértékű lehet számodra: nagy valószínűséggel nem egy „sablonos”, „hétköznapi” logót fog megalkotni számodra, hanem olyan munkát ad ki a kezéből, amely tökéletesen megkülönbözteti a cégedet a konkurenciádtól, hiszen számára is fontos, illetve nem is kérdés, hogy egyedi munkát készítsen.

Ne csak vizuális élményt nyújtsanak a munkái!

Bizonyos munkák esetében (pl. kiadványok, meghívók) esetében sokszor előny, hogy ne csak egy fotón, hanem élőben is meg tudd tekinteni, végig tudd lapozni, át tudd tekinteni, meg tudd tapintani. Ha a szakember rendelkezik kézbe vehető portfólióval is, és van lehetőséged személyesen is megnézni, akkor ne hagyd ki!

Legyen megfelelő kommunikáció!

Kulcsfontosságú, hogy olyan vállalkozást/szakembert válassz a projekt elvégzésére, akivel a kommunikáció is gördülékenyen megy, könnyen megértitek egymást. Tehát a munkát megelőző konzultáció, valamint a folyamat során szükséges egyeztetések is zökkenőmentesek legyenek, kérdéseidre pontos és lényegre törő válaszokat kapj tőle, megfelelően „reagáljon” az elképzeléseidre, javaslataidra, és tájékoztasson az egyes munkafolyamatokról.

Fontos, hogy a designer a közös munka ideje alatt (akár azt követően is) elérhető legyen. Számodra és számára is egyaránt lényeges, hogy időnként kommunikáljatok egymással, tájékoztasson a projekt haladásáról, az egyes folyamatokról, továbbá tudd, hogy milyen ütemben halad a projekt. Emellett pedig az időközben felmerülő kérdéseket, esetleges ötleteket is legyen lehetőséged vele tisztázni.

Szintén elengedhetetlen, hogy ne csak végighallgassa az ötleteidet, elképzeléseidet, hanem tegyen fel kérdéseket, érdeklődjön a vállalkozásod, a munkád a célközönséged iránt, igyekezzen minél jobban megismerni, hogy a kapott információk alapján még pontosabb, profibb munkát készíthessen számodra. Egy rutinos designer sok hasznos javaslattal, információval és tanáccsal is előállhat, amelyeket érdemes megfontolnod a munka megkezdése előtt.

Biztosítson konzultációt a munka megkezdése előtt!

Ma már alapvető, hogy a szakemberek a projekt megkezdése előtt személyes/online/telefonos konzultációt biztosítanak a leendő ügyfelek számára, amely keretein belül mind a két fél lehetőséget kap arra, hogy megismerjék egymást és magát a közös munkát. Már az első „találkozás” során kiderül, hogy tudtok-e együtt dolgozni, továbbá, hogy a designer meg tudja-e valósítani az elképzeléseidet, és ha igen, akkor milyen feltételekkel, és milyen ajánlatot kínál számodra.

Alaposan kidolgozott rendszerben dolgozzon!

Kulcsfontosságú, hogy a választott szakember egy jól felépített rendszerben dolgozzon – legyen forgatókönyve az adott munka elkészítésére az ajánlatadástól kezdve a munkafolyamatokon át a munka átadásáig. A legtöbb cég/vállalkozás weboldalán részletesen bemutatásra kerül a munkafolyamat, amely nagyszerű iránymutatás lehet számodra. A közös projekt megkezdése előtt jó, ha tudod, hogy mire számíthatsz, mi után mi, melyik lépés/teendő következik, az egyes részfeladatok mennyi időt vesznek igénybe, stb.

Pontosan tartsa a határidőket!

Nagyon fontos, hogy a munka megkezdése előtt szerződést kössetek a szakemberrel – ez mindkettőtök számára elengedhetetlen. Ebben le lehet fektetni többek között a határidőket, a részfeladatok teljesítését, azt, hogy Te mikor mit adsz át a szakembernek (pl. a megrendelt kiadványhoz a fotókat), ő mit vállal eddig és eddig, stb.

A szerződésben arra is ki lehet térni, hogy ha Te mint ügyfél nem biztosítod a meghatározott határidőig a szükséges tartalmakat (pl. szöveges tartalmakat, fotókat stb.), akkor a munkafolyamat és a munka átadása tolódik. Mindkettőtök számára egyaránt releváns, hogy a korábban egyeztetett, szerződésbe foglalt határidőket pontosan tartsátok.

Legyen korrekt a munka átadása terén is!

A munka befejezését követő “átadások” kötelezettsége is szerződésbe foglalható. Alapvető, hogy a szakember a projekt befejezését követően a munkához kapcsolódó fájlokat (pl. a megtervezett, elkészített logó fájljait) átadja a számodra.

Elengedhetetlen, hogy a szerződés ne csak a designer érdekeit tartsa szem előtt, hanem a Te érdekeidre is nagy hangsúlyt fektessen.

Lehet, hogy eleinte úgy gondolod, hogy nincs szükséged például a logó fájljaira, hiszen „úgysem tudsz velük mit kezdeni”, ezért egyáltalán nem merül fel benned, hogy a jövőben bármikor szükséged lehet az adott munkára (pl. egy új arculati anyag stb. készítése/készíttetése során). Tehát elengedhetetlen, hogy a szakember a határidőkről és a munkák átadásáról is pontosan tájékoztasson, és szükség szerint belefoglalja a szerződésbe ezeket az információkat.

Legyen jól képzett és naprakész!

Többek között azt is érdemes szem előtt tartani, hogy olyan designert válassz, aki tisztában van az aktuális trendekkel, aki célközönségedre szabott munkát készít, aki szükség esetén javaslatokkal, tanácsokkal áll elő.

Rendelkezzen beszédes ügyfélvéleményekkel!

A szakemberről, valamint a munkáiról szóló ügyfélvéleményeket, visszajelzéseket is célszerű átolvasni, hiszen ezekből a véleményekből is sokat megtudhatsz az adott designerről, a másokkal való közös munkájáról, a szolgáltatásai által elért eredményekről. Számodra is bizalmi/hitelességi faktorokként működnek az ügyfélvélemények.

Szóljanak mellette sokatmondó érvek-előnyök!

A szakember weboldalán szereplő érvek-előnyök, extrák stb. is igazán beszédesek lehetnek. A legtöbb designer honlapján a „sablonos”, jól ismert „pontos”, „segítőkész” stb. jelzőkkel találkozhatsz, ellenben megkönnyítheti a döntést, ha a szakember valamilyen egyedi érvvel, jellemzővel tud szolgálni.

Végezetül pedig egy listát is hoztunk áttekintésként, amely segíthet kiválasztani a megfelelő szakembert:

# Milyen a designer? A munkái stílusa?
# Milyen szolgáltatásokat és csomagajánlatokat kínál?
# Milyen árakon dolgozik?
# Mennyi és milyen tapasztalattal rendelkezik?
# Mennyi és milyen típusú referenciái vannak?
# Tetszenek a munkái?
# Mások is ajánlják?
# Tetszik a weboldala?
# Milyen a kommunikációja? Megfelelően kommunikál? El tudod vele képzelni a közös munkát?
# Van-e lehetőség személyes/online/telefonos konzultációra a munka megkezdése előtt?
# Számodra is megfelelő a munkafolyamata?
# Milyen határidővel dolgozik?
# Mikor, hogyan adja át az elkészült munkát?

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük