Bejegyzésünkben sorra veszünk néhány olyan szempontot, melyek hasznosak lehetnek a rajzaink fotózása során. Lesd meg és hasznosítsd őket! : )
Korábbi bejegyzésünkben egyfajta csekklistát adtunk át azokról az eszközökről, melyek hasznosak lehetnek az urban sketching, vagyis a városrajzok készítésekor. Most pedig azt mutatjuk be, hogy mire érdemes ügyelni, ha az elkészített alkotásainkat le szeretnénk fotózni, hogy megoszthassuk a célközönségünkkel, elhelyezhessük a portfóliónkban. Azonban ahhoz, hogy a fotók a lehető legjobban visszaadják a városrajzainkat, néhány alapvető fotózási technikára, eszközre és beállításra célszerű figyelni. Az alábbi ötletek és részletek segíthetnek abban, hogy minőségi fotókat készíthessünk a munkáinkról.
Lássuk a listát! : )
# Fotózzunk természetes fénynél!
A természetes fény a lehető legjobb választás, ha szeretnénk valósághű, a fotó színvilágát hűen visszaadó képeket készíteni. A természetes fény azért is fontos, mivel a napfény egyenletesen „világítja meg” az adott tárgyat, míg a mesterséges fények sárga vagy kék árnyalatokat adhatnak a rajzunknak. A lágy, természetes fényben nem keletkeznek erős árnyékok, így az apróbb részletek is jól láthatók a képen.
# A reggeli vagy a késő délutáni órák a legmegfelelőbbek a fotózásra, ugyanis ekkor a napfény még/már lágyabb, míg a déli/kora délutáni közvetlen napfény sokkal erősebb, ezáltal kontrasztos árnyékot vethet a munkánkra.
# Használjunk ablak melletti fényt! A diffúz napfény, vagyis a szórt fény értelemszerűen szétszóródik és egyenletesen terjed szét a környezetben, így lágy, árnyékmentes megvilágítást eredményez. A diffúz napfény akkor alakul ki, amikor a közvetlen napfény valamilyen természetes, vagy éppen mesterséges „akadályon” (pl. felhőn, függönyön) keresztül szóródik szét. Ezáltal a fény lágyabb, egyenletesebben terül el, és nem tükröződik vissza a munkáról.
# Kerüljük a közvetlen fényt! A közvetlen napfény árnyékokat vethet a rajzon, valamint túlexponálttá, vagyis túlságosan világossá válhat a kép.
# Használjunk stabilizáló eszközt!
A belemozdulás és a homályos képek elkerülése érdekében célszerű állványt használni a fotózáshoz, hogy a fényképezőgép, vagy éppen a telefon stabil maradjon, ezzel elkerülve az elmosódottságot. Erre különösen akkor van szükség, ha gyengébb fényviszonyok között fényképezünk, ugyanis rosszabb fényviszonyok között még egy kisebb mozgás is elhomályosíthatja a fotót.
# Próbáljunk „egyenesen” fotózni!
A szebb végeredmény érdekében érdemes az elkészített művet nem ferdén, hanem egyenesen, közvetlen szögből fotózni, hogy a képarányok helyesek maradjanak. Abban az esetben, ha felülről fényképezünk, ügyeljünk rá, hogy a fényképezőgépet/mobilt közvetlenül a mű fölé helyezzük, ezzel elkerülve a torzulást.
# Kerüljük a tükröződést és a fényvisszaverődést!
Ha fényes felületű, vagy bekeretezett munkát fotózunk, próbáljuk elkerülni a tükröződéseket, ugyanis nem szép, ha a fotózás helyszíne, vagy akár a fotós visszatükröződik, „megjelenik” az alkotáson. Emellett a fényvisszaverődésekre sem árt figyelni. Például, ha a fény inkább oldalsó irányból esik az alkotásunkra, minimalizálhatjuk a fény visszaverődését. Ha fényes papíron dolgoztunk, akár mattító spray segíthet csökkenteni a fényvisszaverődéseket. Továbbá egyes fotószűrők (pl. polarizáló szűrő) segíthetnek a zavaró fényvisszaverődések és a csillogó hatás csökkentésében.
# Ügyeljünk a megfelelő expozícióra és a fehéregyensúlyra!
Az expozíció, vagyis a fényérzékelőre jutó fény mennyisége befolyásolja, hogy a képünk túlságosan világos, túl sötét, vagy megfelelő lesz-e. Ha fényképezőgéppel dolgozunk, célszerű manuálisan beállítani az expozíciót, hogy a rajzunk minden apró részlete jól látható legyen, megfelelően visszaadja a fotó. Ma már egyes telefonok is biztosítanak ilyen lehetőséget, így amennyiben mobillal fotóznánk, a fényképezés előtt érdemes ellenőrizni és elvégezni a szükséges beállításokat.
Értelemszerűen azt szeretnénk, hogy a kép tökéletesen visszaadja a mű színeit, ezért a fehéregyensúly (white balance) beállításáról se felejtkezzünk meg, ugyanis ez a lehetőség segít abban, hogy a képen ne jelenjenek meg nem kívánt színárnyalatok mesterséges fény használata esetén.
# Alakítsunk ki egységes hátteret, rendezett környezetet!
Kulcsfontosságú, hogy az alkotásunk legyen a középpontban, felesleges, esetleg oda nem illő elemek ne vonják el róla a figyelmet. Éppen ezért lehetőség szerint használjunk semleges hátteret, amely előtt elkészíthetjük a fotót. Ne „pakoljunk” felesleges tárgyakat a fotó köré, ne legyenek körülötte zavaró elemek, hiszen minél egyszerűbb környezetben készítjük el a fényképet, a rajz részletei annál jobban ki tudnak emelkedni.
Amennyiben asztalon fotózzuk a munkánkat, remekül tud mutatni, ha néhány, az alkotás során használt kelléket (pl. ceruzát, ecsetet, festéket) helyezünk el a rajzunk körül, viszont lényeges, hogy a kellékeket se vigyük túlzásba, ne vonják el a figyelmet a munkáról.
# Ne felejtkezzünk el az utómunkálatokról, a finomhangolásokról sem!
A kép elkészítését követően szükség lehet apró finomhangolásokra, utómunkálatokra, hogy elérjük a kívánt végeredményt. Ilyen lehet például a színkorrekció, ha a színek nem adják vissza a mű színeit, egy adott képszerkesztő programban javíthatunk az árnyalatokon, módosíthatjuk a színegyensúlyt. Az utómunkák során kulcsfontosságú, hogy ne vigyük túlzásba a szerkesztést, ugyanis a rajz hiteles bemutatása a célunk.
Bizonyos esetekben, például ha felesleges tárgyak kerültek a munkánk köré, vagy éppen a kép nem egységes, vágásra is szükség lehet, hogy ne legyenek zavaró elemek a fotón, és kialakíthassuk az egységet a munka körül.
Néha a fények és az árnyékok is egy kis finomhangolást igényelnek, a fényerő és a kontraszt beállításával jobban kiemelhetjük az apróbb vonalakat és a kisebb részleteket.