Barion Pixel

DesignAkadémia

Hogyan válasszunk betűtípust az arculathoz?

A betűtípusoknak is van pszichológiájuk! Éppen ezért (is) kell megfelelő betűtípusokat választani az arculathoz. : )

A betűtípusok az információk megjelenítésén túl vizuális-esztétikai élményeket is nyújtanak, valamint érzéseket, hangulatokat tükröznek, képesek befolyásolni, érzelmeket kiváltani, felerősíteni az általuk megjelenített szavak értelmét, jelentését. Egyszóval: a betűtípusoknak is van pszichológiájuk. : )

A fontoknak a márka, vállalkozás arculatában is fontos szerep jut, hiszen a színek mellett a jellegzetes betűtípusok is képesek a célcsoport előtt felismertetni az adott brandet, prezentálni az általa képviselt mögöttes tartalmakat. A betűk, betűtípusok megjelenhetnek magában a logóban (csak egy betű vagy monogram, illetve a teljes márkanév formájában), de akár a szlogen is íródhat egyedi, a vállalatra jellemző, vagy magának a szlogennek a jelentését hűen tükröző fontokkal.

Egy-egy remek logó-példával szemléltetjük is, hogy milyen tulajdonságokkal, mögöttes üzenetekkel bírnak a különböző betűtípusok:

Talpas fontok

múlt, hagyomány, tradíciók, örökség, minőség, megbízhatóság, stabilitás

Rolex – hosszú évtizedes múltat, hagyományt, eleganciát, luxust megtestesítő klasszikus talpas betűtípus
New York Times – gótikus font, amely felidézi a régmúltat, az örökséget

Talpatlan/modern talpatlan fontok

egyszerűség, letisztultság, elegancia, tudás, minőség, megbízhatóság, modernitás

Adidas – egyszerű, letisztult, modern talpatlan betűtípus, amellyel az egyszerű üzenetek is könnyedén célba juttathatók
MacBook Air – a mai kor kimagasló számítástechnikai termékére, valamint tudásra, modernitásra, letisztultságra, minőségre utaló talpatlan font

Kalligrafikus/kézírásos fontok

elegancia, nőiesség, kreativitás

Lindt – míves kézírásos-kalligrafikus font, amely megfelelően képviseli a svájci csokoládé márkához kapcsolódó nemességet, kifinomultságot, minőséget, luxust
Pepe Jeans – a vállalat célja részletgazdag farmerek készítése azoknak, akik beleuntak az unalmas semmitmondó farmerek tömegébe, olyan farmerek készítése, amely kihívás a fiatalok divatjára – ez a kézírásos betűtípus is újdonságnak számít a farmermárkák logói között (lsd. Levis csupa nagybetűs fontja)

Díszfontok

újdonság, különleges, színes-játékos

Disney – mese- és játékvilágot reprezentáló játékos díszfont
Monster – ütős betűtípus, vagányságot, fiatalságot sugároz

Tanácsok:

Ami a legfőbb, és az imént bemutatott példák is jól mutatják: mindig az adott vállalkozáshoz, témához, hangulathoz kapcsolódó betűtípus(oka)t válasszunk!

Egy logóban, illetve egy logó és a hozzá kapcsolódó szlogen esetében előfordulhat, hogy többféle betűtípussal kell/érdemes dolgoznunk. A különböző fontok kombinálásánál törekedjünk arra, hogy harmónia legyen a választott betűtípusok között, egymást megfelelően egészítsék ki. A betűkeveréshez, a betűpárok létrehozásához korábbi bejegyzésünkben hoztunk is egy kis segítséget.

Itt pedig egy gyors útmutató:

Az olvashatóság minden esetben aranyszabály! Pl. egy logóban (főleg ha kis méretű!) ne helyezzünk el túldíszített betűt/betűket, egy szlogent se a legmívesebb fonttal írjuk, még ha a stílushoz, hangulathoz passzol is az az adott betűtípus.

Természetesen nemcsak logókban kerülnek elő a betűtípusok, hanem minden egyéb arculati elemben, szöveges tartalomban is, legyen az weboldal, névjegykártya, online hirdetés, brossúra – az ezeknél alkalmazott betűtípusok esetében elsősorban az olvashatóságot kell szem előtt tartani, ezt követi aztán az a szempont, hogy stílusban, hangulatban is passzoló betűtípust keressünk.

Inspirálódjunk, szemlélődjünk a logók világában! (pl. Pinterest) : )


2 hozzászólás a témában - “Hogyan válasszunk betűtípust az arculathoz?”

  1. Az eddigi ajánlatok alapján érdemes más betűtípust választani az offline és az online megjelenésnél a könnyebb olvashatóság érdekében. De milyen betűtípus javasolt, ha pl. Egy katalógus mindkét formában megjelenik? Van-e olyan típus, ami mindkettőre alkalmazható?

    1. Cziráki Barbara

      Kedves István! Természetesen igen, mind a talpas-, mind a talpatlan fontokat lehet online és nyomtatásban is használni ilyen esetben. Üdv, Cziráki Barbara

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük