A betűtípusoknak is van pszichológiájuk! Éppen ezért (is) kell megfelelő betűtípusokat választani az arculathoz. : )
A betűtípusok az információk megjelenítésén túl vizuális-esztétikai élményeket is nyújtanak, valamint érzéseket, hangulatokat tükröznek, képesek befolyásolni, érzelmeket kiváltani, felerősíteni az általuk megjelenített szavak értelmét, jelentését. Egyszóval: a betűtípusoknak is van pszichológiájuk. : )
A fontoknak a márka, vállalkozás arculatában is fontos szerep jut, hiszen a színek mellett a jellegzetes betűtípusok is képesek a célcsoport előtt felismertetni az adott brandet, prezentálni az általa képviselt mögöttes tartalmakat. A betűk, betűtípusok megjelenhetnek magában a logóban (csak egy betű vagy monogram, illetve a teljes márkanév formájában), de akár a szlogen is íródhat egyedi, a vállalatra jellemző, vagy magának a szlogennek a jelentését hűen tükröző fontokkal.
Egy-egy remek logó-példával szemléltetjük is, hogy milyen tulajdonságokkal, mögöttes üzenetekkel bírnak a különböző betűtípusok:
Talpas fontok
múlt, hagyomány, tradíciók, örökség, minőség, megbízhatóság, stabilitás
Talpatlan/modern talpatlan fontok
egyszerűség, letisztultság, elegancia, tudás, minőség, megbízhatóság, modernitás
Kalligrafikus/kézírásos fontok
elegancia, nőiesség, kreativitás
Díszfontok
újdonság, különleges, színes-játékos
Tanácsok:
Ami a legfőbb, és az imént bemutatott példák is jól mutatják: mindig az adott vállalkozáshoz, témához, hangulathoz kapcsolódó betűtípus(oka)t válasszunk!
Egy logóban, illetve egy logó és a hozzá kapcsolódó szlogen esetében előfordulhat, hogy többféle betűtípussal kell/érdemes dolgoznunk. A különböző fontok kombinálásánál törekedjünk arra, hogy harmónia legyen a választott betűtípusok között, egymást megfelelően egészítsék ki. A betűkeveréshez, a betűpárok létrehozásához korábbi bejegyzésünkben hoztunk is egy kis segítséget.
Itt pedig egy gyors útmutató:
Az olvashatóság minden esetben aranyszabály! Pl. egy logóban (főleg ha kis méretű!) ne helyezzünk el túldíszített betűt/betűket, egy szlogent se a legmívesebb fonttal írjuk, még ha a stílushoz, hangulathoz passzol is az az adott betűtípus.
Természetesen nemcsak logókban kerülnek elő a betűtípusok, hanem minden egyéb arculati elemben, szöveges tartalomban is, legyen az weboldal, névjegykártya, online hirdetés, brossúra – az ezeknél alkalmazott betűtípusok esetében elsősorban az olvashatóságot kell szem előtt tartani, ezt követi aztán az a szempont, hogy stílusban, hangulatban is passzoló betűtípust keressünk.
Az eddigi ajánlatok alapján érdemes más betűtípust választani az offline és az online megjelenésnél a könnyebb olvashatóság érdekében. De milyen betűtípus javasolt, ha pl. Egy katalógus mindkét formában megjelenik? Van-e olyan típus, ami mindkettőre alkalmazható?
Kedves István! Természetesen igen, mind a talpas-, mind a talpatlan fontokat lehet online és nyomtatásban is használni ilyen esetben. Üdv, Cziráki Barbara