Hogyan lesz a pixelgrafikus alakzatból vektoros alakzat?

A vektoros grafikák (egyenesekből és görbékből állnak, amelyeket a geometriai sajátosságaikat meghatározó matematikai képletek /=vektorok/ írnak le) legfőbb előnye, hogy függetlenek a felbontástól, ezért szabadon módosíthatjuk őket, anélkül hogy az élességüket vagy a részletességüket befolyásolnánk – ugyanolyan éles határvonalakkal rendelkeznek átméretezés vagy éppen PDF formátumba mentés után. Éppen ezért a vektoros grafikák a legjobb formátumok olyan munkák létrehozásához, mint például a logók, amelyeket különböző méretekben, különböző felületeken kell felhasználni.

Azonban nemcsak logótervezés során, hanem számos más munka során is szükségünk lehet vektoros objektumokra. Ezeket mi is megrajzolhatjuk az Illustratorban a Toll vagy éppen a Ceruza eszköz segítségével, de ha idő- és energiahiány miatt inkább a keresgélését választjuk, és sikerül az elképzeléseinknek megfelelő alakzatot találunk, azonban az pixelgrafikus, akkor azt egyszerűen átalakíthatjuk vektorgrafikussá.

Nem teszünk mást mint a pixelgrafikus kép kontúrjait követve szerkeszthető vektorgrafikus görbévé alakítjuk a rajzot. Lássuk, hogy hogyan! 🙂

Nyissuk meg Illustratorban a pixelgrafikus rajzot (ez a mi példánkban egy JPG formátumú, fehér hátterű, CMYK színmódú kép) és a Kijelölő eszköz segítségével jelöljük ki az ábrát!

1

Kattintsunk a felső menüsorban/vezérlőpanelen található Képkontúrozás gombra (vagy Objektum/Képkontúrozás/Létrehozás)!

Ez a művelet az alapbeállításoknak megfelelően alakítja a pixelgrafikus ábrát képkontúros objektummá. Ez azt jelenti, hogy ugyan a vektorgrafikus tartalmat még nem tudjuk szerkeszteni, de megváltoztathatjuk a kontúrkészítés beállításait vagy akár az eredeti rajzot.

2

Továbbra is legyen kijelölve a most már képkontúrozott ábra, és kattintsunk a felső menüsorban/vezérlőpanelen található Kibővítés gombra!

Ennek hatására az ábra már nem egy kontúrozott objektum, hanem csoportosított alakzatokból és görbékből áll.

3 4

Ha ezeket a részeket, alkotóelemeket külön-külön szeretnénk szerkeszteni, illetve a felesleges részeket törölni (ilyen például a háttér vagy keret, ugyanis ez a folyamat ezeket is alakzattá alakítja, ezekre viszont nincs szükségünk), akkor a Kijelölő eszközön állva, jobbklikkel az ábrára kattintva a megjelenő ablakban válasszuk a Csoportbontás lehetőséget (vagy Objektum/Csoportbontás).

5

Ha lenyitjuk a jobb oldali menüsávban a Rétegek panelt, akkor a sok-sok görbe között megtaláljuk magát az összetett alakzatot, azaz magát az ábrát. Ezt Egyedi alakzatként felvehetjük a Photoshopban is. Ehhez legyen kijelölve a Rétegek panelen ez az összetett alakzat, ezen a rétegen állva nyomjunk Ctrl+C billentyűkombinációt. Nyissuk meg a Photoshopot-ot, nyissunk meg benne egy új munkaterületet, majd nyomjunk egy Ctrl+V billentyűkombinációt. A felugró Beillesztés nevű ablakban válasszuk ki az Alakréteg lehetőséget, majd nyomjunk OK-ot. Új rétegen megjelenik az alakzat, álljunk ezen a rétegen, majd kattintsunk a Szerkesztés/Egyedi  alakzat meghatározása lehetőségre. A megjelenő ablakban elnevezhetjük az alakzatot, és egyedi alakzatként elmenthetjük.

6


 

Az Illustrator több kontúrkészítési alapbeállítással rendelkezik, tehát nem szükséges csak az alap képkontúrozást választani, ahogyan az előzőekben is láthattuk, hanem egyedi kontúrozást is végezhetünk, ilyen például a Sziluett.

Ennek eredményeként a színes rajz fekete sziluettjét, tehát árnyrajzát kapjuk meg, így például fekete ikonként tudjuk használni. Az ábra esetleges szerkesztéséhez ebben az esetben is kattintsunk a felső menüsorban található Kibővítés gombra.

7

8

Ha esetleg át szeretnénk színezni ezt a fekete ábrát, akkor kattintsunk a felső menüsorban található Grafikus stílus panel dobozára, majd válasszuk ki az Alapértelmezett grafikus stílust. Ezt követően az ábra kontúrvonalai maradnak meg, az ábra körvonalának és kitöltésének színe pedig megadható.

9 10


 

Ezzel a technikával a saját rajzainkat, kézírásunkat is vektorossá alakíthatjuk. Csak szkenneljük be, vagy fotózzuk le, nyissuk meg a képet az Illustratorban és végezzük el a már ismert lépéseket.

Így lehet ebből:

step1

Ez:

thank_you2

 

+ Tippek:

A képkontúrozás tulajdonságait a képkontúrozást követően a felső menüsorban található Képkontúrozás panel dobozára kattintva érhetünk el. A megjelenő ablakban beállíthatjuk a készletet (= képkontúrozási típus), a nézetet (pl. körvonalak forrásképpel = egyszerre látjuk az eredeti forrásképet és a kontúrkészítés eredményét), ezek megtalálhatóak a felső menüsorban is, továbbá a módot (= megváltoztathatjuk a kontúrozás eredményeként létrejövő grafika színbeállításait – színesre, szürkeárnyalatosra, fekete-fehérre), és a palettát (= hasznos funkciókat kínál a paletta színeinek korlátozására vagy egy adott színcsoport színeinek felhasználására).

A lenyíló Speciális fül alatt további beállításokat végezhetünk.

14

Kontúrozás után előfordulhat, hogy a létrejött vektorgrafikus tartalmat meg kell tisztítanunk. Ehhez a Kijelölő eszközzel kattintsunk duplán az adott, képkontúrozott ábrára, hogy az elkülönített módba kerüljön. Válasszuk ki az Objektum/Görbe/Egyszerűsítés lehetőséget, a megjelenő ablakban pedig végezzük el a szükséges beállításokat.

Minden pixelgrafikus alakzat, objektum, kép más-más képkontúrozási technikát igényel, ezért érdemes többet is kipróbálnunk, és így megtalálhatjuk a legideálisabbat, mellyel a legjobb eredményt érhetjük el az adott pixelgrafikus alakzat esetében.

Dátum: 2016. 06. 27.  //  Kategóriák: digitális grafika  //  Címkék: ,

Hozzászólások

Összesen 0 hozzászólás

Szólj hozzá te is