Kontrasztra fel! : ) Maga a kontraszt számos módon és formában megjelenhet a grafikai munkákban – ezeket fogjuk körbejárni két bejegyzésünkben.
A kontraszt jóval többet takar, mint például fekete és fehér szín ellentétbe állítása, kis méretű alakzat és nagy méretű alakzat ütköztetése.
Maga a kontraszt számos módon és formában megjelenhet (ezeket fogjuk körbejárni a most soron következő két bejegyzésünkben), és bizony célszerű is alkalmazni design munkáinkban, hiszen az esztétikai élményen túl gyakorlati haszna is van: többek között a tartalmi elemek közötti hierarchia felállításában, a figyelem terelésében, a központi tartalom és a lényegi részek kiemelésében játszhat fontos szerepet.
A kontraszttal igazán izgalmassá tehetjük a munkáinkat, azonban arra ügyelnünk kell, hogy ne essünk túlzásokba, kontraszt tekintetében is találjuk meg az arany középutat: a túl sok kontraszt ugyanolyan rossz eredményhez és látványhoz vezet, mint ha egyáltalán nem alkalmaznánk kontrasztot. : )
A kontraszt is tehát egy igen hasznos tervezési eszköz, kreatív design elem, és bizony ennek használatához sem készült még titkos recept. : )
Megijedni nem kell tőle, használni annál inkább!
Lássuk, hogy hogyan!?
Világosabb-sötétebb színek kontrasztja
Talán ez a kontraszt létrehozásának legismertebb és legegyszerűbb módja. Két különböző, egy világosabb és egy sötétebb színt ütköztetünk.
Példa: sötét háttéren igen világos színnel (pl. fehér) szedett szöveget helyezünk el.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_1.png)
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_2.jpg)
Színárnyalatok kontrasztja
Ha kontrasztról van szó, a színkörrel is játszhatunk. : ) A színelméletből már ismerhetjük, hogy a színkörön az egymáshoz képest elhelyezkedő színek különböző színsémákat hoznak létre, mint például egy szín sötétebb-világosabb árnyalatai alkotják a monokróm színpalettát, az egymás mellett található színek az analóg színeket alkotják, stb. A színkör kontraszt tekintetében is praktikus megoldás, segítségével igen egyszerűen hozhatunk létre kontrasztos színsémákat.
Lássuk a lehetőségeket!
- komplementer (egymást kiegészítő) színek: a színkörön egymással szemben elhelyezkedő színek, ezekkel igazán látványos kontraszt alakítható ki
- „hasított” (split)-komplementer: egy szín + annak komplementer (= vele szemben elhelyezkedő) színét közrefogó két szín, így a három színnel visszafogottabb kontraszt alakítható ki
- triád: a színkörön egymástól egyenlő távolságban (háromszöget bezáró) elhelyezkedő színek
- tetra: ez a dupla komplementer színséma : )
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_3.png)
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_4.png)
Színek hőmérsékletének kontrasztja
Szintén a színelméletből ismerjük, hogy a színeket hőmérsékletük alapján hideg-meleg-semleges csoportba soroljuk. A színeket tehát hőmérsékletük alapján is ellentétbe állíthatjuk, és igen látványos kontrasztok alakulhatnak ki.
Példa: hideg kék és meleg sárga találkozása, a sárga színnel a központi elemek kiemelkednek (pl. CTA gomb) + mivel ez a sárga már kezd átnyúlni a szintén hüvős zöldbe, így a nagy kontaszt ellenére is igen harmónikus az összlátvány.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_5.png)
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_6.jpg)
Színek intenzitásának kontrasztja
A színek egyik alaptulajdonsága az intenzitás, azaz a telítettség. A szín a legtisztább, legfényesebb változatában mondható 100%-os telítettségűnek, és minél inkább közeledik a szürke szín felé, annál inkább veszít telítettségéből, tehát tompább lesz. Egy ilyen tompább szín és egy élénkebb, intenzívebb szín között nagy kontraszt lép fel, utóbbi szín pedig remekül vonzza a tekintetet.
Példa: alapvetően egy komplementer színpárosról van szó (ez már önmagában is figyelemfelkeltő), de e mellett a telítettéségükben is különböznek – telített, élénk narancs a tompa, fakó, telítetlen zöld háttéren.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_7.png)
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_8.jpg)
Geometrikus és organikus formák kontrasztja
Míg a geometrikus formák jellemzően szimmetrikusak, nagyon szabályosak, egyenletesek, addig az ún. organikus formák (pl. folyadék, szemcsék, stb) asszimmetrikusak, nem tökéletesek. Ezek is kiválóan ellentétbe állíthatók egymással.
Példa: ezen a címkék egyaránt megtalálhatóak az organikus, absztrakt formák, melyek nagyon jól kiegészítik és erősítik a letisztult, egyenes vonalakat, betűtípusokat.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_9.png)
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_10.jpg)
Élek és sarkok kontrasztja
A lágyabb, barátságosabb, könnyedebb lekerekített formák találkozhatnak a szigorúbb, szabályosabb, egyenletesebb, élesebb formákkal.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_11.png)
Textúrák kontrasztja
Sokféle textúra létezik, ezek eltérő tulajdonságait is jól lehet egymással ütköztetni: dúrva-sima, kemény-puha, domború-lapos, stb. Egy nagyon letisztult háttérre kerül egy szemcsés szerkezetű, textúrájú mintázat/szöveg, illetve úgy is megközelíthetjük, hogy a modern, egyszerű, letisztult felületre egy régies, kopottas textúrájú designelem kerül.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_12.png)
Méretek kontrasztja
Kis különbség nem különbség! Ez különösen igaz az adott munkát alkotó elemek egymáshoz viszonyított méretére. Ha igazán látványos elrendezést, „drámai” kontrasztot szeretnénk közöttük kialakítani, akkor ne féljünk a fontosabb elemek túlméretezésétől.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_13.jpg)
Vizuális súly
Nem feltétlenül a méretek látványos növelésével lehet csak kontrasztot és ezáltal kiemelést elérni, hanem a központi elemeknek úgymond súlyt is adhatunk. Hogyan? Színnel, formával, nagyobb betűvastagsággal is lehet fokozni az adott elem láthatóságát.
Példa: ezeken a szórólapokon maga az építészeti illusztráció a legnagyobb méretű, azonban mégis maga a központi üzenet van – félkövérrel + a legsötétebb színnel van szedve – kiemelve, és a figyelem erre irányul. (Ez a fontos, ugyanis ez a szórólap a város kultúrális helyszíneinek a támogatására hívja fel a figyelmet.)
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_14.png)
Térközök és fehér terek
A fehér, üres terek nagy segítségünkre vannak a munkát alkotó elemek elrendezésében, az azok közötti hierarchia kialakításában, a figyelem terelésében. Ezeket a tereket is felhasználhatjuk kontraszt kialakítására, hiszen segítéségével a központi elemek kiemelhetőek a többi elem közül.
Példa: nagy hely van az oldal központi része és az azt körülvevő bal és jobb oldalsáv között. Ennek köszönhetően maga a termék kerül a figyelem középpontjába, a tudnivalók, a szöveges információk pedig egy kicsit a háttérbe szorulnak, hogy valóban a terméken legyen a hangsúly.
![](https://designakademia.hu/wp-content/uploads/2020/07/grafikai-tervezes-kontraszt_15.jpg)
Hogy még milyen módszerekkel, design elemekkel és eszközökkel alakítható ki kontraszt, következő bejegyzésünkben mutatjuk be! : )
Illusztrációk forrása: Designschool