Barion Pixel

DesignAkadémia

10 +1 tipp a tökéletes plakát megtervezéséhez

Bejegyzésünkben összegyűjtöttük azokat a praktikus tippeket-tanácsokat és szempontokat, melyeket érdemes figyelembe venni – ha profi, ütős, célratörő plakátot szeretnénk tervezni.

A plakátok alapvetően nagy méretű kültéri és/vagy beltéri hirdetések. A plakátok témája lehet kulturális, mint például egy esemény hirdetése, kereskedelmi, azaz egy termék, egy ajánlat promotálása, de akár politikai kampányt hirdető plakátról is beszélhetünk. A plakát célja lehet az érdeklődés felkeltése, tájékoztatás, vagy akár meggyőzés is.

Bármilyen témáról is legyen szó, egy plakát megtervezése során is figyelembe kell venni, hogy a plakáttól mit, milyen céllal és milyen célközönség számára szeretnénk üzenni, átadni. A plakát lényege, hogy az érdeklődők számára néhány pillanat alatt tudja közvetíteni a célját, a mondandóját. A plakátok esetében a legfontosabb “alapanyagok” a megfelelő minőségű, ütős fotók, illusztrációk, grafikák, hiszen ezek a vizuális elemek ragadják meg leginkább a célközönség figyelmét. Nem mellesleg a legtöbb ember sokkal inkább a vizuális elemekre emlékszik – legyen az egy izgalmas fotó vagy egy kreatív alkotás –, mintsem a szöveges tartalmakra. Gondoljunk bele, hogy egy rohanó járókelőnek vagy egy autósnak nincs is ideje elolvasni és megjegyezni a plakáton szereplő hosszú szöveges tartalmakat, azonban egy jól sikerült termékfotó, egy figyelemfelkeltő grafika, illusztráció vagy egy erős szlogen jobban megmarad az emlékezetükben, a későbbiekben is könnyebben fel tudják idézni.

Ahhoz, hogy célba találjanak az általunk tervezett plakátok, az üzenetek a célközönség fejébe vésődjenek, íme néhány praktikus tipp és hasznos tanács a plakátok megtervezéséhez!

#1 Színezzünk!

A szöveges vagy vizuális tartalmakat a színek keltik életre, a tartalmakhoz plusz értéket, jelentést kapcsolnak, melyek által képesek a fogyasztókból érzéseket, érzelmeket és hangulatokat kiváltani, befolyásolni őket döntéseikben, hatással lenni rájuk. Tehát egy plakát esetében is a megfelelő színválasztások és a hatásos színkombinációk lehetnek a siker kulcsai.

#2 Betűzzünk!

A megfelelő betűtípusok kiválasztása szintén nagyon lényeges szempont a plakát helyes megtervezése során. Nemcsak azért, mert segítségükkel gyorsan és átlátható módon információkat tudunk közvetíteni, hanem számtalan esetben design funkciót is betöltenek, tudatunkra és érzéseinkre is hatással vannak. A színekhez hasonlóan a betűtípusok is egyszerre nyújtanak vizuális-esztétikai élményt, tükröznek hangulatokat és érzéseket. 

A plakátokra rövid, tömör szövegek, látványos feliratok kerülnek, melyeknek messziről is jól olvashatóknak, gyorsan átláthatóknak kell lenniük. Elengedhetetlen szem előtt tartani azt a fontos tipográfiai szabályt, mely szerint egy munkán belül maximum 3 különböző, minden esetben jól olvasható betűtípust használhatunk, ezzel is biztosítva a plakát szövegeinek jól olvashatóságát. Plakát lévén az ütős megjelenésre és a messziről is jól láthatóságra kell koncentrálni, így bátran alkalmazhatunk merészebb, erőteljesebb, nagyobb és figyelemfelkeltőbb betűtípusokat is.

Ahogyan a színek esetében, úgy a plakáttervezés során is igaz, hogy olyan betűtípusokat válasszunk, melyek megfelelően illenek a témához, hűen tükrözik annak hangulatát.

#3 Fotózzunk, rajzoljunk!

A témához illő, megfelelő minőségű fotók és/vagy illusztrációk, grafikai elemek segítségével szemléltethetjük az adott témát, továbbá képesek megerősíteni a szöveges tartalmak jelentését, mondanivalóját, könnyedén megragadják a célközönség figyelmét, közvetítik feléjük a megfelelő üzenetet, érzelmeikre hatnak, nem mellesleg könnyen motiválhatják őket a döntéseik meghozatalában. 

A fotók, illusztrációk is bátran, domináns, volumenes méretben kerüljenek a plakátra, fókuszpontként is működhetnek. Ha ezekre szöveges tartalmak is kerülnek – márpedig plakát esetében ez szinte biztos –, akkor azok jól láthatósága és olvashatósága is kulcsfontosságú. A cél mindig az, hogy ezek az “alapanyagok” ne menjenek egymás rovására, az adott fotó/illusztráció is érvényesülni tudjon és a feliratok is olvashatók maradjanak.

#4 Formázzunk – azaz alkalmazzunk formákat, alakzatokat!

Manapság igazán trendi tervezési elemek a szabályos geometriai alakzatok és a szabálytalanabb (absztrakt) formák, melyekkel remekül feldobhatjuk az egyébként “egysíkú” plakátjainkat. A plakátok igazán modern stílusban is készülhetnek, szabályos és/vagy szabálytalan alakzatokkal, design elemekkel megfűszerezve.

#5 Mintázzunk!

Fotókon, illusztrációkon, grafikai elmeken és szabályos/szabálytalan formákon kívül különféle mintázatok és textúrák is visszaköszönhetnek a plakátokról. A mintázatok segítségével dizájnos “kiegészítőkkel” láthatjuk el a plakátokat, míg a textúrákkal figyelemfelkeltő effekteket, hatásokat adhatunk hozzájuk.  

#6 Törekedjünk a jól olvashatóságra!

A plakáton található legfontosabb információknak távolról is könnyen olvashatónak kell lenniük, hogy felhívják a célközönség figyelmét a plakáton szereplő eseményre, termékre, egyéb információkra. 

A plakátokon is általában háromféle szövegtípust használunk, ezekkel is vizuális hierarchiát állítva fel a tartalmak között:

# Főcímsor: a legnagyobb szöveges elem, melynek elsődleges célja, hogy felkeltse a figyelmet, ezért nagyon fontos, hogy egyedi, figyelemfelkeltő, de minden esetben jól olvasható betűtípust válasszunk hozzá.

# Alcímsorok: egy esemény, program esetén lehet ez egy helyszín, időpont, egy reklámplakát esetében lehet időtartam, feltételek. Ezeknek a tartalmaknak méretét a fő címsorhoz képest arányosan kisebb méretűre, kb. a főcímsor felére célszerű csökkenteni. 

# Törzsszövegek, apróbetűs részek: kiegészítő tartalmak; egy eseményplakát esetében ez lehet például a jegy megvásárlási lehetőségeinek felsorolása.

#7 Erősítsünk kontraszttal, kiemeléssel!

A plakátok lényege, hogy minél rövidebb időn belül felhívják a célközönség figyelmét – az adott üzenetre, ajánlatra, stb. Igen gyakori a méretek és a színek ellentétéből születő kontraszt, tehát bátran használjunk merész színpalettát, színátmeneteket és betűtípusokat a plakátokon, és a méretekkel is bánjunk bátran! A kontrasztok és a kiemelések által a figyelem középpontjába, “reflektorfénybe” helyezhető egy-egy elem, fontosabb információ, melyhez képest a többi elemet, részletet ezáltal kissé a háttérbe szoríthatjuk. 

#8 Használjunk white space-t!

A plakátokon is bátran használjunk negatív, fehér üres területeket, tartsuk a távolságot az egyes elemek, fotók, grafikák, szöveges tartalmak között, hiszen az extra méretű távolság jelentősen tudja növelni a vizuális hatást, segítségével egy bizonyos területre, tartalomra terelhetjük a figyelmet, valamint olvashatóság szempontjából is előnyös grafikai tervezési mód lehet.

#9 Vegyük figyelembe a helyet és a méreteket!

A készülő munka helyének ismerete nagy szerepet játszhat a tervezésben. Vegyünk alapul például egy épület oldalára készülő plakátot: A tervezés során értelemszerűen olyan színeket, árnyalatokat fogunk összegyűjteni, melyek az épülettől, a környezettől eltérnek, hogy a poszter ne olvadjon bele teljesen a környezetbe, abból megfelelően ki tudjon tűnni. Az elhelyezésre kerülő plakát méretét is a rendelkezésre álló hely/tér határozza meg, a standard (óriás)plakátméreteken kívül akár egyedi méretű plakát elkészítésével is megbízhatnak. A méret előzetes ismerete is sokat segít az ötletelésben, a tervezésben, a helyes arányok megtalálásában.

#10 Készítsünk több helyen, méretben és formátumban felhasználható verziót!

A plakátokat elsősorban nyomtatásra, kültérre, nagy méretben tervezzük, de ezen kívül fontos lehet, hogy az adott munka mindenféle méretben, minden felületen jól használható legyen, ha esetleg más helyen és formában is használatra kerülne. A plakát legyen kisebb vagy akár nagyobb méretben is működőképes, hirdetési kreatívként, közösségi média posztokban is legyen felhasználható.

# +1 Vessünk be cselekvésre ösztönzést!

A legtöbb plakát célja, hogy az embereket ösztönözze, mindezt egyértelmű, beszédes, látványos, figyelmet megragadó eszközökkel kivitelezve. A plakáton elhelyezett ösztönzés lehet egy meghívás valamire/valahová, egy ajánlat igénybevételére, egy termék megvásárlásra, stb.

Egyre elterjedtebb megoldás, hogy QR-kódok segítségével ösztönzik az érdeklődőket a tájékozódásra, tehát a plakáton csak a hívogató cselekvésre ösztönzés szerepel, a bővebb tájékoztató információkat a plakáton található QR-kód segítségével lehet elérni. 

Kreatív alkotásokat kívánunk! : )

Ezek a tanácsok is jól jöhetnek : )


Illusztrációk forrása: Pinterest

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük