Barion Pixel

DesignAkadémia

Színkalauz – Hogyan válasszunk színt az arculathoz?

Bejegyzésünkben “színkalauzolunk”, azaz megnézzük a színek mögöttes üzeneteit és azt, hogy adott színt milyen arculathoz/témához célszerű választani.

Tudtad, hogy a jellegzetes arculati színek 80%-kal növelik az adott márka ismertségét?

Egy gyors teszt: melyik szín jut az eszedbe, ha azt mondom „Coca Cola”, ha azt mondom, „OTP Bank”, és ha azt, hogy „Telekom”? 

Na ugye, erről beszélünk! : )

Kutatások is bizonyítják, hogy a szín az az arculati összetevő, amelyre leginkább emlékeznek a fogyasztók.

A színek szavak nélküli üzenetek,  jelentésekkel bírnak, érzéseket, érzelmeket, hangulatokat közvetítenek, éppen ezért nem mindegy, hogy egy adott márka, vállalkozás arculatához milyen szín(eke)t választunk.

A színek tehát képesek a fogyasztókból érzelmeket kiváltani, befolyásolni őket döntéseikben, hatással lenni rájuk egy-egy konverzió megvalósulásában (pl. Megvásárolja-e a terméket? Ügyfele lesz-e? A márka követője lesz-e?).

Azonban az arculat mellett egyéb munkáinkban (pl. szórólap, kiadvány tervezés) is fontos szerepet töltenek be a színek, ezek elkészítésébe sem kezdhetnénk bele az alkalmazandó színek kiválasztása nélkül.

A szöveges vagy vizuális (illusztrációk, fotók) tartalmat a színek keltik életre, adnak hozzá plusz értéket, jelentést.

Lássuk remek példákkal szemléltetve, hogy melyik szín mit hordoz magában, hogyan tudjuk a színekben rejlő erőket a saját arculatunkban/márkánkban és munkáinkban kihasználni!

SÁRGA

energia, vitalitás, frissesség, világosság, optimizmus, öröm, vidámság, boldogság

A sárga színt kevésébé merik használni a márkák, egyfajta „olcsóság” érzet társul hozzá, azonban ha valóban passzol a márkánkhoz, harmonikusan hozzá tudjuk illeszteni, a gyakorlatban is megfelelően alkalmazni, akkor a sárga is remek arculati szín lehet.  (Illetve a mindennapokban „negatív” szituációkban használják, gondoljunk csak a kordonszalagokra, a biztonsági őrök (staff) sárga mellényeire, a sötétben ijesztően felvillanó láthatósági mellényre, stb, ezekben az esetekben természetesen az élénkségét, a jól láthatóságát használják ki.)

Példa:

Egy bűvészcsoport papírtermékein a sárga szín köszön vissza, mely a bűvészi mutatványokhoz kapcsolódó vidám, szórakoztató, arcokra mosolyt csaló jelleget fejezi ki.
Ez az elektromos járművekhez kapcsolódó márka nem véletlenül alkalmazza a sárga színt – asszociál az energiára, villamosenergiára.

NARANCSSÁRGA

energikusság, dinamikusság, aktivitás, frissesség, egészség, illetve kreativitás, vidámság, barátság, „fiatalság-bolondság”, szórakozás, kaland

Utóbbiak jól prezentálják, hogy milyen márkák esetében célszerű használni, illetve milyen márkák esetében kerülendő ennek a színnek a használata. Tehát fiatalos, energikus márkák bátran alkalmazhatják, míg luxus, tradicionális, komoly brandek kerüljék.

Példa:

Ez a szervezet afrikai fiataloknak tanítja az önfenntartó életmódot, az önálló zöldség/gyümölcs/gyógynövénytermesztést. Az alkalmazott narancssárga szín egyrészt a fiatalságot, másrészt a frissességet, egészséget, aktivitást fejezi ki.
Ez az ügynökség a kreativitását és energikusságát fejezi ki ezzel az arculati színnel.

PIROS

tűz, kirobbanó erő, szenvedély, szerelem, szeretet, szexualitás, vér, veszély

Nagyon élénk, merész, energikus, hivalkodó szín, tehát egyrészt óvakodni kell a túlzott használatától, hiszen elrettentő, zavaró is lehet, ugyanakkor kiválóan alkalmas a figyelem felkeltésére, a tömegből való kitűnésre.

Példa:

Ennek a kanadai ruhamárkának piros az arculati színe, mely egyrészt a melegséget, a hőt fejezi ki (a hideg országban sok meleg ruhát hordanak : )), másrészt a kanadai zászlóban is hangsúlyosan jelen van.
Ez a norvég étterem már halványabban, lágyabban használja a piros színt, az átlátszósággal és a „krémes” kontraszttal játszik.

LILA

nemesség, fenségesség, gazdagság, luxus, illetve spiritualitás, misztérium, titokzatosság, továbbá nőiesség, érzelmesség, nosztalgia

Míg sötétebb árnyalatát a gazdasághoz, luxushoz köthető márkák esetében  célszerű alkalmazni, addig a világos lilát a női célközönséget megcélzó brandeknek érdemes használniuk. Egyébként kevés márka arculatában köszön vissza a lila szín.

Példa:

Jól ötvözik a lila színt a szürkével, így egy semleges megjelenést alakítanak ki, mindkét nemet megcélozva.
Ez a lakberendezési cég a város (Louisville) viktoriánus házai és francia stílusa előtt „tisztelegnek” – a lila szín felidézi a nőiességet, a nosztalgikus hangulatot, a provence-i levendulamezőket, stb.

KÉK

tudás, kommunikáció, megbízhatóság, illetve nyugalom vs. depresszió

Pillanatok alatt össze tudnánk szedni olyan márkákat, melyek arculati színe a kék. Nem véletlen, hogy ilyen népszerű ez a szín a brandek körében, hiszen azokat a tulajdonságokat, értékeket fejezi ki, melyekkel egy vállalkozásnak rendelkeznie kell. Ez a szín a fogyasztók, célcsoportok szemében is márka iránti pozitív attitűdöt vált ki.

Példa:

Ez a life-coaching cég a kék színnel egyrészt utal a coaching lényegére, azaz a kommunikációra és a vezetésre, másrészt kifejezi saját profizmusát, megbízhatóságát, hatékonyságát, tudását.

ZÖLD

természet, környezet, energia, vitalitás, egészség, növekedés, fejlődés, fenntarthatóság, nyugalom, illetve presztízs, jólét, gazdagság, stabilitás (amerikai meghatározás – a dollár színe miatt)

Láthatjuk, kétféle úton is megközelíthető a zöld szín, kérdés, hogy a saját márkánk melyiket képviseli.

Példa:

Mondhatni tipikus példa a zöld szín használatára az arculatban: élénkzöld bazsalikom mint az étterem névadója, frissesség, egészség, életerő.
Szürkés zöld (fenyőzöld) árnyalatok alkalmazása a presztízs és a gazdagság kifejezésére.

BARNA

organikus, eredeti, természetes, naturális, egyszerű, rendezett, tartós

Példa:

Egyszerű, természetes, natúr, eredeti (természetes alapanyagok, bio étel, stb.)

PINK/RÓZSASZÍN

nőies, „csajos”, „kislányos” romantikus, bájos, fiatalos, energikus, izgalmas

A rószaszínnek sokféle árnyalata van, a pasztell rózsaszíntől egészen a pink színig, a hozzá társított jelentések, tulajdonságok is ennek fényében alakulnak. Tehát a szerint kell kiválasztani a megfelelő rózsaszín árnyalatot, hogy milyen hangulatot, érzést szeretnénk vele közvetíteni.

Példa:

Egyszerű, természetes, natúr, eredeti (természetes alapanyagok, bio étel, stb.)
Filmfesztivál plakát élénk pinkkel, mely a fiatalos, szórakoztató, energikus jelleget tükrözi.

FEKETE

elegancia, kifinomultság, luxus, hatalom, titokzatosság, rejtély

A feketével nagyon óvatosan kell bánni, ugyanis sok negatív érzet is társul látványához (halál, gyász, rossz, sötétség, félelem), ugyanakkor ezzel a színnel kiválóan ki lehet fejezni a hatalmat, a luxust, az eleganciát. Célszerű más színekkel együtt alkalmazni (pl. arannyal, fehérrel), illetve matt és fényes változata is más-más üzenetet közvetít.

Példa:

Remek kombinációja a matt és a fényes feketének, eltérő textúrák, egyszerre klasszikus és merész.
Geometrikus formák és fekete találkozása – formalitás, professzionalizmus, komolyság.

FEHÉR

tisztaság, sterilitás, letisztultság, egyszerűség, minimalizmus, tökéletesség, modernség

Ha a márkánk identitásához egyszerűség, tisztaság, letisztultság, átláthatóság társul, bátran alkalmazzuk a fehér színt. Továbbá jolly-joker szín, mindennel jól harmonizál, illetve képes tompítani két szín közötti kontrasztot is.

Példa:

Egyszerű, világos, minimalista design, nyomokban feketével.
Egyszerűség, tiszta vonalak, visszafogott luxus, fehér a fehéren.

TÖBB SZÍN

Az arculatban több szín alkalmazása arra is utalhat, hogy maga a márka is sokszínű, változatos, illetve multikulturális, hiszen embereket, országokat, kultúrákat képvisel, gondoljunk csak a Google vagy az olimpia logójára. Fontos azonban, ha több színben gondolkodunk, akkor azok harmonikus egységet alkossanak.

Példa:

A szürkéhez mint a fő arculati színhez párosítanak további arculati színeket.
Élénk, vidám színek, gyermeki téma.

Nálad melyik a befutó szín? : )


Fotók forrása: Designschool

Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük