Bejegyzésünkben “színkalauzolunk”, azaz megnézzük a színek mögöttes üzeneteit és azt, hogy adott színt milyen arculathoz/témához célszerű választani.
Tudtad, hogy a jellegzetes arculati színek 80%-kal növelik az adott márka ismertségét?
Egy gyors teszt: melyik szín jut az eszedbe, ha azt mondom „Coca Cola”, ha azt mondom, „OTP Bank”, és ha azt, hogy „Telekom”?
Na ugye, erről beszélünk! : )
Kutatások is bizonyítják, hogy a szín az az arculati összetevő, amelyre leginkább emlékeznek a fogyasztók.
A színek szavak nélküli üzenetek, jelentésekkel bírnak, érzéseket, érzelmeket, hangulatokat közvetítenek, éppen ezért nem mindegy, hogy egy adott márka, vállalkozás arculatához milyen szín(eke)t választunk.
A színek tehát képesek a fogyasztókból érzelmeket kiváltani, befolyásolni őket döntéseikben, hatással lenni rájuk egy-egy konverzió megvalósulásában (pl. Megvásárolja-e a terméket? Ügyfele lesz-e? A márka követője lesz-e?).
Azonban az arculat mellett egyéb munkáinkban (pl. szórólap, kiadvány tervezés) is fontos szerepet töltenek be a színek, ezek elkészítésébe sem kezdhetnénk bele az alkalmazandó színek kiválasztása nélkül.
A szöveges vagy vizuális (illusztrációk, fotók) tartalmat a színek keltik életre, adnak hozzá plusz értéket, jelentést.
Lássuk remek példákkal szemléltetve, hogy melyik szín mit hordoz magában, hogyan tudjuk a színekben rejlő erőket a saját arculatunkban/márkánkban és munkáinkban kihasználni!
SÁRGA
energia, vitalitás, frissesség, világosság, optimizmus, öröm, vidámság, boldogság
A sárga színt kevésébé merik használni a márkák, egyfajta „olcsóság” érzet társul hozzá, azonban ha valóban passzol a márkánkhoz, harmonikusan hozzá tudjuk illeszteni, a gyakorlatban is megfelelően alkalmazni, akkor a sárga is remek arculati szín lehet. (Illetve a mindennapokban „negatív” szituációkban használják, gondoljunk csak a kordonszalagokra, a biztonsági őrök (staff) sárga mellényeire, a sötétben ijesztően felvillanó láthatósági mellényre, stb, ezekben az esetekben természetesen az élénkségét, a jól láthatóságát használják ki.)
Példa:
NARANCSSÁRGA
energikusság, dinamikusság, aktivitás, frissesség, egészség, illetve kreativitás, vidámság, barátság, „fiatalság-bolondság”, szórakozás, kaland
Utóbbiak jól prezentálják, hogy milyen márkák esetében célszerű használni, illetve milyen márkák esetében kerülendő ennek a színnek a használata. Tehát fiatalos, energikus márkák bátran alkalmazhatják, míg luxus, tradicionális, komoly brandek kerüljék.
Példa:
PIROS
tűz, kirobbanó erő, szenvedély, szerelem, szeretet, szexualitás, vér, veszély
Nagyon élénk, merész, energikus, hivalkodó szín, tehát egyrészt óvakodni kell a túlzott használatától, hiszen elrettentő, zavaró is lehet, ugyanakkor kiválóan alkalmas a figyelem felkeltésére, a tömegből való kitűnésre.
Példa:
LILA
nemesség, fenségesség, gazdagság, luxus, illetve spiritualitás, misztérium, titokzatosság, továbbá nőiesség, érzelmesség, nosztalgia
Míg sötétebb árnyalatát a gazdasághoz, luxushoz köthető márkák esetében célszerű alkalmazni, addig a világos lilát a női célközönséget megcélzó brandeknek érdemes használniuk. Egyébként kevés márka arculatában köszön vissza a lila szín.
Példa:
KÉK
tudás, kommunikáció, megbízhatóság, illetve nyugalom vs. depresszió
Pillanatok alatt össze tudnánk szedni olyan márkákat, melyek arculati színe a kék. Nem véletlen, hogy ilyen népszerű ez a szín a brandek körében, hiszen azokat a tulajdonságokat, értékeket fejezi ki, melyekkel egy vállalkozásnak rendelkeznie kell. Ez a szín a fogyasztók, célcsoportok szemében is márka iránti pozitív attitűdöt vált ki.
Példa:
ZÖLD
természet, környezet, energia, vitalitás, egészség, növekedés, fejlődés, fenntarthatóság, nyugalom, illetve presztízs, jólét, gazdagság, stabilitás (amerikai meghatározás – a dollár színe miatt)
Láthatjuk, kétféle úton is megközelíthető a zöld szín, kérdés, hogy a saját márkánk melyiket képviseli.
Példa:
BARNA
organikus, eredeti, természetes, naturális, egyszerű, rendezett, tartós
Példa:
PINK/RÓZSASZÍN
nőies, „csajos”, „kislányos” romantikus, bájos, fiatalos, energikus, izgalmas
A rószaszínnek sokféle árnyalata van, a pasztell rózsaszíntől egészen a pink színig, a hozzá társított jelentések, tulajdonságok is ennek fényében alakulnak. Tehát a szerint kell kiválasztani a megfelelő rózsaszín árnyalatot, hogy milyen hangulatot, érzést szeretnénk vele közvetíteni.
Példa:
FEKETE
elegancia, kifinomultság, luxus, hatalom, titokzatosság, rejtély
A feketével nagyon óvatosan kell bánni, ugyanis sok negatív érzet is társul látványához (halál, gyász, rossz, sötétség, félelem), ugyanakkor ezzel a színnel kiválóan ki lehet fejezni a hatalmat, a luxust, az eleganciát. Célszerű más színekkel együtt alkalmazni (pl. arannyal, fehérrel), illetve matt és fényes változata is más-más üzenetet közvetít.
Példa:
FEHÉR
tisztaság, sterilitás, letisztultság, egyszerűség, minimalizmus, tökéletesség, modernség
Ha a márkánk identitásához egyszerűség, tisztaság, letisztultság, átláthatóság társul, bátran alkalmazzuk a fehér színt. Továbbá jolly-joker szín, mindennel jól harmonizál, illetve képes tompítani két szín közötti kontrasztot is.
Példa:
TÖBB SZÍN
Az arculatban több szín alkalmazása arra is utalhat, hogy maga a márka is sokszínű, változatos, illetve multikulturális, hiszen embereket, országokat, kultúrákat képvisel, gondoljunk csak a Google vagy az olimpia logójára. Fontos azonban, ha több színben gondolkodunk, akkor azok harmonikus egységet alkossanak.
Példa:
Nálad melyik a befutó szín? : )
Fotók forrása: Designschool