Bejegyzésünkben egy konkrét “esettanulmányon” keresztül világítunk rá a logótervezéssel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókra, szabályokra.
A logó az arculat kulcseleme, az egyik legfőbb vizuális lábnyom. Ezzel találkozik először a célcsoport, ezért nagyon fontos, hogy általa felismerhető és beazonosítható legyen az adott márka/cég. A cégre/márkára/szervezetre szabott logó könnyen megjegyezhető, továbbá közvetíti mindazt a mögöttes tartalmat (értékek, érzések, hangulat, attitűd), melyet a márka prezentálni szeretne a külvilág felé. A jól megtervezett logó fontos szerepet játszik még a hatásgyakorlásban, a figyelemfelkeltésben és az első benyomás kialakításában is.
A DesignAkadémia Logókészítés tanfolyamán a hallgatók elsajátíthatják a logótervezés csínját-bínját, kreatív ötleteket láthatnak és kreatív logókat készíthetnek, a tanfolyam elvégeztével pedig képesek lesznek komplett arculatot is tervezni cégeknek, márkáknak.
Az alapszabályokkal azonban már érdemes előzetesen tisztában lenni, a logótervezés során pedig betartani őket. : )
Lássuk!
Az alapszabályok gyakorlati alkalmazásának illusztrálásához remekül jön a Rio-i olimpia logója. : )
A logót Illustrator programban (vagy egyéb vektorgrafikus képszerkesztő programban) kell elkészíteni. Egyrészt ebben olyan eszközök állnak a rendelkezésünkre, melyekkel könnyedén rajzolhatunk, szerkeszthetünk, másrészt (és ez a legfontosabb!) vektoros logókat tervezhetünk. A vektorgrafikus alakzatok, formák nem képpontokból (pixelgrafikus), hanem élfinomított vonalakból és görbékből állnak. Ezek megőrzik élességüket, ha éppen felnagyítjuk, lekicsinyítjük vagy átszínezzük, átszerkesztjük az adott logót.
És ha már a méreteknél tartunk: a logónak kis méretben, tehát pl. egy reklámtollon, és nagy méretben, azaz pl. egy óriásplakáton is jól láthatónak, jól kivehetőnek, jól felismerhetőnek, mindenféle felületen kitűnő minőségűnek kell lennie. (Ezért is fontos a vektoros kimenet, hiszen így minőségromlás nélkül tudjuk nagyítani-kicsinyíteni a logót.)
És ha már a miniatűr méretekről is szót ejtettünk: a logó legyen egyszerű, mentes mindenféle extra effektől, designtól. Nemcsak azért nem ajánlottak ezek, mert már nem trendi az ilyen megjelenésű logó, hanem azért sem célszerű ezeket alkalmazni, mert kis méretben, nyomtatásban és monokróm változatban nem érvényesülnek sem a bonyolult, összetett elemek, sem a különböző hatások (bevésés, domborítás, árnyékolás, stb).
És ha már a monokróm szó előkerült: a logónak monokróm verzióban is jól kell működnie, egy-egy színben és fekete-fehér változatban is jól kell kinéznie. Bélyegzőn használva, vízjelként alkalmazva, fekete-fehér nyomtatásban is felismerhetőnek kell maradnia.
És ha már a színek is szóba kerültek: a logónak az adott márka/vállalkozás arculati színeit kell felvonultatnia, hiszen ez is garantálja az egységes arculatot és a beazonosíthatóságot. (Ugyanez igaz a jellegzetes betűtípusokra, ikonokra, formákra, vonalakra, szimbólumokra is.)
+ A Rio-i olimpia logója igazán különleges, térben is képes életre kelni: