Barion Pixel

DesignAkadémia

Az ötletelés még nem lopás

Ahhoz, hogy jó designer/grafikus/kiadványszerkesztő/fotós legyél, elengedhetetlen a kreativitás. Azonban lássuk be, hogy ha még valaki igazán ötletes is, annak is lehetnek rossz napjai.

Van az, amikor az ember kap egy megbízást, és valahogy nem jön az ötlet, vagy ami jön, azzal nem vagyunk 100%-ig elégedettek. Ez teljesen normális, és még a legprofibbakkal is előfordul.

Nagyobb cégeknél erre talán megoldás a brainstorming, amikor mindenki bedobja a saját ötletét, és abból lehet aztán szemezgetni, de ha valaki szabadúszó designer, akkor bizony csak magára számíthat.

Nyilván az a legjobb, amikor már szinte a megbízás pillanatában, sőt akár már a megkeresésnél jön a flash, és megvan a tuti ötlet, hogy mi legyen a koncepció. Ebben sokat segíthet, ha az ügyfél maga is kreatív, és jó a kiindulási terve – ha van ilyen –, jók az elképzelései. De ez sajnos nem mindig van így.

Mit csináljunk, ha nem jön az ihlet?

Inspirálódjunk!

Ha kapsz egy munkát, nézz szét és meríts ötleteket! Keress olyan oldalakat, melyek segítenek az inspirálódásban, legyenek azok képek, gyűjtemények, színek. Fontos, hogy mindig szem előtt tartsd az ügyfél kívánságait, a munka paramétereit. Ami jól bevált az egyik projekt során, nem biztos, hogy egy másik esetében is működni fog.

A Google a barátod. Nagy segítség lehet például logótervezésnél, ha beírod a keresőbe (a képkeresőjébe) például, hogy “watercolor logo”, és felhoz egy rakás találatot vízfestékhatású logó témában.

Vagy ott a kedvencünk, a Pinterest. Itt nemcsak konkrét esetben érdemes nézelődni, hanem úgy általában is, és a Neked tetsző dolgokat – amik akár a későbbiekben jól jöhetnek – érdemes lementeni, pinelni.


Inspirációt, ötletet nem feltétlenül teljes egészében kell keresnünk. Nem egy komplett logót kell “lemásolnunk”. Lehet, hogy az egyiknek a színei, a másiknak a betűtípusa, a harmadiknál egy grafikai elem része, egy negyediknél a logó elrendezése tetszik meg, és majd ezekből fog összeállni a mi saját tervünk.


Azonban itt jön a képbe egy nagyon fontos dolog:

Ne másolj, ne lopj!

Az, hogy ötleteket gyűjtesz, szétnézel más oldalakon az adott témában, még nem feltétlenül másolás. Lehet lopni ötletet kulturáltan vagy primitív módon. Az a nem mindegy, hogy hogyan sajátítjuk ki ezeket az ötleteket. Az ötletek egy az egyben történő felhasználása, másolása – gyakorlatilag lopása – nemcsak jogi kérdés, hanem emberi és szakmai is.

Ha csak a profitot hajszolod és nem foglalkozol a valódi tervezéssel, az ügyféllel, akkor nem leszel jó designer. A megrendelő, aki az esetek nagy részében nem ért egyáltalán az adott munkához, amikor felkér Téged, amikor egyedi tervet kér tőled, a bizalmát is beléd veti. Az egyediség kívánalma pedig nem véletlen, hiszen számára ez jelenti azt, hogy ki tud emelkedni a versenytársai közül, megkülönböztethetővé, felismerhetővé válik.

Ne legyenek illúzióink, a profik is „lopnak”, a különbség annyi, hogy a profi nem egy az egyben másol egy jó ötletet, hanem beleépíti azt a saját elképzeléseibe. Ha találunk egy-egy olyan megoldást, ötletet, amitől jobb lehet az általunk készített munka, legyen az logó, arculat, szórólap, kiadvány, stb, akkor ne habozzunk, viszont sose másoljunk! A lényeg: egyedivé tétel.


Az ötletelés/inspirálódás és lopás témában a Webdesignsuli egyik tavaszi könyvajánlójában is foglalkoztunk. Austin Kleon Lopj úgy mint egy művész című könyvében éppen ezt a témát járja körül.

Kleon 10 pontba gyűjti össze inspiráló tanácsait, melyek Neked mint designernek is segíthetnek abban, hogy hatékonyabban végezd a kreatív munkádat, mások megismerése és „másolása” közben önmagadra találj, megtudd, hogy mivel és hogyan kell foglalkoznod. A könyvajánlóban összegyűjtöttük azokat az idézeteket, melyek számunkra is hasznos tanácsként szolgáltak, motivációként hatottak olvasás közben.


Hozzászólás írása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük