Bejegyzésünkben a logó redizájnolás egyik iskolapéldáját mutatjuk be.
A MasterCard-ot talán nem kell bemutatni, a logóját viszont annál inkább! : )
A vállalatot 1966-ban alapították – még Interbank néven –, 1968-ban azonban a névváltoztatással együtt logócserét is eszközöltek, a bank mai arculatának alapja pedig 1979-ben készített logó- és színverzió.
Néhány évtizeddel később, 2016-ban a MasterCard logója redizájnon esett át. Sokan úgy látták, hogy egy teljesen új arculat látott napvilágot, azonban – ahogyan a szabályok is előírják – a MasterCard nem gyökerestől változtatta meg a logóját.
A logó-redesign egyik iskolapéldája is lehetne! : )
Lássuk, hogy hogyan és milyen átalakuláson esett át a MasterCard logója, milyen tanácsokat érdemes megfogadni, ha logót szeretnénk átdizájnolni!
Ugyan a régi logóban (1968, 1979) is két kör, egy piros és egy sárga fedte egymást, azonban ezek átfedése kevésbé volt vonzó látvány – valljuk be.
A 90-es években a logóban az egymásba fonódó vonalak, és a vonalak által a körök egymásba „csúszása” került középpontba, de a némi árnyékkal bíró talpatlan betűtípus sem igazán volt előnyös választás.
2006-ban egy „csúnya” kísérletet tettek a logó megújítására, szerencsére nem fogadták az új logót. (A logó fel is került a redizájnolt logók „szégyenfalára”.)
2016-ban, tehát az utolsó módosítástól számítva 20 évvel később, a MasterCard logója megújult, a mai trendeknek, igényeknek, a digitális világ követelményeinek megfelelően: egyszerű, letisztult, modern.
Az új logóban igazából minden régi elem megmaradt. A MasterCard részéről „igazi öngyilkosság” lett volna, ha egy teljesen új logóval áll elő, például a két egymásba fonódó kört felváltja valami másra.
A logó legfőbb összetevői (= körök) tehát maradtak, és ez nagyon fontos! A már elavult vonalakat felváltotta a két szín összekeveréséből keletkező narancssárga szín, és természetesen a két kör találkozásából kialakuló metszet.
Betűtípus tekintetében pedig visszanyúlik az 1979-es logóhoz, melyben szintén geometrikus talpatlan fontot láthatunk. Az új logóban is ezt alkalmazzák a márkanév megjelenítésére, azonban a mai kor trendjének megfelelően csupa kisbetűvel. Az FF Mark nevű fontról van szó, melynek minden egyes karakterében visszaköszön a kör, tehát a logó legfőbb alkotóeleme.
Láthatjuk, hogy a gyakorlatban is jól működik az új logó: a logó könnyen azonosítható, kitűnik a tömegből, azaz a konkurensek közül, a köröknek köszönhetően maga a kör forma pedig sok helyen és sokféleképpen megjelenhet, többféleképpen felhasználható, ismétlődő elemként mindenféle felületen feltűnhet, felidézve magát a logót, utalva a logóra.
Ha nem szükséges, akkor ne változtassunk a logón!
Komolyabb ok, indok nélkül ne essünk neki a logó átalakításának. Felesleges „elrontani” azt, ami már egy ideje jól működik. A MasterCard logójával sem volt különösebb probléma, csak az idő járt fel felette, szükség volt egy kis frissítésre. : )
Ne törjük meg a márka/cég identitását!
A logóátalakítást mindig jól átgondoltan, apró, finom módosításokkal kell elvégezni, ugyanis a drasztikus változtatások mély nyomokat hagyhatnak mind a márka életében, mind a fogyasztók körében. (Az „új” logó nem azt képviseli, amit eredetileg kellene, zavar támadhat a fejekben, a cég/márka felismerhetősége megkérdőjeleződhet, stb.) A MasterCard sem törte meg a logó megújításával a vállalat identitását.
Maradjunk hűek az alapokhoz!
A jellegzetes színeket, betűtípusokat, ikonokat, formákat, vonalakat – melyek az arculatot is alapvetően meghatározzák – nem szabad kukába dobnunk, elfelejteni őket a logó redesign során. Éppen ellenkezőleg, ezeket használni kell, hiszen így tudjuk elkerülni az előző pontban ismertetett lehetséges következményeket. Kisebb módosításokat természetesen eszközölhetünk rajtuk, például a színeket élénkíthetjük, halványíthatjuk, a régies stílusú talpas betűtípusokat modern talpatlanra válthatjuk, az ikonokat, formákat, alakzatokat finoman átrajzolhatjuk, hasonló megjelenésűre cserélhetjük őket. Ennek iskolapéldája a MasterCard logójának redizájnja. : )
Kérjük ki fogyasztóink, ügyfeleink véleményét!
Számos példa akad arra, hogy egy szervezet/cég/márka logóátalakítást fontolgat és az elkészített látványterveket szavazásra bocsájtja. (Ez néha „balul sül el”, mert ezekből a felmérésekből kiderül, hogy nincs is igény új logóra, illetve olyan esetekkel is találkozhatunk, amikor az új logó „kiüti a biztosítékot” a célcsoport körében.) Logóátalakítás előtt érdemes tehát a célcsoportot is megszólaltatni logó-ügyben, sok minden kiderülhet. A MasterCard logójának 2006-os verziója is a kukában landolt. : )
A MasterCard logóját redizájnolta: Pentagram