Az új év is tartogat néhány újdonságot a tipográfiai trendek világában. Lássuk is őket!
Évről-évre sorra vesszük a várható tipográfiai trendeket, és mindig jól kirajzolódik, hogy alapvetően ugyanazok vagy nagyon hasonló trendek kerülnek főszerepbe az adott évben, és csak időnként tűnik fel egy-egy tipográfiai újdonság. : )
2021-ben is rengeteg kreatív technika áll a designerek számára, hogy a tipográfiával “kísérletezzenek”, nyomtatott és online formában egyaránt. Azonban bármennyire is igyekeznek egyedi, ütős tipográfiai összképet kialakítani, a legfőbb szempont továbbra is az olvashatóság lesz – tehát a design továbbra sem mehet az olvashatóság rovására. : )
Az új évben két feltörekvő tipográfiai trenddel számolhatunk: torzított betűk és mozgó feliratok, de akad néhány merőben új tipográfiai trend is.
Nézzük is 2021 tipográfiai trendjeit!
# torzított betűk
A betűkben/a betűkön a mozgás illúzióját teremtik – az elfolyt/elmosott formákkal, megnyúlt, torzított karakterekkel, a textúrált árnyékokkal, a „mozgó” körvonalakkal. Ez a trend kizárólag a nagy, volumenes feliratok esetében működőképes, hiszen alapvetően nehézkes a torzított betűk olvasása. Egy kis torzítás, egy kis káosz néha jól jöhet, legyen szó logóról vagy éppen csomagolásról. : )
# mozgó betűk
A mozgó hatást keltő betűktől pedig már “csak egy lépés választ el minket” az animált karakterektől, és ezzel utat is törnek maguknak a „kinetikus”, tehát a mozgó betűk, feliratok, melyek az online platformokon tudnak működni.
Az elmúlt években erősödött meg ez a trend – mozgások, eltolódások, lebegések (akár automatikusan végbe menve, akár a felhasználó cselekvése hatására) – ezek a mozgásos technikák interaktívabb, gazdagabb felhasználói élményt eredményeznek, a márkák, a termékek igazán egyedi módon mutathatók be velük, a célközönség figyelmét 100%-osan felkeltik.
# 2 in 1
Újdonságként említhetjük meg – az adott betűcsalád tagjai azonosak stílusúak, megjelenésűek, de 2021-ben találkozhatunk olyan kreatív megoldással, hogy az adott feliraton belül másik, egy-egy egyedi betűtípussal szedett karakter tűnik fel. Egy-egy ilyen egyedi karakter látványosan megtöri az adott felirat egységét, formáját, de mindezt úgy teszi, hogy a szöveg olvasható marad és az olvasó számára sem okoz zavart.
# extra éles szögek
Olyan betűkészletek látnak napvilágot, melynek tagjai tűélesek, a karaktereknek nagyon éles sarkaik vannak. A “lázadóbb” típusú márkáknak állnak jól ezek a fontok, melyek sötét színekkel, illetve kontrasztos palettán tudnak jól működni.
# szilárd árnyékok
Az árnyékok mindig plusz design elemként működnek, nagyon sokat és nagyon ütősen tudnak dobni egy-egy karakteren, feliraton. 2021-ben az erőteljes árnyékolás kerül főszerepbe, a színes betűk volumenes, határozott árnyékokat kapnak, és így a szöveges tartalmak térbeli, szinte „repülő” elemekké válnak.
# 100% nagybetű
Új trendként jelenik meg a tipográfiában – csak nagybetűkből állnak a márkanevek, a címsorok.
A csak nagybetűkből álló feliratok „dobozos” formát alkotnak, monoton szerkezetűek, hiszen egy vonalban végződnek, nem tudnak olyan változatosságot adni, mint a kisbetűk (melyek esetében van magasság-különbség), ezáltal igen egyhangú a megjelenésük. A csavar az, hogy a „dobozon” kívülre is kerülnek betűk (pl. karakterek magasságának növelése, alapvonal eltolása, betűköz módosítása, tengely megdöntése), így sokkal dinamikusabb, változatosabb összképe lesz a csak nagybetűkből álló feliratoknak, és közben a harmonikus összkép is megmarad.
# “kerekded” fontok
A tipográfiában a kerekded fontok ezúttal még jobban előtérbe kerülnek.
Vaskos talpatlan betűtípusok, lekerekített sarkokkal, kerekded szárakkal – a lekerekítés miatt modern formát öltenek, jól tudnak a digitális világhoz is igazodni. A vastag betűkkel párosítva igazán merész összképet kapunk.
Továbbá blokkokba rendezik őket, tuladonképpen “kalodába zárják” őket. Az ilyen típusú betűkkel szedett feliratokat ugyan nehezebb olvasni, de igazán látványosak.
# typewriter
2021-ben a tervezők újragondolják az írógép jellegzetes betűtípusát („Courier” font) a digitális kor számára. Ezek a betűk bizony nem tökéletesek, változatosan “ütődhetnek” a papírba. Igazán szemrevaló összképet kapunk, ha ütött-kopott, foltos, megsárgult, régiesre textúrázott környezetben kerülnek alkalmazásra. Plakátokon, könyvborítókon, de még logóban is találkozhatunk velük.
# “retro disco”
Mint minden évben, 2021-ben is lesz egy kis időutazás: ezúttal a 70-es évek „diszkógömb” világába megyünk vissza. Csavart formák, vaskos karakterek, csillogó, színes betűk, vastag körvonalak, merész, görbe kontúrok.
# talpas fontok
Az elmúlt évek tipográfiai trendjei között mindig felbukkanak az időtlen talpas fontok. Bár a régmúltat és a nyomtatott munkákat (pl. korabeli újság) idézik, nemességet, eleganciát, tradicionális stílust fejeznek ki, mégis számos mai márka, brand használja, valamint modern grafikai alkotásokon és digitális platformokon tűnnek fel. 2021 talpas fontjai merészebb, ugyanakkor letisztultabb megjelenéssel, szabálytalanabb karakterközökkel, váltakozó betűszármagassággal bírnak.
# vintage
Az örök klasszikus. : ) A talpas fontok mellett szintén a tipográfiai trendek főszereplői a vintage fontok, és ma már számos vintage font által inspirált betűkészlettel is találkozhatunk. A „rusztikus”, nosztalgikus vintage betűk sokféle témának jól állnak, többféle hangulathoz társíthatók, azonban kifejezetten olyan vállalkozások, márkák arculatában tudnak jól működni, melyek kifejezetten egy adott időszakhoz szeretnének hűek lenni, a célközönség számára hitelesen szeretnék megragadni a múltat vagy akár a gyerekkort.
# kézírásos
És még egy örök “darab”. : ) Népszerűségük éppen abban rejlik, hogy laza, gyermeki/felnőtt kézírására emlékeztetnek, ezáltal személyesebb hangvételűek, közvetlenebb hatásúak, sokkal közelebb hozzák az adott brandet vagy céget a célközönséghez.
Illusztrációk forrása:
99designs
digitalagencynetwork
design.tutsplus