Barion Pixel

Fotóalapú design poszterek

Ebben a leckében 3 design posztert fogunk elkészíteni, melyeket remekül felhasználhatsz majd például lakberendezési célokra. De a lecke után képes leszel ilyen jellegű design posztereket készíteni bármilyen jól sikerült fotóból. Ez egy nagyon könnyű gyakorlat lesz ahhoz, hogy megismerkedjünk néhány grafikai tervezéselméleti szabállyal és magával a Photoshop képszerkesztő programmal.

Első lépésként hozzunk létre a számítógépünk asztalán egy új mappát, melynek neve legyen:
digitalis-grafika-tanfolyam (Jó ha tudod, hogy ékezetek és szóközök nélkül nevezzük el a fájlokat
és a mappákat. Szóköz helyett kötőjelet vagy alulvonást használjunk.) Ebbe a mappába fogunk dolgozni, ide mentjük a letölthető anyagokat és a saját munkáinkat is.

Nos, a tanfolyam során minden leckét azzal fogunk kezdeni, hogy kitöltjük az ún. Projekt
munkalapot. Ez segíteni fog nekünk abban, hogy tisztán lássuk, mik az adott projekt specifikációi, képben legyünk a stílust, a színeket, a felhasználni kívánt anyagokat illetően.
A Projekt munkalapot akár ki is nyomtathatod, és kézzel kitöltheted. Vagy Photoshopban kitöltheted, kiszínezheted, és ezután nyomtathatod, hogy szép, tetszetős legyen.

Mindkét megoldáshoz megtalálod a Projekt munkalapot a letölthető “Projekt munkalap” mappában. 

 

Én a Projekt munkalapot ide, a leckék szövegébe fogom mindig begépelni, így:

PROJEKT MUNKALAP

Ügyfél neve: magunknak készítjük

Projekt elnevezése: design poszter fotókból

Határidő: kinek-kinek belátása szerint

A munka leírása: Három különböző fotóból fogunk készíteni három design posztert. A posztereket lakberendezési célra, dekorációként fogjuk felhasználni. Jó minőségű, nagy méretű és felbontású, lehetőség szerint profi fotókat vagy stock fotókat, használunk. A képeket feliratozni fogjuk vicces vagy éppen találó idézetekkel.

A munka formája: A megszokottal ellentétben
a felbontást és a méretet a fotók adják meg.

Színmód: RGB színmód.

Téma/stílus: graffiti, retro és minimál – természetesen külön-külön az egyes posztereknél

FORRÁSOK:

Fontok:
Graffiti font a dafont.com-ról
Old Press font a dafont.com-ról
Bazar font az abstractfonts.com-ról
Ubuntu Condensed font a Google fontok oldalról

Képek:
A kiválasztott fotókat pedig a korábban még www.sxc.hu néven ismert fotóletöltő oldalról
töltöttem le, amely ma már www.freeimages.com néven működik. Az általam is használt
fotókat a leckemappában találod.

Színek:
Nem jelölünk meg konkrét színpalettákat, mivel poszterenként csak egy-egy kitöltő színnel
fogunk dolgozni, méghozzá pontosan ezekkel:
#000000 (fekete)
#d9197c (pink)
#fe7404 (narancs)

KAPCSOLÓDÓ ELMÉLET

Hogyan válasszunk betűtípust az adott munkához?

Mindig vegyük alapul az adott témát! Milyen témához keresünk fontot?

  • Komoly témákhoz használjunk elegáns vonalvezetésű, klasszikus talpas betűtípust vagy
    modern talpatlant, attól függően, hogy a téma mit kíván meg. Ha egy idős ügyvédnek tervezünk, akkor a klasszikus talpas font nyerő lehet, viszont egy fiatal pénzügyi tanácsadónak inkább a modern talpatlan betűtípust ajánlanám.
  • Gyerekes témákhoz kézírásjellegű betűtípus (akár kisiskolás-jellegű is) és modern, talpatlan font egyaránt bejön.
  • Ha könnyed a téma, pl. csajos, hobbi, kreatív, stb…, akkor valami szép, légies, karcsú vonalvezetésű fontot használhatunk.

 

Az adott munkához használt fotók is nagyban megkönnyítik a betűtípusok kiválasztását, hiszen a képek megadják a munka stílusát, hangulatát.

Betűtípusok

A grafikai tervezés alapjaival való ismerkedés során már alaposan körbejártuk a betűket, így most csak elevenítsük fel a következőket:

Fontletöltő felületek:

Már most nézzük is meg, hogy honnan tudsz remek fontkészleteket letölteni a netről (ha nem
elégedünk meg gépünk alapértelmezett betűkészletével, betűtípusaival – egy designer biztosan nem!), többnyire ingyenesen. Ezeken az oldalakon általában kategorizálva is megtalálod a fontokat, így könnyen tudsz talpas vagy talpatlan, kézírásjellegű vagy kalligrafikus fontot, egyéb típusú fontot keresni. De a keresőben egy-egy font nevére is rákereshetsz.

www.dafont.com
www.fontspace.com
www.myfonts.com
www.1001fonts.com
www.fonts.google.com

 

Fontfájlok:

A fontok általában True Type vagy Open Type fájltípusok. Kiterjesztésük: .ttf és .otf
A True Type fontok lényege, hogy úgy néz ki a monitoron, mint a nyomtatásban is fog. Az Open Type font kiterjesztés az Adobe és a Microsoft fejlesztése, kapcsolódik a True Type betűtípusokhoz. Jellemzően az általános karakterkészlet egy olyan kibővített változatát foglalják magukba, amelyben megtalálhatók a kis nyomtatott betűk, a régi típusú számok és a részletesebb alakzatok, például a szimbólumok és a ligatúrák.

 

Fontok letöltése és telepítése:

1. Töltsd le a fontot a gépedre!

2. Ha ZIP fájlban van, akkor csomagold ki!

3. Keresd meg a kicsomagolt mappában magát a fontot (Open Type vagy True Type betűtípus
lesz, tehát .ttf vagy .otf a fontfájl kiterjesztése), és jobb egérgombbal rákattintva válaszd a telepítést. (MAC gép esetén a Fonts könyvtárba illesztjük a fontfájlt.)

Ezzel a számítógépedre került az adott font, és a továbbiakban minden programban elérhető
lesz (pl. Photoshopban, Word szövegszerkesztőben, Illustratorban, stb…)

TIPP!

Karakterkészletek ellenőrzése

A fontok karakterkészlete változó lehet. Egyes fontok nem tartalmazzák a magyar, hosszú ékezetes karaktereket, mint pl. az ú, ű, ó, é, á, stb… Hogy kiderítsük, mely fontok rendelkeznek ezekkel, már letöltés előtt érdemes megvizsgálni az adott font karakterkészletét – az előnézeti ablakba gépeljük be ezt: árvíztűrő tükörfúrógép. Ez a két szó minden problémás karaktert tartalmaz, ami csak a magyar nyelvre jellemző. Ha ezt a szókapcsolatot megjeleníti az előnézet, karakterhibák nélkül, akkor a fontkészlet rendben van magyar nyelvű felhasználásra. Azonban ha nincs ilyen szerencsénk, akkor is el tudjuk majd csalni az egyes ékezeteket – ennek technikáját a további leckék során ismertetem majd.

TOVÁBBI TIPP!

Gyorsbillentyűk (Alt + numerikus billentyűzet számsorozatai) segítségével előhívhatók az adott betűtípus ékezetes karakterei – ha mégis rendelkezne ezekkel. Ezekről az adott font letöltési oldaláról tudunk tájékozódni.

FONTOS!

Licenc jogok

 A fontokra is vonatkoznak ún. licenc jogok. A fontok felhasználási feltételeiről
(ingyenes és fizetős font esetében is) tájékozódj azon az oldalon, ahonnan letöltöd őket. Ami
ingyenes, nem biztos, hogy korlátlanul, akár üzleti célra is felhasználható, illetve igaz ez a
fizetősek esetében is.

Pl. az egyik ismert fontlelőhely, a www.fontspace.com esetében így néz ki egy ingyenes, de
nem üzleti célú licenc: https://www.fontspace.com/help/#license

HASZNOS!

Billentyűkombinációk

 Végezetül néhány billentyűkombinációt szeretnék megosztani Veled, melyeket
én is előszeretettel használok, és amiket a szöveges tartalmakban bátran alkalmazhatsz:

díszpont – Alt+0149
| függőleges gondolatjel – Alt+0124
három pont egymás mellett – Alt+0133
± plusz/mínusz – Alt+0177
« oda mutató kettős nyíl – Alt+0171
» ide mutató kettős nyíl – Alt+0187
® kis R betű felül, a jogvédettség jele (pl. Coca-Cola®) – Alt+0174

(A számokat a numerikus billentyűzet segítségével gépeld.)

Képek

A fotók, a grafikák, az illusztrációk, de akár a hátterek, a mintázatok, a textúrák nagyon fontos alapanyagok design munkáinkhoz. Ezek segítenek szemléltetni, prezentálni, megjeleníteni az adott témát, tartalmat, megerősíteni a szöveges részek mondanivalóját, üzenetét, továbbá stílusossá, dizájnossá tenni munkáinkat. Azonban nem mindegy, hogy ezek a vizuális megjelenítések, ábrázolások csak „töltelékként”, dekorációként szolgálnak vagy informatív célt is betöltenek. A fő cél az lenne, hogy ne csak díszítésként álljanak helyt az adott munkán, legyen az egy szórólap vagy egy poszter, hanem ezzel együtt képesek legyenek megragadni a szemlélő figyelmét, üzenetet közvetíteni, hatást gyakorolni, érzelmeket kiváltani, motiválni döntések meghozatalát. „Egy kép többet mond ezer szónál” – ahogy a mondás is tartja. Ezért nagyon fontos körültekintően válogatnunk a fotókat, illusztrációkat a munkáinkhoz.

A képeket, melyeket általában a munkáinkhoz használunk (és nem készen kapott termékfotókkal dolgozunk), szakmai nyelven stock fotóknak is nevezzük. Jogtiszta fotókat a munkáidhoz már nevetségesen olcsón vagy akár teljesen ingyen is beszerezhetsz az általam felsorolt képügynökségektől. Természetesen a tanulás időtartamára, gyakorolni bármilyen kép megteszi, ezért ne költs pénzt feleslegesen, de amikor már élesben dolgozol, akkor mindenképpen kerüld az innen-onnan letöltött képek használatát.

 

Képlelőhelyek

www.freeimages.com
www.pixabay.com
www.stockvault.net
www.everystockphoto.com
www.openphoto.net
www.depositphotos.com
www.shutterstock.com
www.istockphoto.com
www.dreamstime.com

 

Az ingyenes stock fotós oldalak általában abból élnek, hogy a fizetősek képeit is reklámozzák,
reklámsávokban, így figyelj rá, hogy melyek a reklámozott fizetős képek és melyek az ingyenesek. Ami ingyenes, nem biztos, hogy korlátlanul, akár üzleti célra is felhasználható, illetve igaz ez a fizetős képek esetében is. Fontos megvizsgálnod az adott képügynökségeknél a kép felhasználási módját és annak engedélyeit, ugyanis ezekre különféle jogosultságok létezhetnek, ami képügynökségenként változó lehet. Pl. a depositphotos.com-nál a standard és a bővített (extended=kiterjesztett) licenc feltételek az alábbi linken érhetők el – érdekességképpen tekintsd át: https://hu.depositphotos.com/license.html

 

És ha már a licenceknél tartunk: Mondanom sem kell, hogy a szerzői jogok védelme a tartalmakra is fokozottan vonatkozik. Nemcsak hogy nem ér, de egyenesen tilos mások által közzétett tartalmakat másolni és beilleszteni a saját munkádba. Kivételt ez alól csak azok az esetek képeznek, amikor a szerző beleegyezik a tartalom felhasználásába. Ezt általában a forrás (szerző vagy weboldala) megjelölésével szokták megtenni.

 

Itt ejtenék még szót az ún. Creative Commons-ról. A „Creative Commons” nevű nonprofit szervezet azzal a céllal jött létre, hogy többféle licenc- és szerződésformákkal védje az interneten tartalmat létrehozó szerzők jogait, ugyanakkor lehetőséget biztosítson – különböző korlátok között – más felhasználóknak az adott tartalom feldolgozására és terjesztésére.

Fontos tehát tudnod, hogy egy munka sikere állhat vagy bukhat azon, milyen fotókat választasz hozzá. Ezért mindig nagyon körültekintően és igényesen válasszunk képeket. Ne érjük be a gagyi hatású, amatőr felvételekkel, használjunk profi, igényes képeket! A kockás abrosz vagy a szekrénysor a háttérben, a homályos, sötét, bemozdult képek nem okés, egyszerűen ordít róluk, hogy amatőr, gagyi felvételek. Ezekkel nincs is semmi baj, ha családi körben nézegetni szánod, de professzionális munkákhoz, reklámcélra ilyet nem engedhetünk meg. Egy rossz, amatőr fotó a reklámanyagodon olyan, mintha saját magadat pocskondiáznád, hogy mennyire gagyi vagy. Ugye ezt nem tennénk a megrendelőnkkel sem? A leckék során láthatod majd, hogy ingyenes, legális képlelőhelyeken is lehet számtalan jó minőségű, profi fotót találni.

Tekintsd meg a lecke oktató videóját!

Az oktató videókban is látható mintafeladatokat (Photoshopban készült grafikai munkák) megtalálod az adott lecke leckemappájában, így akár azokat is felhasználhatod a saját gyakorlásaid során.

Te is kedvet kaptál a kreatív alkotáshoz? Te is szívesen alkotnál ilyen remek grafikai munkákat?

Jelentkezz még ma, és tanulj meg online egy klassz, keresett és jól fizető szakmát!